Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
Kaalgeplukt jong!
Gepost door: Doortjah ()
Datum: 11 januari 2010 17:25

Hallo

Ik heb een jong. Hij is ongeveer 3 weken oud nu. Ik merk al een paar dagen dat het jong kaalgeplukt(?) wordt door zijn moeder, ik weet het niet zeker maar denk het wel want papa vogel heeft ook een kaal plekje op zijn keel. Ik maak me erg zorgen want het ziet er nogal zielig uit. De rug is helemaal kaal, zijn schoudertjes ook (hij kan nog wel vliegen) en de helft van zijn kopje ook.
Ze zitten sinds gisteren met 4 volwassenen in een kooi (hiervoor zaten ze met zijn 2en en het jong, toen werd hij ookal geplukt) en een jonkie, heb al geprobeerd om de moeder even weg te zetten maar dat resulteert dat de andere vogels de papa gaan aanvallen. Kan ik hier iets aan doen? Ik ga van de week overigens een nieuw koppel halen aangezien ik las dat 2 koppels voor problemen geeft.

Re: Kaalgeplukt jong!
Gepost door: Janno ()
Datum: 12 januari 2010 11:21

hallo,
erg vervelend dat de pop dat doet!
als het jong zelfstandig eet dan moet je hem direct weghalen anders wordt deze ziek en gaat dood ( echt doen)
een koppel erbij halen kan je doen dat werk ook wel.
MAAR dan moet je kooi wel groot genoeg zijn anders blijf je deze problemen houden, overbevolking wil namelijk ook wel eens voor dit soort klachten zorgen.

anders moet je het vrouwtje weghalen en het mannetje zal de voeding en verzorging wel overnemen, plaats het vrouwtje naar 2 dagen weer terug, dan kan de hierarchische samenstelling veranderd zijn.

sterke en houd me op de hoogte
groet

Re: Kaalgeplukt jong!
Gepost door: Doortjah ()
Datum: 12 januari 2010 16:42

Bedankt voor de reactie,

Ons kuikentje wordt alsmaar kaler. Ik heb vandaag nog een paartje erbij gehaald, dus ik hoop dat de moeder wat afleiding vindt en haar jonkie een beetje met rust laat.

Ook krijgt de vader van het jong kale plekken bij zijn keel En overigens verzorgt hij het jong al helemaal, het vrouwtje kijkt er niet echt meer naar om ofzo, en voedt hem ook niet meer.

Groetjes Doreen

Re: Kaalgeplukt jong!
Gepost door: Doortjah ()
Datum: 12 januari 2010 19:41

Oke ik heb even fotos gemaakt.

Het mannetje wordt ook steeds kaler en ik weet nu vrijwel zeker dat de pop dit doet, aangezien ze nu heel aggressief tegenover de andere vogels in de kooi is en ik haar zelf een hap veren uit de kont van een ander popje zag trekken.. Of is dit misschien een ziekte? Dit is het eerste jaar dat we zebra's houden en het zijn onze eerste vogeltjes, maar ik denk ook niet dat dit de rui is ofzo.. Moeten we ermee naar de dierenarts?

[img697.imageshack.us]

[img691.imageshack.us]

[img686.imageshack.us]

Ik vind het echt zo zielig maar ik scheidt de pop liever niet aangezien zij dan ook weer in de stress zit en dan tegen de rest aan loopt te staren.. Of moeten we het hele koppel in een andere kooi zetten? Of naar de dierenarts ermee?

Re: Kaalgeplukt jong!
Gepost door: J10 ()
Datum: 13 januari 2010 10:49

Hoi Doortjah

Ik heb je foto's gezien. Ik zou de pop er toch uithalen en in een kooi in de buurt zetten, dan vereenzaamt ze niet helemaal. En dan later kijken of je haar terug kunt zetten.

Ik heb ook zo'n pop. Toen de kleintjes nog in het nest lagen, heeft ze de rugjes helemaal kaal gepikt. Toen heb ik haar er uitgehaald. Nadat de jonkies zelfstandig waren heb ik haar met haar mannetje in een eigen kooi gezet. Ze plukt nu regelmatig een veertje van het mannetje zodat die een kaal nekje heeft. De meneer van de dierenwinkel, die zelf ook vogels kweekt, zei dat de schachtjes van veertjes zoet smaken. Als een vogeltje daar de smaak van te pakken heeft, blijft die dat doen. Dat leer je ze dus niet makkelijk af.
Wij zijn van plan om het stelletje even een weekje of 2 te scheiden zodat het mannetje weer even kan herstellen. Dan kijken we of ze weer bij elkaar kunnen.
Maar het blijft een beetje een probleem.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

groeten
J10

Re: Kaalgeplukt jong!
Gepost door: Janno ()
Datum: 14 januari 2010 18:52

idd, ik had gehoopt dat het truckje van een koppeltje erbij zou werken, maar voor deze pop gaat het niet werken, ik zal haar zeker een poos alleen zetten misschien verdwijnt het, maar ik heb nu weinig hoopsad smiley
de pop in de kooi laten werkt zeker niet, en voor het behoud van je vogels zou ik haar zeker weghalen!

Re: Kaalgeplukt jong!
Gepost door: Doortjah ()
Datum: 16 januari 2010 23:01

Bedankt. Ik heb het popje eruit gehaald. Als het jong volgroeid is zet ik haar wellicht weer terug in de grote kooi aangezien ze tegenover de andere twee koppels geen vijandigheid toont ^^
En J10, ik zou graag willen weten wat het resultaat is van 2 weken scheiding.

Groetjes Doortjah.

Re: Kaalgeplukt jong!
Gepost door: J10 ()
Datum: 18 januari 2010 14:13

Hoi Doortjah

Ik heb het nog niet geprobeerd. Maar als het zover is, meld ik het.

Misschien doe ik ze wel weer heel snel bij elkaar. Ze zijn zo verknocht aan elkaar, misschien worden ze helemaal ongelukkig als ik ze scheid.
Beter een gelukkig kaal zebramannetje dan een ongelukkig eenzaam zebramannetje met perfecte veertjes.

Doeg
J10

Re: Kaalgeplukt jong!
Gepost door: Sanne ()
Datum: 31 januari 2010 16:30

Hallo,
Bij die foto,s wat je gemaakt had met dat kleintje bleef hij gewoon op je hand zitten,
die van mij leren het gewoon niet.
weet u hoe ik ze dat moet aanleren?
m.vr.gr
Sanne

Re: Kaalgeplukt jong!
Gepost door: Doortjah ()
Datum: 31 januari 2010 21:25

Hoi Sanne.

Bij mij lukt het ook niet om ze echt tam te krijgen. Als ze klein zijn willen ze nog wel bij je op de hand zitten, maar naarmate ze ouder worden willen ze niet meer, tenminste, dat is bij mij zo.

Ik denk dat je het ze aanleert om ze gewoon zo vaak mogelijk eruit te halen en dan het liefst zo vroeg mogelijk. Als ze dan bedelen bij je kun je ze wat lekkers geven, bijvoorbeeld uitgenepen brood. Of tenminste, dat ga ik proberen bij mijn volgende kuiken(s). De liefde van het beestje gaat ten slotte meestal door de maag tongue sticking out smiley

Groetjes Doreen

Re: Kaalgeplukt jong!
Gepost door: Blue_Bird ()
Datum: 06 februari 2016 22:51

hoi Doortjah.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn vogels nu. Is het gelukt door de vogels te scheiden? Mijn kuikentje kan alleen nog niet zelfstandig eten. We hebben 2 popjes en een mannetje in de kooi. Is het dan nog steeds mogelijk de moeder bij haar weg te halen of is dat niet verstandig? Wij denken namelijk dat het vogeltje zo niet kan vliegen zonder vleugeltjes en veertjes op z'n ruggetje.

groetjes Eline



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.