Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
Afgestoten jonkie
Gepost door: TomV ()
Datum: 12 juli 2011 23:41

Beste forumleden,

Pasgeleden toen de jonkies voor het eerst probeerde te vliegen was er 1tje die het niet haalde en op de grond viel. Mijn schoonvader heeft deze toen met een lepel terug gezet in het nest. Helaas gebeurde dit nog een keer en is hij de lepel deze keer vergeten. Sindsdien geeft geen een enkele andere vink nog aandacht aan het jonkie. Hij/zij eet niet meer, piept niet en zit op 1 plek op de bodem.
We besloten hem/haar zelf eten te geven en kwamen erachter dat zijn/haar pootjes slap hangen, alsof hij ze niet kan gebruiken. Verder willen er geen veren groeien op zijn/haar borst. Hij/zij heeft het nu al enkele dagen overleeft en wil soms nog wel eens wat eten (alleen eivoer, de rest eet hij/zij niet) als we het maar lang genoeg voor de neus houden. Uiteindelijk hebben we hem/haar maar in een aparte kooi gezet zodat we er beter voor kunnen zorgen.

Hebben jullie nog tips of advies hoe we ervoor kunnen zorgen dat het jonkie het overleefd?


Re: Afgestoten jonkie
Gepost door: Janno ()
Datum: 13 juli 2011 08:06

helaas gaat dat jong het niet overleven, je kan het blijven volhouden met fijn eivoer te geven aangemaakt tot een papje. warm houden is van belang, temp van 40 graden moet wel gehaald worden. een warmte lamp is daarom wel belangrijk
maar ik geef je weinig hoop, wel goed van jullie dat proberen het jong een tweede kans te geven.


waarom stoot oudervogels een jong af:
meestal is dat omdat het jong niet goed is, soms een afwijking die aan het blote oog niet te zien is. het jong kan structureel te weinig voer hebben gekregen en daarom al verzwakt zijn.
en soms is er geen reden voor, ik heb oudervogels hele nesten zien afstoten, je doet er niets tegen.
het heeft ABSOLUUT NIETS te maken met het met de hand terug in het nest te leggen. het afstoten van een jongen terwijl je hem hebt aangeraakt gebeurd nooit.
anders zou ik nooit mijn jongen kunnen ringen, dit doe ik na dag 8.

groet janno

Re: Afgestoten jonkie
Gepost door: TomV ()
Datum: 13 juli 2011 16:45

Bedankt voor het snelle reageren,

Heb nog wel wat aanvullende info die misschien helpt. Hij is al een paar weken oud en heeft die tijd in een buitenvoliere gezeten. Nu staat hij sinds gister avond hier binnen en eet hij al wat week brood, ook maakt hij volop geluid (piepen), soms iets te veel voor mijn doen. winking smiley Hij probeert ook een beetje te vliegen, maar dit gaat lastig omdat zijn poten verlamd lijken te zijn (is hier iets aan te doen?) De vooruitgang is enorm en we hopen dat het uiteindelijk wel goed komt. Maar als dat gebeurt, is het mogelijk hem/haar bij een ander te plaatsen? Of zal deze hem/haar ook afstoten omdat hij "anders" is?

Groetjes,
TomV

Re: Afgestoten jonkie
Gepost door: TomV ()
Datum: 13 juli 2011 16:47

P.S.

Het piepen word alleen minder als ik hem vasthoud en eten geef of aai. Als hij in zijn kooitje zit blijft hij aan de gang. Wil dit nog iets zeggen?

Re: Afgestoten jonkie
Gepost door: Janno ()
Datum: 14 juli 2011 11:21

hoi TomV,

de verlamde poten daar is niets aan te doen, natuurlijk kan je naar een dierenarts met hem gaan. maar als zijn poten echt verlamd zijn dan ligt hij op de grond, dus kan hij er ook niet op staan.

het verplaatsen van volière naar binnen geeft altijd stress, maar dat moet wel minder worden. kan een weekje duren

het piepen, is dat niet om eten ? hij kan ook piepen om zijn ouders, daar is ook niets aan te doen.


wanneer hij zelfstandig is kan hij zeker terug geplaatst worden.

veel succes met opvoeden smiling smiley

groet janno

Re: Afgestoten jonkie
Gepost door: TomV ()
Datum: 14 juli 2011 13:35

Hoi Janno,

Ben bang dat de poten echt verlamd zijn, hij kan ze alleen bewegen tot de plek waar de veren ophouden.

Het piepen is inderdaad eten of aandacht. Denk dat hij ons nu als ouders heeft geaccepteerd want hij wil continu bij ons zijn. Hij heeft gister ook voor het eerst om eten gevraagd en goed gegeten. We hadden hem ook maar een pulpje van normaal voedsel met wat korreltjes grit gegeven, hij at soms namelijk al wat zaadjes zelfstandig. Maar ik ben bang dat dit niet goed is bevallen. Vandaag vraagt hij om eten maar houd op na 1 klein hapje en als ik goed luister hoor ik een soort van knarsen.

Sorry voor de vele vragen maar dit is onze eerste echte zebravink waar we voor moeten zorgen en alle hulp is welkom.

Groetjes,
Tom

Re: Afgestoten jonkie
Gepost door: Janno ()
Datum: 14 juli 2011 16:11

het opvoeden, grootbrengen met de hand is een hele opgaaf. zorg ook dat hij het zeker niet te koud krijgt.
geef hem ook trosgierst, voldoende in het verblijf maar ook door het papje.
kan je eens een foto sturen, of filmpje maken ?

groet janno

Re: Afgestoten jonkie
Gepost door: TomV ()
Datum: 15 juli 2011 00:12

Bedankt voor de tips,

De trosgierst ligt verspreid door zijn verblijf en is nu een vast onderdeel van zijn dieet, wat nu overigens bestaat uit trosgierst en eivoer. Is teveel eivoer niet slecht voor het beestje? Zo ja, waar kan het mee vervangen worden?
Warmte is gelukkig geen probleem.
Het gaat al stukken beter met hem, hij vliegt al af en toe (opstijgen en landen gaat wat lastig door zijn pootjes) en hij laat goed van zich horen. Hij slaapt overigens wel veel, of doet i.i.g. zijn ogen dicht. Hoop dat dit geen slecht teken is.
Zodra ik mijn usb kabel terug heb zal ik een filmpje sturen, kan dat hier of moet ik die naar je email sturen?

Groetjes,
Tom

Re: Afgestoten jonkie
Gepost door: Janno ()
Datum: 15 juli 2011 17:03

ik zou ook een bakje tropenzaad neerzetten, kan hij er vast aan wennen.

eivoer is voor nu voldoende, zodra hij zelf wat kan eten is tropenzaad onderdeel van zijn eetpatroon.

slapen doen jonge vogels veel, hoeft geen slecht teken te zijn.

hier kan je geen foto of filmpjes plaatsen, die mag je naar mijn mail sturen.

groet janno



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.