Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
2 dagen 2 zebravinken en in 10 minuten na elkaar overleden
Gepost door: Miriam ()
Datum: 12 februari 2007 11:09

Hallo Allemaal,

Na lang overwegen en inlezen hebben we besloten om naast onze grasparkieten en valkparkieten ook zebravinkjes aan te schaffen.
We hebben een mooi ruim hok voor binnen gemaakt (rest zit buiten, maar je kan tenslotte geen binnenvogels nu op het moment naar buiten doen) met van alles erin (nestkastje, waterbakje, badderbakje, voerbuis met tropenvoer, schoteltje eivoer voor zangvogels) Vrijdagavond hebben we de zebravinken losgelaten in dit hok en zaterdagochtend was alles nog prima in orde. We zijn toen vertrokken voor een nachtje weg om zondagmiddag weer thuis te komen (hebben we expres gedaan zodat de beestjes konden aclimatiseren zonder 2 paar nieuwsgierige volwassen en 1 paar kinderoogjes)

Zondagmiddag kwamen we met donker al thuis. De zebravinkjes lagen tegen elkaar aan te slapen. Het badje was gebruikt, er was door de grit gescharreld en het eivoer was op. We hadden er eerst niets achter gezocht dat ze op de grond lagen te slapen (we hadden gelezen dat het geen stokslapers waren en misschien vonden ze het nestje wel niets..)

Om kwart over 10 zag ik ineens het popje voor pampus bij het deurtje liggen, er zat maar weinig meer leven in en toen mijn man haar uit het hok pakte was ze meteen overleden.
Meteen maar bij het mannetje gekeken want die keek niet op of om van alle commotie. Ook hem konden we zo uit het hok pakken die heeft nog wat slokjes water van een theelepeltje af genomen (ja een mens probeert wat he) en binnen 10 minuten na het vrouwtje was hij ook overleden.

Waarom zo'n lang verhaal? Ik wil zo vreselijk graag weten wat we verkeerd hebben gedaan. Ik heb al op meerdere punten ana meerdere liefhebbers gevraagd, maar op sommige fora wordt ons verhaal wel gelezen maar absoluut geen antwoord gegeven en andere fora die eigenlijk niet megaveel verstand van zebravinken hebben kunnen als enige bedenken dat misschien het eivoer niet goed was (omdat zebravinken geen zangvogels zijn en er gedroogde insecten in zaten) maar ja dit hadden we van de dierenwinkel meegekregen.

Ik hoop echt dat iemand een antwoord weet, want ik durf dus echt niet weer een koppeltje zebravinken te kopen op het moment, wil niet de dood van nog meer vogeltjes op mijn geweten hebben :-(

Allemaal alvast bedankt voor het lezen en de antwoorden!!

Re: 2 dagen 2 zebravinken en in 10 minuten na elkaar overleden
Gepost door: Thomas ()
Datum: 12 februari 2007 20:43

hey Miriam! ik heb op grasparkiet.com ook al geantwoord, maar doe het lekker nog een keer....

Ik had gelezen dat het popje aan de diaree was? had ze al diaree toen je haar had aangeschaft??
Hebben ze gegeten? dit kun je zien aan de felletjes die in het voerbakje/voerbuis ligt
Als je eerst deze antwoorden zou willen beantwoorden, en nogmaals, het is jou schuld niet! misschien hadden ze al een ziekte onder de leden, je weet maar nooit! veel sterkte Miriam

Gepost door: Miriam ()
Datum: 12 februari 2007 21:32

Hoihoi,

Nee ze was toen nog niet aan de diaree anders hadden we haar niet meegnomen winking smiley
Ze hebben minimaal 2 flinke theelepels eiervoer gegeten, voor de velletjes hebben we niet gekeken, niet aan gedacht..
Ik houd het nu maarop wat de vogelarts zei stress in combinatie met een (normaal niet zo'n gevaarlijke) bacterie oftewel enorme pech gewoon.
Een dezer dagen eht hok goed gaan ontsmetten en dan weer op zoek naar nieuwe mooie zebravinkjes..

Bedanktvoor je antwoord Thomas!

Groetjes,

Miriam

Gepost door: mark ()
Datum: 14 februari 2007 21:05

hallo miriam.

hoe kregen ze het voer waar je de zebravinken gekocht hebt?
als ze voer kregen in b.v. een bakje die aan de kooi hangt en bij jouw een voerbuis dan denk ik dat ze zijn overleden omdat ze het voer niet gevonden hebben, zebravinken kunnen een paar dagen zonder water ( niet aanteraden natuurlijk) maar niet zolang zonder voer.
Ik denk persoonlijk dat het niet aan het eivoer ligt

grt mark

Gepost door: Rudmer ()
Datum: 20 februari 2007 12:28

Hier ook maar even het vervolg melden:

Doodsoorzaak blijft onbekend... zou het eten kunnen zijn, maar ze waren waarschijnlijk ook niet helemaal lekker.

Wij hebben ondertussen een nieuw koppeltje Zebravinkjes (waarschijnlijk bleekrug grijs, al is het mannetje volgens iemand een bruine). Deze waren direct na aankomst zeer actief en nieuwschierig. Na 3 uur (!!!) waren ze al een nest aan het bouwen!
De twee overleden bleven alleen maar op het takje zitten...

Gesloten hoofdstuk!

We gaan nu genieten van het nieuwe koppel!

Groeten
Rudmer (man van miriam)

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.