Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
Pootje kapot
Gepost door: Robert70 ()
Datum: 17 november 2019 09:30

Hallo,

Ik verzorg een grote volière bij een verzorgingstehuis.
Twee weken geleden zag ik dat een van de zebravinkjes gedesoriënteerd vloog en veel op de grond zat. Bij nader onderzoek zag ik dat hij een voorteen kwijt is. Of hij ergens achter is blijven haken of dat een parkiet dat gedaan heeft weet ik niet. ( Er is geen sprake van agressie in de volière)
Aangezien het toen al aardig koud was had ik de ramen naar de twee, aparte, binnenruimten al dicht. De vogels kunnen via een opening, met "landingsbaan" bovenin naar binnen. Toen ik hem 's avonds alleen in een hoekje van de buitenruimte zag zitten heb ik besloten hem mee naar huis te nemen en hem in een binnenkooi te plaatsen. De wond is inmiddels genezen en hij eet en drinkt goed.
Vliegen is moeilijk, hij kan moeilijk zijn evenwicht vinden. Ik oefen ook met hem door hem op de stokjes in de binnenkooi te zetten maar er is heel weinig progressie. Hij houdt moeilijk lang zijn evenwicht vast. De vleugel aan de bewuste kant zoekt evenwicht waardoor het vliegen ook zo moeilijk is volgens mij.
Wat nu? Ik kan hem, denk ik, na twee warme weken binnen sowieso nu al niet meer buiten zetten. Daarnaast zal hij in de volière nooit naar de openingen van de binnenruimten kunnen vliegen.
Hij is natuurlijk eenzaam en beweegt te weinig, heeft er iemand tips of zoiets meegemaakt?
Het breekt mijn hart een beetje.

Groet,

Rob.

Zebravink bloed aan teen
Gepost door: Henk vanbosch ()
Datum: 23 augustus 2020 17:32

Beste, ik heb sinds kort een mannelijke zebravinkje, wat me gelijk opviel is dat hij 2 tenen mist. Maar dit was niet zo erg hij leeft namelijk normaal en zingt ook. Tot hij opeens begon met prikken aan zijn teen en hij daardoor bloedde aan zijn teen. Wat kan ik hier tegen doen?

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.