Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
kale rug
Gepost door: Sandraatje ()
Datum: 18 december 2013 22:19

Goedenavond,
Sinds 2 maanden heb ik een stel zebravinken (de pop heet Day en kwam van een kweker en het mannetje heet Happy en is een jong uit het zebranestje bij mn zus thuis) Happy en Day is een levendig stel, die kwettert en enthousiast door het leven gaan. Ze hebben hier nog een vogelvriend in een andere kooi, Pablo een Mexicaanse roodmus die ik al anderhalf jaar heb. Zo eens in de week gaan de kooien tegen elkaar aan en 'spelen' ze bij elkaar in de kooien Nu is het sinds maandag dat Day Happy zit te pikken. Op zn rug heeft hij nu een kalige plek. Ze zijn allebei wat aan het pikken in de vleugels (jeuk?) Gisteren heb ik het mannetje Happy bij Pablo in zn kooi gezet met het idee om wat op te knappen van dat gepik. Ze zijn verder levendig, gaan (zeer) vaak in bad, eten genoeg en maken nog genoeg herrie. :-), af en toe lag er een eitje op de bodem (die ik weghaal), ze zijn vaak aan het zooien met een takje vd trosgierst etc. Kan iemand vertellen of dit normaal gedrag is naar elkaar toe? Of hebben ze misschien wat onder de leden met dat gepik?
Alvast bedankt,
Groetjes, Sandra

Re: kale rug
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 19 december 2013 01:58

hallo Sandra.
ze zitten duidelijk binnen bij jou,
daar is het altijd lekker warm en dan blijven ze broeds.
ze legt ook af en toe een ei dat bewijst het al.
het pikken kan dan twee oorzaken hebben, of ze wil zijn veertjes als nest matriaal hebben,
of ze hebben luisjes.
tip 1. geef minder badwater. twee x per week.
door badderen worden ze ook broeds maar ze hebben het wel nodig dus niet helemaal weg laten.
tip 2. haal bij de dieren winkel een flesje antieluchtpijpmijt van bogena ,
geef ze alle drie één druppel in de nek.
dan moet het zeker met een week overzijn.
pikken ze dan niet meer dan mag je het bad water weer opvoeren.
maar laat ze maar wel lekker samen zitten.
vraagje zit de roodmus alleen in een kooi ??? vind je dat niet zielig.
ik hoor het wel .
groet Anneke.

Re: kale rug
Gepost door: Sandraatje ()
Datum: 22 december 2013 00:38

Hoi Anneke,
Bedankt voor je bericht hoor. Na anderhalve dag gescheiden (veel geroep naar elkaar!) zitten ze weer in hun eigen kooi. Er is woensdag een nestje ingehangen maar ze hebben er nog niet naar omgekeken!... wel zijn ze momenteel actief met de losse sliertjes kokos 'draad'
Het 'kale' mannetje is een druppel 'anti-parasiet' gegeven en merk dat hij al een stuk rustiger is. De mex heeft nog geen een keer laten merken dat hij jeuk heeft, deze heeft dat dus nog niet gehad.
Het badje krijgen ze morgen weer terug. Vandaag zat er één in het drinkbakje te badderen....
Hopelijk is de rust toch weer wat terug en hoop ik dat Happy's veertjes snel weer wat aangroeien. We houden ze in de gaten!
De Roodmus is volgens mij niet zielig hoor. Hij kwam wel uit een buitenvoliere, maar hij zit hier ook prima in zn vel want hij is heel levendig, Het is een prachtbeestje en hij fluit heel royaal en heeft een geweldig reportoire. Zelfs mn buren kennen zn talent! :-D.
Volgende week zal ik nog wel even posten hoe het met de 2 zebraatjes gaat. Bedankt voor de tips!
Groetjes, Sandra


Re: kale rug
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 22 december 2013 09:17

graag gedaan Sandra.
hoop dat het goed gaat.
groetjes Anneke.



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.