Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
snaveltje mannetje
Gepost door: sasja ()
Datum: 04 september 2011 12:29

Hallo

Ik heb twee mannetjes in mijn voliere waarvan het snaveltje van 1 mannetje rondom waar het snaveltje begint is het lichter en neigt naar wit.
Hij eet goed en doet verder alles, zijn vrouwtje was vanmorgen alleen wel uit de kooi ontsnapt en duurde even voor ze er weer in zat weet niet of dit relevant kan zijn. Kan dit de rui zijn of moet ik me zorgen maken

Groetjes Sasja

Re: snaveltje mannetje
Gepost door: Janno ()
Datum: 04 september 2011 20:10

dat is snavelmijt,

als je het zeker wil weten moet je me even een foto sturen.

behandeling:
koop zuurvrije vaseline.
scherp mesje. bv afbreekmesje.
wattenstaafje.

zet het mesje haaks op de snavelbasis en krap voorzichtig naar de punt vd snavel toe, het witte een beetje weg. pas op dat je geen snijdende beweging maakt, anders heb je zebravink zonder snavel en dat gaat hem natuurlijk niet worden. ( durf je dat niet dan mag je dit achterwege laten maar duurt de behandeling langer).

neem een beetje zuurvrije vaseline op een wattenstokje en smeer de snavel in. LET OP dat je de vaseline niet in de neusgaten smeert..... dus geen klodders maar zodat de snavel mooi glimt.
smeer gelijk ook even de poten in, je weet niet wat je ziet. knapt de vogel erg van op smiling smiley

waarom:
de snavelmijt graaft gangen in de hoornachtige delen, dus de snavel. de gangen krap je open met het mesje, zodat de nieuwe gekleurde snavel weer terug kan groeien.
met de vaseline smeer je de gangen dicht en zonder zuurstof overleefd de mijt het niet en gaat dood, het probleem is daarmee opgelost.

tips:
zet de vogel even apart in een kooitje zonder schelpenzand, want dat kleeft zo aan de snavel en kan tot beschadigingen lijden.
als ik een vogel heb die dat heeft dan doe ik dat voor een weekje, of langer als dat nodig mocht zijn. je ziet de snavel vanzelf opknappen.

veel succes

groet janno

Datum: 04 september 2011 21:41

Hoi Janno

Sorry dat ik je weer wat vraag maar las net dat je ivomectine in het drinkwater kan doen heb jij daar wel eens van gehoord en is dit een optie voor de snavelmijt ?
Ik zal morgen met daglicht even een foto maken van de snavel en hem toesturen om zeker te zijn. Het is allemaal ff nieuw voor me dus wil wel zekerheid voor ik de verkeerde dingen ga doen.

Alvast bedankt maar weer

Groetjes Sasja

Datum: 05 september 2011 21:00

geen sorry ik doe het graag smiling smiley

ivomec is een middel wat gebruikt wordt tegen luchtpijpmijt soms tegen bloedmijten of inwendige parasieten.
het middel wordt verdunt of vermengt met andere medicijnen. met de "pure"variant moet je erg oppassen voor overdosering. vaak wordt het in druppelvorm gegevn op de kale nekhuid in het drinkwater ken ik het niet.

dit middel werkt dus niet tegen snavelmijt , omdat deze dus leeft in hoornachtige delen van de snavel en daar komt dat middel natuurlijk niet smiling smiley

groet janno

Datum: 06 september 2011 22:35

hoi allemaal

Ik heb ze allemaal behandeld was wel ff een klus om ze te vangen haha
1 vrouwtje is nu alleen door mijn kat te grazen genomen heb haar ff alleen in een kooi gezet daar ze door de anderen geteroriseerd werd is dit wijs of moet ik haar gewoon in de kooi laten en afwachten of ze het haalt?
ze heeft iets last van haar vleugeltje maar vliegt nog wel en eet goed de anderen gaven haar daar alleen de kans niet voor erg zielig. ook haar pootje heeft ze last van en wil er niet op staan.
wat raad je me aan? moet ik er 1 mannetje bij zetten in haar kooi?

groetjes sasja

Datum: 07 september 2011 08:02

ja haar partner bijzetten kan geen kwaad. maken ze weer ruzie dan haal je hem weer weg
volgende keer ff de poes ergens anders heen brengen smiling smiley smiling smiley

groet janno

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.