Zebravinken te koop (en te ruil) :  The fastest message board... ever.
Zet hier je zebravinken te koop. Als je zebravinken zoekt, kan je hier terecht. 
verschillende kleuren
Gepost door: superbep ()
Datum: 13 september 2011 12:25

Hoi Janno,

Ben al een tijd niet op het forum geweest maar hier ben ik weer.
ik vraag mij toch weleens af hoe die kleuren tot stand komen,heb er wel wat over gelezen in een boek maar vind het allemaal vrij ingewikkeld.Ik heb een roodwang grijs mannetje en vrouwtje(wildvang noemen ze dat toch) die geven regelmatig bijna witte jongen.Maar nu heb ik 2 van die witte jongen,uit verschillende nesten,die ook weer jongen hebben en dat is toch een allergaatje,zo komt er ineens een bruine tevoorschijn,echt een mooie kleur maar kan dat heel niet thuisbrengen.Ook heb ik er 1 bij die na 3 weken vh nest komt met al hele rode wangen(nog nooit meegemaakt zo snel) vervolgens 1 met een zwarte kop en dan ook grijze,niks geen witte.Ook heb ik uit een ander nest ineens een zwartwang,schitterend hoor daar niet van maar heb helemaal geen zwartwang vinken.
Ook vraag ik mij het volgende af,het lijkt wel als ze bloed hebben geroken dat het allemaal vampiertjes worden dan gaan ze toch aan het plukken.Ik haal er regelmatig 1 uit die dan weer eens geplukt is om bij te laten komen,waar het ligt weet ik echt niet heb weleens gelezen dat ze dan nest materiaal tekort komen maar dat is altijd aanwezig.Het is er niet specefiek 1 die dat doet ze doen het vooral bij vogeltjes die gaan ruien,dan gaan ze plukken en als er dan teveel geplukt wordt hebben ze weleens bloed en dan is het hek van de dam.Zo gek toch.
groetjes Ellen

Re: verschillende kleuren
Gepost door: Janno ()
Datum: 14 september 2011 09:35

hoi ellen,

genetica en erfelijkheid is idd lastige materie, dat beheers je ook niet naar een aar keer lezen. ik heb er ook veel moeite mee, maar door veel vragen en uitzoeken kom ik er meestal wel achter.

bij jou ligt het toch iets anders, allereerst weet je de eigenschappen van de ouders niet.
dus is de erfelijkheid vrijwel niet vast te leggen.
ik probeer wat:
je hebt een koppel grijze (ook wel wildkleur genoemd)
je nest witte: zijn deze echt wit of hebben de poppen een zwarte traanstreep.
de mutatie bruin komt vaak voor bij de grijze, omdat grijs en bruin vaak gecombineerd wordt door liefhebbers waardoor je van allerlei kleuren combinaties krijgt.
voor de zwartwang geld het zelfde, grijze worden voor formaat en model vaak ingekweekt bij zwartwangen. of ook hier heeft een liefhebber een grote volière gehad waar alle mutaties vliegen.

stel je grijze koppel zijn jongen van een wit x grijs dan is 50% van je jongen wit en 50% grijs
alleen je grijze koppel heeft voorouders die het hebben gedaan met een zwartwang en bruin dan is 12% zw 12% br enz.
de verhoudingen kunnen tot oneindig doorlopen. mocht er in de laatste generaties andere kleuren dan grijs in gekweekt zijn heb je altijd weer de kans dat je een kleurmutatie anders dan grijs hebt.
daarom vind ik het belangrijk te weten hoe er met de vogels is gekweekt en welke kleurmutatie er zijn gebruikt, zo kan ik inschatten wat ik in mijn nest heb zitten.
bij jou is dat moeilijk, wel in te schatten door de kleurmutaties op een rij te zetten die je gekweekt hebt.

ik kan wel verder gaan door te zeggen welke eigenschappen de man of pop doorgeeft? maar dat is weer een lang verhaal apart smiling smiley

je andere vraag:
bloed en veerschachten kunnen wat zoet zijn van smaak, dus je stelling klopt. als ze eenmaal beginnen te plukken aan de veren omdat ze het lekker vinden dan is dat hardnekkig. het beste is idd het apart zetten en dan weer terug plaatsen.
ik denk dat dat het is gezien ze de rest vh jaar geen problemen samen hebben.
ze gebruiken sowieso veertjes met name van de buik en stuit voor het nest ondanks dat je nest materiaal geeft, dat is dus ook niet erg, soms heb je geheel kale buiken en stuiten, is dus niet erg komt vanzelf goed en hoef je dus ook niet apart te plaatsen.

groet janno

Gepost door: superbep ()
Datum: 14 september 2011 10:10

HoI Janno,bedankt voor je leuke reactie.Ik ben maar gewoon een hobbyhoudster maar vind het zo leuk en ben er ook dagelijks mee bezig,met de verzorging en schoonhouden van het hele gebeuren.Ook omdat ze bij in de woonkamer staan in een mooie voliere en ik dus de boel helemaal netjes wil houden.Ik vind het leuk om al die wetenswaardigheden te lezen en ben dan ook blij met je reactie en idd ze hebben heel vaak een kale stuit en dan ben ik weer bezorgd maar het blijkt dus vaker voor te komen gelukkig weet ik dat nu waarvoor mijn dank!!
groetjes weer en tot schrijfs
Ellen

Gepost door: Janno ()
Datum: 14 september 2011 17:06

smiling smiley

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.