Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
Zebravink mannetje, kale rug
Gepost door: Jeroen84 ()
Datum: 01 mei 2014 18:56

Hallo,

Bij thuiskomst vandaag viel het mij op dat de rug van het mannetje nogal kaal was. Ik had al gezien dat hij in de rui was (niet moeilijk te missen met alles binnen een meter van de kooi bedekt met zijn veertjes). Maar die kale plek baart me een beetje zorgen. Dat lijkt me toch niet normaal bij de rui (heb het tot nu toe iig nog niet eerder gezien bij mijn vinkjes).

Voor de rest lijkt hij gewoon normaal te functioneren. Hij is redelijk actief, hupst vrolijk rond, maakt geluid. Afgelopen 2 weken merkte ik wel dat hij 2x een dagje vooral sliep (kop in de veren, zittend in het nest of op een stok. Momenteel zijn ze bezig met een nestje (4 eieren).
Het vrouwtje merk ik niks abnormaals aan (ze achtervolgd en/of pikt hem niet ofzo).

Is dit gewoon een extreme variant van de rui, of toch een ziekte. Kan ik iets doen om hem te helpen (misschien wat druppels vitamine door het voer (deze tip kreeg ik van een dierenwinkel).

Re: Zebravink mannetje, kale rug
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 02 mei 2014 14:46

hoi Jeroen
als je man nu in de rui is en een nestje jongen moet groot brengen gaat hem dat niet lukken
een vogel moet daarvoor in top conditie zijn. het is zeer zwaar werk.
haal bij de dieren winkel een flesje antieluchtpijpmijt en geef hem een druppel in zn nek.
weet je zeker dat de pop hem niet plukt.
dat gebeurt zeer vaak. ook andersom.
dat hij meer slaapt klopt al niet.
als je vitamine geef doe het dan door het drink water
dan weet je zeker dat hij er van binnen krijgt. voer zoekt hij uit.
hou hem in de gate. met name zn ontlasting.
sterkte.
Anneke.

Re: Zebravink mannetje, kale rug
Gepost door: Jeroen84 ()
Datum: 09 mei 2014 14:26

Hoi Anneke,

Dank voor de tips.
Ik heb het nest uiteindelijk verwijderd. Hing er al bijna 3 weken en had het gevoel dat het al niks meer zou worden (onvruchtbaar).
Verder wat vitamine in het water gedaan.

Onderhand gaat het alweer beter. De veren op de rug beginnen terug te groeien (je ziet al geen huid meer). heb hem sindsdien ook niet meer overdag zien slapen.

Lijkt er dus op dat hij er bovenop komt!

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.