Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
aantasting van de slagpennen
Gepost door: robkram ()
Datum: 16 oktober 2007 21:21

Mijn maskergrijze pop lijdt aan grove aantasting van de slagpennen. Pennen laten los, staan schots en scheef op haar rug en lijken aangevreten. Ik zie echter geen (veder)luis en/of vedermijt. In het voorjaar is dit ook gebeurd toen heb ik haar behandeld met een luiswerend middel, druppel in de nek en ook nog birdspray. Het leek toen minder te worden en na de rui was ze weer helemaal gaaf. Ik ben van plan haar binnenkort opnieuw te behandelen. Het vreemde is dat alleen zij er last van lijkt te hebben, andere zebravinken lijken gezond en de kanaries zien er na de rui schitterend uit. Herkend iemand dit verhaal?

Re: aantasting van de slagpennen
Gepost door: yvonne ()
Datum: 17 oktober 2007 10:03

Ik herken het verhaal niet maar ik weet wel dat rond de rui vederluis heel snel kan optreden ik zou hem of haar gewoon behandelen met birdspray zoals je al deed...en verder afwachten het kan ook heel goed de manier van ruien zijn van de vogel...sommigen zien er in die tijd gewoon totaal niet uit......Ik heb er ook eentje zitten die wil je liever niet zien als die in de rui raakt net of hij door een trein is aangereden na een maand is het vaak weer beter en wordt hij net als alle anderen geweldig mooi.

Overigens behandel ik altijd de voliere na het schoonmaken totaal met birdspray niet de vogels gezien er niets te zien is...maar ik wil zelf geen risico's lopen en de nestkastjes dompel ik altijd onder water en daarna na het drogen spray ik ook die nog eens in voor ze terug in de voliere gaan.....

Als de vogel het vaker heeft gehad....kun je misschien ook nog bedenken of dat in de voorjaars rui periode was of helemaal niet in een rui periode.....misschien dat je daar wat hou vast aan kan vinden.......het blijft vaak moeilijk gezien ze er gewoon niet uitzien...maar wel gezond zijn verder...

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.