je moet kwekers gaan benaderen, met name de kwekers met de kleurslag die jij mooi vindt. met een beetje geluk wordt je bij een kweker op de wachtlijst gezet.
op vogelmarktplaats.nl wordt met regelmaat top vogels aangeboden door kwekers. deze vogels zijn van goede afkomst, lang niet alle, maar daar moet je een beetje kijk op hebben.
tip:
koop alleen vogels bij een kweker
koop vogels die geringd zijn met vaste voetring en vd eigenaar
vogels die voor een paar euro worden aangeboden zijn geen top vogels, gemiddeld ligt de prijs voor een enkelvoudige kleurslag rond 10 euro, top vogels natuurlijk veel duurder en de combo's zijn ook duurder.
vraag de kweker of je zijn hokken mag zien, de meeste kwekers waarderen je intresse.
een vogel kopen is geen brood halen bij de supermarkt,
kijk zorgvuldig: zit hij bol, helder uit de ogen mooi op kleur ezv. bij de meeste kwekers krijg je ook advies en een kop koffie

lid worden van de plaatselijke vereniging is een goed idee, je kan dan ook ringen bestellen en je kweek goed opzetten.
wil je zwartwangen kweken dan kan ik je op de lijst zetten voor mijn vogels. ook heb ik soms wel wat wit en grijs serie die split vogels kunnen zijn voor bepaalde kleuren.
groet janno