Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
zieke zebravink????
Gepost door: johan1986 ()
Datum: 11 november 2007 14:03

Hallo allemaal.

ik heb een koppeltje zebravinkjes die net jongen hebben gekregen een dag of 5 6 oud.maar nu ging ik vanmorgen kijken en zag ik dat het vrouwtje haast geen veren meer heeft boven de poten.is ze mischien ziek of groeien de veren vanzelf weer aan..oowja de snavel is mooi van kleur en de poten zijn ook goed van kleur..en ze zijn ook erg levendig zitten niet stil in een hoekje ofzo.En ik geef ze tropish zaad gemengd met eivoer en geraspe wortel.en zo af en toe een takje trosgierst

Re: zieke zebravink????
Gepost door: yequa ()
Datum: 11 november 2007 19:46

Hoi Johan,

Heb je oproepje even naar dit topic verhuisd, is hier wat beter op zijn plaats dan onder het topic broeden...

Denk dat het mjet het broeden en het warmhouden van de jongen te maken heeft...
Zelf heb ik er eentje bijzitten die ook altijd wat kaal van onderen word in die periode..

Maarrr je weet maar nooit misschien zijn er mensen die er een andere reden voor hebben ....

Succes en geniet van je vogeltjes...

Groetjes Monique

Gepost door: johan1986 ()
Datum: 11 november 2007 20:22

Hoi monique,

Ja idd ik zie het hier staat mn oproep beter.Ja nu je het zegt lijkt me het me ook dat het met het broeden te maken heeft.Want ze is wel erg levendig en eet goed.En haar kleur van de snavel is ook normaal.Maar nu weet ik het zeker haha.

Bedankt voor je reactie..

groetjes Johan.

Gepost door: Martie ()
Datum: 11 november 2007 20:42

Je moet eigenlijk ook nestmateriaal aan blijven bieden terwijl ze al jongen hebben. Om het nest schoon te houden draperen de ouders graag een nieuw laagje in het gebruikte (en vaak overvolle) nest. Krijgen ze geen nestmateriaal om de boel op te schonen, dan plukken ze of hun eigen veren óf die van de kleintjes...
Op dit moment heb ik jongen liggen van ruim 14 dagen oud en ik geef ze 2x per week een beetje katoen, zaagsel of blaadjes. Vader sleept alles naar het nestje met zijn kids, gooit alles er bovenop en moeder komt dan om de stukjes tussen de jongen in het nest te duwen...

Gepost door: yvonne ()
Datum: 12 november 2007 11:49

het kale heeft te maken dat de pop de eitjes direkt op de huid kan warmen...niet meer en niet minder...dit zal na de broed gewoon weer terug groeien.....dus niets ziekte of zo...en als ze het nest klaar heeft en de eitjes en zit te broeden kun je stoppen met nestmatriaal aan te bieden..g.ezien er anders een tweede nest bovenop zal worden gebouwd...dus de broed niet goed gaat......

Gepost door: Martie ()
Datum: 12 november 2007 12:14

De meningen hierover zijn dus verdeeld, dat kan... Ik heb het echter niet zelf bedacht of zo maar uit boeken en van sites gehaald. Ik zie de reacties van mijn vogels hierop ook. Bovendien: het vrouwtje hier is helemaal niet kaal geweest om haar eitjes te warmen. Zij heeft nog steeds een compleet verenpak. Mijn vogels hebben geen tweede nestje gebouwd. Het materiaal wat ik in hun extra nestje had gelegd hebben ze ook rond de jongen gedrapeerd en keurig in het nest verwerkt.....

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.