Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
Lange nagel
Gepost door: Ellis ()
Datum: 04 juli 2007 13:30

Hallo,

Ik heb 2 zebravinkjes. Ik vind dat het vrouwtje lange nagels heeft (van het mannetje zijn korter) is dat normaal.
Moet ik iets in de kooi leggen of moet ik ze laten knippen?

Alvast bedankt
Ellis

Re: Lange nagel
Gepost door: yvonne ()
Datum: 04 juli 2007 17:47

Je kunt ze zelf of laten knippen, bij het zelf knippen moet je kijken naar de rode lijn die er in de nagel zit, dit is een ader, dus niet tot die lijn knippen maar er iets voor. Ik weet niet of je iemand in de buurt hebt die rookt, maar het as van een sigaar of sigaret helpt mocht het gaan bloeden...je kunt het dan zo er op zetten........laten knippen kun je doen bij de dierenarts, kost vaak niet zo veel.

Ik weet niet wat voor stokken je in de kooi hebt, ikzelf raad altijd houten stokken aan van meerdere soorten diktes, zo gebruiken ze hun pootjes optimaal en vaak voorkomt dit al extra groei van de nagels.....

Heel vaak worden kooien verkocht met plastic stokken, ik vindt dit opzich heel jammer gezien die niet zo goed zijn voor de pootjes, vervang ze daarom altijd direkt......verder kun je er niet veel aan doen. Er zijn helaas vogels die zowel een overdaad van nagel groei hebben als snavel groei. Ook deze kun je knippen maar raad ik wel aan dit eerst door iemand te laten doen die weet hoe het moet......goed mee kijken dan kun je het de volgende keer zelf......

succes

Gepost door: yequa ()
Datum: 05 juli 2007 18:54

Hoi Elles

Ik heb op een stukje van zo'n 10 cm van een van de stokken een stukje heel fijn schuurpapier gelijmd....gewoon rondom de stok...
Ze zitten er niet vaak maar zie ze wel af en toe zoals ik het noem de nagels en/of de snavel vijlen .....

Verder hangt er in elke kooi een zeeschuim (geloof dat het zo heet in het nederlands) hier noemen ze het choco, het is een afval produkt van de inktvis...
Wij rapen ze op het strand maar volgens mij kun je ze in nederland zo in de dierenwinkel kopen...
Het zijn ovale witte schijven aan een kant hard en de andere kant is wat zachter die hang je aan de voorkant....(lijkt op een soort krijt)..

Succes ermee, hoop dat je er een beetje uitkomt met mijn beschrijving ..

Groetjes vanuit Chiclana de la Frontera
Monique

Gepost door: yvonne ()
Datum: 07 juli 2007 09:02

Ook wij halen het op het strand, bij oosten wind....sepia heet het, maar goed ik woon bij de kust in de buurd..... Ik heb zelf op de bodem van de voliere een blok liggen wat gebruikt wordt bij papagaaien hierover zitten ze vaak hun snavel maar ook hun nagels te schuren, dit werkt heel goed.....Je kunt ook een metselsteen neerleggen, overigens bij kwartels wordt dit zelfs aangeraden.....

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.