Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Dennis en Elja ()
Datum: 28 augustus 2011 08:44

Hoi iedereen,

laatst hebben we 2 mannetjes zebravinken samen in 1 kooi gezet. Dit omdat ons popje enkele weken geleden overleden is(zie topic in diverse categorie)

dit is uiteindelijk allemaal erg goed gegaan alleen sinds gister heeft een van de mannetjes moeite met zichzelf schoonmaken tussen de veren omdat hij, zo lijkt het, moeite heeft zijn nek te keren. Is er iets wat ik kan doen voor hem?

Verder zingt hij minder als normaal en hapt hij zo nu en dan 4/5 keer achter elkaar. Hij lijkt ook iets minder actief maar is nog steeds vrij druk. Daarnaast verliest hij ook iets meer veertjes dan normaal Eten, drinken etc gaat allemaal goed.

De andere vogel heeft nergens last van en is druk als altijd.

Is dit iets waarmee ik naar de dierenarts moet of zie ik spoken?

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Dennis en Elja ()
Datum: 28 augustus 2011 08:57

oh de mannetjes plukken elkaar wel veel in de nek..geen veren uittrekken gewoon elkaar schoonmaken lijkt het, kan het zijn dat de zebravink daarom last heeft van zijn nek?

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Janno ()
Datum: 28 augustus 2011 10:40

het happen naar adem kan, luchtpijp mijt zijn,

goed te verhelpen met druppels van bogena tegen luchtpijp mijt.
gewoon doen kan geen kwaad.

zorg in ieder geval dat hij niet op de tocht zit en warm zit

aan het pikken/schoonmaken ligt het niet aan denk ik..

veren verliezen kan door de rui komen, geef hem wat extra trosgierst en eventueel wat vitaminen door het eivoer.

tuurlijk kan je er mee naar de dierenarts, ik zou eerst dit proberen, maar dat moet je zelf kiezen, ik geef alleen advies smiling smiley en ben dus geen dierenarts.

groet janno

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Dennis en Elja ()
Datum: 28 augustus 2011 10:58

Bedankt voor de snelle reactie. Hij lijkt alweer stukken actiever. Gister is er familie over de vloer geweest die allemaal roken, zou hij daar eventueel last van kunnen hebben? het is ook niet vaak meer dat hij naar lucht hapt vandaag. Heb ik hem eigenlijk de afgelopen 2 uur niet zien doen.

Het vrouwtje is enkele weken geleden overleden aan een infectie in haar luchtpijp. Omdat het mannetje toen ook slecht begon te ademen hebben we hem toen ook de antibiotica toegediend. Dit hebben we meer dan 2 weken door moeten geven voordat het aansloeg. Dit is inmiddels alweer bijna een maand geleden, kan dit zo snel weer terugkomen?
De toegediende antibiotica is enrofloxoral

Hij zit nooit op de tocht en de temperatuur is hier altijd 20 - 22 graden.

ik zal een extra trosgierst ophangen en maandag vitamine spul halen bij de dierenwinkel.

Enig idee waarom hij zich niet tussen zijn veren kan schoonmaken? z'n buikje kan hij goed bij en krabben met z'n poten en uitrekken lukt ook alleen je ziet dat hij probeerd onder zijn vleugel schoon te maken maar de helft van de tijd de draai niet kan maken.

Hartstikke bedankt in ieder geval!

Groetjes,
Dennis en Elja

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Janno ()
Datum: 29 augustus 2011 17:28

de rooklucht zou kunnen, daar heb ik verder nooit wat over gehoord of gelezen.

als de man ook een infectie heeft dan zou dat heel goed kunnen dat deze is terug gekomen, het zou kunnen dat het luchtpijpmijt is, ik zou dat middel ook sowieso halen, (bogena) kan geen kwaad hen kan ook tegen andere ziekten helpen.

mbt het schoonmaken, ze kunnen niet overal zelf komen met schoonmaken. ik zou dat ook ff aankijken, wat dat precies is weet ik niet.

groet janno

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Dennis en Elja ()
Datum: 02 september 2011 10:43

Hoi,

Nogmaals bedankt voor de reactie!
Inmiddels is de anti-luchtpijpmijt gister toegediend(was wat lastig te vinden hier, dus ik moest het online bestellen)
Hoe lang duurt het voordat de vogel zich beter zou moeten gaan voelen? Ik begrijp dat het sowiso niet erger zou moeten worden en dat de mijt dood is, maar de mijt blijft nog wel even in de keel zitten toch? hoe lang duurt het voordat deze er uit is. De zebravink zingt namelijk behoorlijk zacht, wat me doet vermoeden dat z'n keeltje toch redelijk dicht zit.

Groetjes,
Dennis en Elja

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: J10 ()
Datum: 02 september 2011 11:02

Hoi Dennis en Elja

Ik had een ander vogeltje met luchtpijpmijt, een gouldamadine. Die zijn er erg gevoelig voor.
Die had al een tijdje af en toe een piepende adem maar een paar weken geleden zat-ie echt met z'n snaveltje open te hijgen. Toen heb ik het spul ook gehaald en in z'n nekje gedruppeld en de volgende dag ging het al een stuk beter. Het zou dus snel moeten werken. Op het gouldamadine forum stond dat ook. Dus met een paar daagjes zou het beter moeten gaan.

Ik heb ook gelijk de andere vogeltjes in zijn kooi behandeld, het is nl wel besmettelijk. Bovendien is hij de vader van drie anderen. Het kan zijn dat hij het allang bij zich droeg en het heeft overgedragen aan zijn kindjes met het voeren.

doeg
J10

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Dennis en Elja ()
Datum: 02 september 2011 11:10

Hoi,

Bedankt voor de snelle reactie!
Een stuk actiever is hij vandaag wel alweer in ieder geval, echt piepende adem hebben we nog niet gehoord en hij was ook af en toe naar lucht aan het happen nog niet met zijn snavel open aan het hijgen. Ik houd hem de komende dagen in iedergeval goed in de gaten! Daarnaast heeft hij last van de rui dus een beetje meer vermoeid dan normaal zal hij toch wel zijn. Verder eet,drinkt en zingt hij goeg(alleen een beetje zacht)
Verder heb ik de multi-vit aan het eten toegevoegd en is hij nu lekker van de trosgierst aan het snoepen!
Wel heeft hij gister bij het vangen z'n pootje bezeerd waardoor hij wat moeilijk evenwicht houd bij van stok naar stok springen, en hij zit een beetje schuin.. maar dit trekt wel bij lijkt me?

De andere vogel heeft de behandeling ook gehad en de kooi,stokken,voerbakken en drinkbakken zijn ook allemaal grondig schoongemaakt!

Groetjes,
Dennis en Elja

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Janno ()
Datum: 02 september 2011 12:58

goed bezig!
van dat pootje gaat wel goed komen

groet janno

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Dennis en Elja ()
Datum: 04 september 2011 10:03

Hoi,

Het gaat inderdaad beetje bij beetje beter met de vogel. we zijn inmiddels 3 dagen verder en hij is echt weer goed actief. Wel is hij nog niet helemaal op stem-volume maar ook dat gaat met de dag beter!

Een probleem is echter de nacht. Vanwege zijn pootje verliest hij soms zijn evenwicht en begint dan paniekerig rond te vliegen. Ik laat dus een gedimd lampje heel zacht aanstaan zodat hij niet helemaal in paniek raakt.
Echter kan ik me voorstellen dat dit zijn nachtrust niet ten goede doet. Maar in tegenstelling is hij de hele dag erg actief!
wel heb ik hem zo nu en dan nog een keer zien happen, nadat hij zich aan het schoonmaken was geweest.
Schoonmaken gaat dus ook behoorlijk goed weer, als hij z'n evenwicht houdwinking smiley

Nogmaals heel erg bedankt voor het advies, volgens mij gaat hij het wel reddensmiling smiley

Groetjes,
Dennis en Elja

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Janno ()
Datum: 04 september 2011 19:58

dat denk ik ook wel.

een dimlicht laten branden kan geen kwaad, is bij mij Standaard.

groet janno

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Dennis en Elja ()
Datum: 05 september 2011 16:49

Hoi,

Bedankt voor de reactie weer!
De zebravink zat net even +/- 10 seconde met zijn snavel open, lijkt me niet goed? was toen hij zichzelf aan het schoonmaken was bij z'n achterste en vervolgens van de stok af viel doordat hij z'n evenwicht verloor(door z'n pootje)
Het lijkt me namelijk ook wel stressvol voor zo'n vogel om telkens zijn evenwicht bijna te verliezen, dus misschien was hij gewoon geschrokken?

Verder wijst alles er namelijk nog steeds op dat het beter met hem gaat.
Steeds harder en meer zingen,vrolijk rondspringen,eet en drinkt goed. Vanacht heeft hij zelfs weer rustig geslapen met het dimlichtje aan!

Is er nog iets anders wat die benauwdheid kan veroorzaken of waar ik op moet letten?

Alvast bedankt,
Dennis en Elja

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Dennis en Elja ()
Datum: 05 september 2011 16:53

ook wrijft hij nog wel eens met zijn snavel langs de stok, maar dat is eigenlijk alleen na het eten

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Janno ()
Datum: 05 september 2011 20:47

haha, dat laatste is normaal, ze maken op deze manier de snavel schoon.

van de stok af duvelen is niet normaal, kan aan het pootje liggen hoor, dus wacht maar ff af.

symptomen:
, hoorbare ademhaling, happen in de lucht , minder eten , bol zitten, zieke indruk.

is je gevoel dat de vogel aan de beter hand is dan zou ik daar even op vertrouwen.

groet janno

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Dennis en Elja ()
Datum: 13 september 2011 18:06

Hoi,

Nogmaals bedankt voor al het advies! Gaat inmiddels stukken beter met de zebravinksmiling smiley hij slaapt weer rustig, verliest zijn balans niet meer met het poetsen, is de hele dag druk en zingt weer uit volle borst. dus erg bedankt voor het advies,het heeft erg geholpen!

Wel trof ik 'm vanmiddag weer even aan met z'n snavel open. weer maar +/- 10 seconde. Als hij echt lucht tekort zou komen zou hij z'n snavel wel langer open zetten denk ik? het was vandaag wel erg warm binnen de verwarming had per ongeluk op 22 graden gestaan dus misschien had hij last van de warmte? Mijn vraag eigenlijk, zou het kunnen dat hij dit doet als gevolg van de warmte? hij staat verder niet voor het raam o.i.d., dus ik heb het over dit specifieke geval

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Janno ()
Datum: 14 september 2011 09:15

warmte kan:
vogels zweten niet, hun warmte raken ze door uitademen kwijt, zomers zie je vaak de vogels wat bolzitten en met de snavel open, dit alles om warmte kwijt te kunnen.
kan dus heel goed wat je beschrijft,

groet janno

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: J10 ()
Datum: 14 september 2011 18:00

Ook als ze gestresst zijn kunnen ze met hun snaveltje open zitten.
We hebben een zebraatje dat af en toe los mag met z'n vrouwtje maar dan soms ook gevangen moet worden als het te lang duurt voor hij zelf weer terug gaat.
Vindt-ie niet leuk. Hij gaat dan wel eens in een plant zitten in het raamkozijn en soms zijn die minder stevig dan-ie dacht. Dus dan komt-ie er al fladderend achter de pot in het raam terecht. Dan kunnen we hem pakken en zit-ie de eerste minuut in z'n kooi met z'n snaveltje open. Daarna zit-ie 10 minuten op de rand van z'n mandje wat beduusd te kijken en dan begint-ie weer te tetteren naar z'n vrouwtje.

Dus niet te hard schrikken als-ie even met z'n snaveltje open zit. Er zijn meer oorzaken voor als ze met hun snaveltje open zitten dan alleen benauwdheid.

doeg
J10

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: Dennis en Elja ()
Datum: 14 september 2011 19:07

Hartstikke bedankt voor de infosmiling smiley

ik d8 al wel dat het zoiets zou kunnen zijn! verder is hij namelijk zo energiek als wat tongue sticking out smiley

nogmaals heel erg bedankt voor al het advies, de snelle reacties en het snelle handelen daar naar heeft hem echt weer op de been gebracht!

Groetjes,
Dennis en Elja

Re: Zebravink mannetje stijve nek?
Gepost door: gert3000 ()
Datum: 02 maart 2012 20:23

smiling smileysmiling smileysmiling smileysmiling smileysmiling smileysmiling smiley




Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.