Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
Bult/bobbel op borst
Gepost door: Sheyin ()
Datum: 25 januari 2013 17:59

Vandaag zijn helaas een mannetje en een popje bij ons overleden. Het mannetje lag in een hoekje van de kooi toen ik binnenkwam om te verschonen en het vrouwtje (geen koppel) lag erbij. Mannetje was al dood maar het popje leefde nog. Wel zat ze bol en was ze niet op te jagen.

Ik heb haar gelijk apart gezet met water en zaad op de grond. Ze heeft nog wel wat gegeten maar helaas heeft ze het niet gered.

Nu maak ik mij een beetje zorgen. Want twee op een dag is waarschijnlijk niet zomaar ouderdom.

Ik heb de vogels vrij weinig kunnen zien de laatste tijd aangezien we het huis verlaten als het licht is en thuiskomen wanneer het donker is. Maar nu ik net de andere vier vogels goed bekeek heb ik het idee dat sowieso twee een bult lijken te hebben op hun borst aan de rechterkant. (waarschijnlijk zelfs drie van de vier, en de vierde kan het ook hebben, maar ze is wit en zat niet in het licht dus ik weet het niet zeker)

Dit is niks wat ik ken als symptoon van mijt of iets? Deze vier lijken niet naar lucht te happen of te piepen tijdens het ademen. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het zou zo jammer zijn de hele bups in één keer kwijt te raken.

Re: Bult/bobbel op borst
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 25 januari 2013 20:21

hallo sheyin.
het fijt dat je schrijft dat je de vogels nu niet vaak zie ??? kan het zijn dat het voer op was en ze geen voer hadden al was het maar 1 dag ???
dan kan het wezen dat het borstbeen uit steekt.
probeer dat eens te voelen.
je voelt dan het hele borstbeen op de buikstreektot de krop toe.
een zebravink heeft vooral in de winter konstant veel voer nodig. (als ze buiten zitten )
ze eten dan meer dan anders.
als dat het is. geef ze exstra trosgierst en voer.
en brood met honing.
een abces lijkt me sterk als er medere last van hebben.
groet Anneke.



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.