Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
hoe geef je medicijn met een pipet?
Gepost door: ineke ()
Datum: 23 juni 2014 21:22

Hallo vogelliefhebbers,
Mijn moeder heeft een zebravink (man) met een ontstoken kniegewrichtje. Ze heeft medicijnen gekregen in druppelvorm. Deze zouden eigenlijk met een pipetje gegeven moeten worden. Maar hoe krijg je in hemelsnaam dat snaveltje open? Het mag ook op het voer, maar dan heb je geen zekerheid dat hij voldoende naar binnen krijgt. Heeft iemand een tip?

Re: hoe geef je medicijn met een pipet?
Gepost door: Willemijn ()
Datum: 23 juni 2014 22:00

Vang het vinkje en houdt hem zo vast: [vogelziekenhuis.nl] Met duim en wijsvinger naast de kop kan hij niet zijn kop opzij bewegen. Duw zachtjes met duim en wijsvinger in de hoeken van de snavelbasis. Soms gaat het snaveltje dan een stukje open. Mocht dat niet genoeg zijn, dan kan je proberen een satéstokje of ander staafje met gelijke dikte dan tussen de snavel te doen, op de wijze waarop deze vogel takjes in de snavel heeft: [static.nationalgeographic.nl]

Haha, het is een beetje behelpen met enigszins lijkende foto's :') Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Re: hoe geef je medicijn met een pipet?
Gepost door: ineke ()
Datum: 25 juni 2014 00:12

Bedankt Willemijn. We hebben vooralsnog geluk dat hij zelf van het zaad met medicijnen eet. Hopelijk blijft dat zo. Geeft minder stress voor ons allemaal :-)! Mocht het toch nog nodig zijn weet ik nu hoe!



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.