pijnlijk pootje
Gepost door: Lissy86 ()
Datum: 26 september 2007 19:18

Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand me helpen. Ik ben namelijk bezorgt om me mannelijke zebravink. Hij steunt sinds gisteren helemaal niet op zijn pootje.
Hij heeft wel vaker gehad dat hij een beetje "droog" pootje had. (weet niet hoe ik het anders moet beschrijven) Tot nu toe hielp insmeren met vaseline perfect en kon hij 2-3 dagen later weer normaal zitten en zag zijn pootje er weer redelijk goed uit. In de dierenwinkels hebben ze wel eens aangeraden badzout in het badwater te doen, maar dit leek mij niet verstandig omdat ze er ook uit drinken.
Nu ging ik gisteren ook naar zijn pootje kijken, en bleek het er erg slecht uit te zien (dat vind ik in ieder geval, denk dat ik niet de enige ben) Ik heb een foto staan bij de onderstaande link.

[i42.photobucket.com]

Kunnen jullie mij vertellen hoe dit kan komen? Hij heeft zitstokjes met verschillende diktes, krijgt ook wel groenvoer en krijgt elke dag een waterbadje. Ik heb het nu even ingesmeerd met vetramil, een middel voor dieren om wondgenezing te versnellen, en irritatie op de huid te verminderen. Maar misschien kunnen jullie me vertellen hoe dit probleem gerichter kan aanpakken. Ik wil namelijk niet dat het nog een keer zo erg wordt.

Groetjes een bezorgde Lissy

Re: pijnlijk pootje
Gepost door: yequa ()
Datum: 27 september 2007 08:40

Hoi Lissy86,

Welkom op dit forum,

Ziet er inderdaad niet best uit zeg, pffffff zal dat beestje en pijn hebben....
Kan van alles wezen, een oude wond die weer opsteekt, muggebult die ontstoken geraakt is, schimmelinfectie, noem maar op...

De zalf (Vetramil)die je gebruikt hebt is altijd goed, het verzacht in ieder geval een beetje en houd de huid soepel...

Mijn bescheiden mening is: ga even langs een dierenarts, die kan er een stukje van op kweek zetten en zo uitzoeken wat er werkelijk aan de hand is, zeker omdat het zoals ik begrijp een terugkomend iets is.....

Tip: bel wel eerst even de bewuste dierenarts en vraag of hij wel vogels behandeld, ik heb namenlijk begrepen dat in Nederland niet alle dierenartsen ook vogels behandelen......(dit gewoon om je een ritje voor niks te besparen)

Nou meis heel veel succes, ik duim voor je dat het weer goed komt...
Groetjes Monique

Gepost door: mark ()
Datum: 27 september 2007 16:22

hoi lissy`

even een vraag wat gebruik je als bodembedekker in je vogelkooi en zit de vogel veel tegen de tralies aan? ik heb wel eens gehoord dat de vogels dan tussen de tralies en drinkbakje komen te zitten dit kun je oplossen door nog een onderkant van het bakje te kopen en deze aan de bovenkant te doen

grt mark

Datum: 27 september 2007 19:19

Ik gebruik schelpenzand als bodembedekker. Kan dit invloed hebben op zijn pootje?
Hij zit eigenlijk nooit tegen de tralies aan, maar altijd in het midden van de kooi. De drinkbakjes zijn afgesloten van de tralies, dus ik denk niet dat hij daar tussen kan komen.
Ik zal inderdaad eens een dierenarts bij mij in de buurt gaan bellen of deze ook vogels behandelen.

Groetjes Lis

Datum: 01 oktober 2007 10:52

Ik heb advies gevraagt aan de dierenarts van mijn opleiding, ze heeft aangeraden een badje met betadine te geven aan hem. (alleen zijn pootje in het badje uiteraard) Als het dan niet minder zou worden raad ze inderdaad aan om naar de dierenarts te gaan, omdat hij dan waarschijnlijk antibiotica nodig heeft. (Ik ben zelf niet zo gek op antibiotica geven aan kleine dieren, de weerstand gaat adn meestal zo erg achteruit. )
Maar ik moet zeggen dat het er nu al een stuk beter uitziet! Het is niet meer zo opgezet en minder donker dan eerst. Hij heeft nu nog een teentje die een beetje een dikkere korst heeft. Hij kan hem nu ook al een beetje buigen, dus weer zijn zitstokjes vasthouden. Hij gaat ook weer in bad, wat hij eerst ook niet meer deed. Dus ik zie het wel positief in!
Jullie horen van me als er wat veranderd.

Groetjes Lissy

Datum: 01 oktober 2007 19:04

Hi Lissy,

Goh fijn hoor dat het wat beter gaat, het zag er echt eng uit....
We hopen er gewoon maar het beste van ....

Groetjes Monique

Datum: 24 oktober 2007 08:54

Hey allemaal,

Ik ben toch nog even naar de dierenarts geweest omdat het niet echt weg ging en het werd weer wat erger. Hij blijkt een infectie te hebben aan zijn pootje, waarschijnlijk is het begonnen bij zijn nageltje. Hij heeft nu antibiotica meegekregen. Moet 1 druppeltje per dag in zijn snaveltje doen. Hopelijk helpt het snel. (na 2 dagen zie ik al enige vooruitgang, hij beweegt sowieso meer) Gelukkig kon me eigen dierenarts me ook helpen, al had ik niet echt het idee dat ze verstand had van vogeltjes. Zolang hij beter word maakt dat me ook niet uit winking smiley

Groetjes Lissy

Gepost door: Martie ()
Datum: 24 oktober 2007 12:09

Mooi dat het wat beter gaat. Zag er inderdaad pijnlijk uit. Hij zal er nu wel weer bovenop komen!

Datum: 30 oktober 2007 11:55

Me vogeltje krijgt nu een week lang antibiotica, maar echt heel veel verschil zie ik nog niet aan zijn pootje sad smiley Hopelijk komt dat nog, hij moet het 10 dagen krijgen. Wel merk ik dat hij zijn "stem" een beetje kwijtraakt als hij net zijn druppel heeft gehad. Hij maakt dan een vreemd geluidje... Ook krijgt hij wat kale plekken op zijn lijfje. Weet iemand misschien of dat een bijwerking kan zijn van de antibiotica? Staat niet op de verpakking... En weet iemand hoe je bij een vogel kan zorgen dat hij kracht blijft behouden en zijn goede bacterien ed. niet kwijt raakt aan de antibiotica? Bij honden en andere zoogdieren kun je van die speciale yoghurt geven. Is er ook zo iets voor vogels?

Groetjes Lissy

Datum: 30 oktober 2007 18:39

Ik heb werkelijk geen idee. Zelf zou ik wel krachtvoer geven (eivoer)... Ik hoop dat je snel nog wat tips krijgt. Succes ermee...

Datum: 30 oktober 2007 19:09

Dat geef ik in ieder geval smiling smiley Ik heb hem ook wat zaadjes gegeven die de weerstand zouden verhogen. (zijn eigenlijk kanarie zaadjes, maar die vinden ze ook lekker, voor zebravinkjes kon ik deze niet vinden) Maar als iemand nog tips heeft of ideeen dan graag smiling smiley

Groetjes Lissy

Datum: 31 oktober 2007 14:19

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag de dierenarts maar weer gebeld, omdat er zo weinig verandering te zien is, en dat hij steeds minder stemgeluid heeft. Ik vind hem echt zo zielig klinken nu. Volgens de dierenarts hoort deze antibiotica die bijwerkingen niet te hebben. Ik moet er nu even mee stoppen volgens hem om te kijken of hij dan zijn stem weer terug krijgt.

Ik ben in de dierenwinkel na gaan vragen of die wellicht iets hadden. Ze hebben een homeopathische wondzalf, deze ga ik nu dan maar proberen.

Ow en voor de weerstand mag je volgens de dierenarts Echinaforce van A. Vogel gebruiken.

Als jullie nog andere tips hebben, ik hoor ze graag!

Groetjes Lissy

Datum: 31 oktober 2007 16:52

Ik heb nog een tip voor je...
Samen met mijn Border Collie doe ik aan schapendrijven en bij een intensieve "sport" als dat volgens wel eens blessures... gelukkig niet bij ons, maar om ons heen dus wel. Bij honden worden ontstoken wondjes behandeld met een sopje van (schrik niet!) Biotex (wasmiddel) of Badedas (doucheschuim). Dit helpt heel erg goed. Kun je ook gerust eens bij je vogeltje proberen...

Datum: 31 oktober 2007 18:17

Oke dat kan ik zeker dan een keer proberen. In welke verhouding moet je dat sopje maken? (hoeveel biotex en hoeveel badedas?) Bedankt voor de tip!

Groetjes Lissy

Datum: 31 oktober 2007 19:19

Hoi Lissy en Martie,

Verdorie ja goed idee Mart...

Weet nog van vroeger dat als mijn broertje en ik weer eens aan het knokken geweest waren en onder de bulten en schaafplekken zaten mijn moeder ons in het lavet stopte en dan gewoon idd een sopje van Biotex maakte ...

Ze zei dan altijd "zo dat ontsmet de boel weer lekker en jullie weken weer lekker schoon"....

Dus Lissy gewoon lauw water met wat Biotex en daar het pootje een tijdje in weken ....

En dan maar hopen dat het helpt...

Groetjes Monique

Datum: 31 oktober 2007 23:00

Lissy, het is óf een sopje met Biotex óf een sopje met Badedas... niet samen dus. Gewoon een sopje maken zoals je voor je kleren zou doen.

Datum: 01 november 2007 10:59

Oke hahah ik had verkeerd gelezen, maar bijt biotex niet denken jullie?
Maakt het nog uit welke biotex het is? (zijn tegenwoordig zoveel verschillende, voor buitenkleding, gewone kleding enzo...)

Groetjes Lissy

Datum: 01 november 2007 14:31

Het maakt niet zoveel uit welke... Stop je handen maar 's in een sopje met Biotex, het bijt echt niet hoor... Succes ermee!

Datum: 02 november 2007 10:59

Hoi Lissy

Gewoon de goedkoopste nemen maakt echt niks uit...
En nee hoor bijten of prikken doet het niet, heb er vaak genoeg ingezeten met mijn broertje hihihi...

De rest kun je gewoon voor de was gebruiken ..

Groetjes Monique

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.