Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
rare vogels?
Gepost door: Ellis ()
Datum: 09 januari 2008 09:06

Hallo,

Ik heb 2 volwassen zebravinkjes.
Deze hebben al een aantal keer een nestje gehad.
De laatste tijd heb ik de eitjes weggehaald.
de laatste keer dat ze eitjes hebben gelegd, heb ik ze laten liggen.
Er kwamen 3vogeltjes uit.

Toen ze al hun veren hadden gingen ze een beetje fladderen. Toen zijn ze eigenlijk alledrie uit het nestje gevallen. elke keer als ik ze terug wou leggen in het nestje vielen ze er gelijk weer uit. Dus heb ik ze op de grond laten liggen met het idee dat ze zelf wel weer in het nestje komen.
Ongeveer een week geleden lag er 1 dood op de grond.
De andere 2 kunnen nog steeds niet vliegen en zitten het liefst op de grond. Ik probeer ze te stimuleren om op de stokjes te zitten, lukt nu aardig, maar het gaat niet soepel (zoals bij de andere nestjes).
Omdat ze vaak op de grond zitten blijft hun onlasting aan hun veren hangen. Dat haal ik maar elke keer weg met een natte doek.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Wat kan ik hier aandoen?

Re: rare vogels?
Gepost door: yvonne ()
Datum: 09 januari 2008 11:25

Dat de ontlasting blijft hangen aan de veren is vaak een teken van een darminfectie...Ze voelen zich blijkbaar niet goed genoeg om te gaan vliegen. Een tijdje terug had ik dit met een jonge gould ook die is na een paar weken overleden. Je kunt de jongen gaan behandelen met Finicoc. Dit is in poedervorm te verkrijgen en door het drinkwater heen te mengen. Het betreft een kuur....deze moet je wel geheel afmaken. Het is dan één week dat water en de tweede week mag je weer een badje inhangen en gewoon water geven. dan nog een week kuren. Ook de ouders zullen er van mee drinken maar dit is alleen maar goed.

Deze darm infectie komt vaker voor in nesten...en je ziet het vaak alleen bij het uitvliegen. Daarnaast kun je het zien als je de jongen er uit haald en op hun buikje blaast. Vaak zie je dat het puur rood is op de buikjes en de darmen zo kenbaar maken dat ze niet goed zijn.

Het is maar een gok, om ze te behandelen maar goed als je niets doet....zul je ze misschien nog kunnen verliezen. Het op de grond zitten is dus niet dat ze niet vliegen kunnen maar waarschijnlijk omdat ze zich niet lekker voelen. Misschien dat je het kunt zien....bij jongen altijd iets moeilijker gezien hun vacht nog niet strak is...maar ze zullen heel waarschijnlijk ook wel iets bol zitten.....

ik hoop dat je hier iets aan hebt.......

Gepost door: Ellis ()
Datum: 09 januari 2008 12:30

Hallo Yvonne,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik de kuur gaan proberen, hoop dat het helpt.

Weet jij toevallig waar ik Finicoc kan kopen.
Dan ga ik dat gelijk uit werk halen.

groetjes
Ellis

Gepost door: yvonne ()
Datum: 10 januari 2008 12:17

De meeste dierenspeciaal zaken hebben dit middel te koop. dus ik vermoed dat je het vrijsnel in huis kunt hebben...

succes

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.