Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
Hoe orale medicijnen toedienen?
Gepost door: IngridEveline ()
Datum: 14 januari 2012 18:36

Met kerst was ik bij mijn vrijwilligerswerk (dierenhospitaal) bezig in de vogelkamer. Er kwam op dat moment een nieuw zebravinkje binnen met een wond op de rug. Hij moest 1 keer per dag medicatie ingegeven krijgen.

Dat bleek echter een grotere uitdaging dan gedacht. Het vastpakken en op de juiste manier vasthouden is geen probleem voor mij, daarin zijn kromsnavels veel lastiger. Maar bij kromsnavels heb je zo de bovensnavel open gewipt. Van het zebravinkje kreeg ik het snaveltje met geen mogelijkheid open, al helemaal niet omdat ik hem en het spuitje met medicatie ook nog moest vasthouden.

Uiteindelijk is het met drie man (!) gelukt om het snaveltje open te krijgen en vervolgens lang genoeg open te houden om er twee druppels in te krijgen.
Helaas heeft dit vogeltje de volgende ochtend niet gered. Maar voor het geval ik nog eens een zebravinkje medicijnen moet ingeven: hoe krijg je in hemelsnaam de snavel van een zebravinkje open?

Re: Hoe orale medicijnen toedienen?
Gepost door: Janno ()
Datum: 15 januari 2012 21:07

met bv een stompe naald, of stevig stokje (dun), aan de snavelbasis naar binnen wurmen en dan snel je pink er tussen zetten.
of met een plat keelspateltje, staal of hout via de voorkant, of snavelbasis, de snavel open maken en kantelen zodat je naar binnen kan kijken.

nb: welke medicatie geef je dan oraal? meestal geef ik (eigenlijk altijd) of opgelost in water of in druppelvorm in de nekplooi ? of op eivoer.
het vastpakken en opendoen van de snavel geeft meestal bij een zieke vogel net de juiste stress om het hoekje om te gaan.

groet janno

Re: Hoe orale medicijnen toedienen?
Gepost door: IngridEveline ()
Datum: 16 januari 2012 17:29

Oke, dan heb je dus in je ene hand het zebravinkje; in je andere hand heb je tussen duim en wijsvinger en het dunne stompe voorwerp en je pink in de snavel om deze open te houden. Waar hou jij dan het spuitje en hoe krijg jij de inhoud ervan in de snavel? Ik heb maar 2 handen...

"welke medicatie geef je dan oraal?"
Antibiotica druppels. In dit geval Enrofloxoral.

Re: Hoe orale medicijnen toedienen?
Gepost door: Janno ()
Datum: 16 januari 2012 19:51

haha,
enrofloxoral, deze geef ik altijd opgelost in water, 1ml in 100cc deze 100cc verdeel ik dan onderling in mijn vluchten, kuur van 10 dagen.

je moet idd vingervlug zijn om oraal toe te dienen, daarom gebeurd dat ook (bijna) nooit.
hoeveel geef je dan oraal? druppelgewijs?
is namelijk de concentratie voor een tropen vogel niet te sterk?

groet janno

Re: Hoe orale medicijnen toedienen?
Gepost door: Janno ()
Datum: 16 januari 2012 19:56

ik bedoel," haha "niet verkeerd hoor, staat wat verkeerd op papier.
tis meer haha voor je logische redenatie mbt handen tekort smiling smiley

Re: Hoe orale medicijnen toedienen?
Gepost door: Janno ()
Datum: 16 januari 2012 20:01

sorry ik lees niet goed genoeg, 2 druppels smiling smiley smiling smiley
dan nog, het medicijn wordt berekend per kilogram. wat is dan de berekening: uit nieuwsgierigheid , ik wil alles weten

Re: Hoe orale medicijnen toedienen?
Gepost door: IngridEveline ()
Datum: 20 januari 2012 16:11

Ik weet niet welke berekening in dit geval is toegepast. Ik weet ook niet meer om welke concentratie flox het hierbij ging.
Afgezien van dat ik zelf geen fan ben van in drinkwater medicatie toedienen, kan ik niet zomaar medicatievoorschriften gaan veranderen. Als een dierenarts een bepaalde dosering voorschrijft dat op een bepaalde manier moet worden toegediend, dan trek ik dat zelden in twijfel: alleen als het bij grasparkieten is en ik uit eigen ervaring weet dat het niet de beste manier/dosering is. Dan nog kan ik niet op eigen houtje beslissen het te veranderen, dit moet in overleg met het hoofd dierenverzorging of degene die die dag de 'leiding' heeft.


Re: Hoe orale medicijnen toedienen?
Gepost door: Janno ()
Datum: 20 januari 2012 16:19

oke duidelijk.

Re: Hoe orale medicijnen toedienen?
Gepost door: IngridEveline ()
Datum: 20 januari 2012 17:54

Geen verdere tips hoe ik de snavel open kan krikken en houden met slechts 1 paar handen? Het heeft, bij mij in ieder geval, niets met vingervlugheid te maken. Ik krijg de snavel uberhaupt niet open zonder hulpmiddelen, maar voor die hulpmiddelen heb ik dus geen ruimte in mijn handen. Als de snavel eenmaal open is, dan weet ik hem ook wel open te houden (vermoed ik).


Re: Hoe orale medicijnen toedienen?
Gepost door: Janno ()
Datum: 21 januari 2012 11:17

en als je nu eens een dun slangetje, bv van een infuus afknipt en het als een soort sonde gebruikt? je kan het van een standaard infuus systeem proberen, als dat niet lukt (te dik is) kan je het proberen het van een spuiten pomp koppel lijntje te maken.
je kan die lijntjes vaak wel koppels aan een dun spuitje, 1cc 2cc.
dan doe je 0,3 cc water in een spuitje en vervolgens trek je de twee druppels op via het infuus lijntje, zodat je geen medicijn verlies hebt. bij het inbrengen.
dat slangetje kan je dan tussen de snavel manoeuvreren, ook dat zal niet makkelijk gaan.

ik zit zo wat te denken.....

groet janno



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.