Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
Nu al vier dode vogeltjes
Datum: 20 februari 2015 20:14

Hoi,

Ik heb in september vier mannen gekocht, waarvan er toen twee zijn overleden. Later kreeg ik er een man en drie poppen bij, zodat ik drie koppels had. Nu zijn twee van die poppen ook gestorven. Dit vind ik een aardig probleem.

Het rare is dat de vogels ziek eruit zien, en dan op lijken te knappen, waarna ze heel plotseling overlijden. De twee gestorven poppen waren eerst allebei kaalgeplukt door de derde, dus had ik ze apart gezet. Toen leek het dus beter te gaan, maar daarna BOEM dode pop in het nestkastje, en vandaag een dode in het voederbakje (nu volledig ontsmet).

Zijn dit bekende symptomen van iets of is het toeval dat dit bij mij gebeurt? En wat zou ik ertegen kunnen proberen?

Alvast heel erg bedankt!

Re: Nu al vier dode vogeltjes
Gepost door: Willemijn ()
Datum: 23 februari 2015 22:28

Het kan puur toeval zijn. Soms kan het van een aantal factoren afhankelijk zijn, o.a.:
- complete voeding. Geef je tropenzaad, krachtvoer, grit? (soms wat fruit extra mag ook)
- kweker. Haal je de dieren bij verschillende kwekers of bij dezelfde?
- hygiëne. Hok op z'n tijd verschonen en minstens eens in de maand grondig met sop? Vogels tussendoor controleren op parasieten? (tevens kan de omgeving van de vogels daarop geïnspecteerd worden)
- juiste plaats in huis. Niet continu in de volle zon/op de tocht/etc.?
- stressfactoren
- etc.

Verder, hoe oud zijn de dieren en zien de zieke dieren eruit? zitten ze bol, zijn ze suf? Hoe is hun eetlust en hoe ziet hun ontlasting eruit? Ademen ze anders dan normaal?



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.