Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
Zebravink waar moet ik op letten?
Datum: 27 mei 2012 20:31

Hallo allemaal.
Stel ik heb een paar zebravinken. Waar moet ik op letten of ze ziek aan het worden zijn? En hoe kan ik dat voorkomen? En hoe te genezen? Een paar van de meeste voorkomende ziektes zijn ook goed!

Re: Zebravink waar moet ik op letten?
Gepost door: J10 ()
Datum: 28 mei 2012 16:59

Pfff, lastige vraag.
Als hier alles opgesomd moet worden, wordt het nogal lang.

Belangrijk om op te letten zijn:
gedrag: zebraatjes zijn de hele dag druk, soms hebben ze een half uurtje pauze maar de rest van de dag zijn ze constant in de weer.
Poep: poep is kloddertje met een beetje doorzichtig aan de buitenkant en grijs/groen aan de binnenkant. Ze poepen meerdere keren per uur

Wel eens komt luchtpijpmijt voor: zebraatjes zitten dan te hijgen met snaveltjes open. In een verder gevorderd stadium hoor je de adem ook wel piepen. Niet te verwarren met stress: als ze geschrokken of bang zijn zitten ze ook wel eens met hun snaveltje open (als ze bijvoorbeeld zijn ontsnapt en je hebt ze met veel jagen weer gevangen, dan zitten ze bij mij wel eens met hun bekkie open bij te komen, duurt maar even)

Verder goed op ze letten:
Als een zebraatje zielig in een hoekje of op de grond zit met z'n veertjes helemaal opgeblazen en z'n koppie tussen de veren dan is er meestal iets niet goed. Bij vrouwtjes is dat wel eens legnood. Warmte helpt dan eigenlijk altijd. Als je het er voor over hebt kun je dan naar een dierenarts

En ik zou dit item van het forum eens doorbladeren, daar vind je veel dat de afgelopen tijd langs is gekomen.

groetjes
J10

Re: Zebravink waar moet ik op letten?
Datum: 05 juni 2012 20:07

Wauw, bedankt!



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.