Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
voeren- hoe krijg je het snaveltje open?
Gepost door: Maaike ()
Datum: 29 januari 2013 19:40

Hallo,

Ik heb nu een zieke zebrevink die ik antibiotica moet voeren, maar ze wil niks eten of drinken. Ik heb haar vanmiddag opgepakt om antibiotica in haar bekje te spuiten (en later een poging met eten gedaan), maar ze wil haar bekje niet open doen. Zijn hier trucjes voor?

Groetjes,
Maaike

Re: voeren- hoe krijg je het snaveltje open?
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 29 januari 2013 20:35

nee je kan het bekje openen maar kijk uit dat ze er dan niet in stik .

Anneke.

Re: voeren- hoe krijg je het snaveltje open?
Gepost door: Maaike ()
Datum: 30 januari 2013 12:40

Gelukkig is ze weer begonnen met zelf eten, maar ik zit nog steeds met de antibiotica. Zijn er kleine dingen die ze helemaal opeten waar een druppeltje op kan? Of toch in het bekje spuiten, maar je ziet dan niet hoeveel je druppelt. En ik heb nog steeds geen idee hoe je het bekje openkrijgt...Gisteravond deed ze het uit zichzelf.

Groetjes,
Maaike

Re: voeren- hoe krijg je het snaveltje open?
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 30 januari 2013 16:00

in de bek druppelen is ook heer erg moeilijk .
probeer het met een beetje honing das nog goed ook om op te sterken.
neem klein stukje brood maak dat beetje nat met water en doe er een druppel honing op met de druppel antibi. er door heen.
wel ff opletten of ze het opeet je kan ook wat brood kruimelen en daar de honing/antibi. doorheen doen.en misschien lust ze de honing op een lepeltje gewoon met antibi.erdoor probeer maar eens.
sucses Anneke.

Re: voeren- hoe krijg je het snaveltje open?
Gepost door: Maaike ()
Datum: 30 januari 2013 19:27

Oh, ga ik uitproberen. Dankjewel!

Re: voeren- hoe krijg je het snaveltje open?
Gepost door: J10 ()
Datum: 31 januari 2013 11:24

hoihoi

Gelukkig dat ze weer begonnen is met eten. Zonder eten houden ze maar heel kort vol.

Ik moest ook een tijdje geleden antibiotica aan een vinkje geven. Dat moest in het drinkwater.
Misschien is dat voor jou ook een idee.
(is alleen maar suggestie hoor, je moet doen wat je zelf het beste vindt)

Meestal geven ze voor vogeltjes een milde antibiotica (ik kreeg enrofloxoral).
Dan drinken de anderen er ook van maar dat neem je dan voor lief. Maar je weet dan wel zeker dat ze het binnenkrijgen (wel even beperkt badwater, daar drinken ze soms ook uit en daar zit dan niks in).

De dosis :
enrofloxoral drops 0.5 ml in 100 ml water.

Toen het na een dag of 10 nog niet voldoende hielp heb ik de dosis 0.75 in 100 ml water gemaakt. Op het forum was er toen iemand die 1 ml in 100 ml water voorgeschreven had gekregen, zo hoog mocht de dosis kennelijk zijn.

Er zat bij het flesje een heel klein spuitje met een maatverdeling.
Het vogeltje is prima opgeknapt en haar mannetje heeft er ook niks aan overgehouden.

Maar het blijft lastig om ze precies de goede dosis te geven, je weet nooit of ze het opeten of -drinken.

Het is alleen maar een suggestie hoor, kijk maar wat je zelf het beste vindt.
Succes !

groeten
J10



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.