Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
kale buik
Gepost door: Rick ()
Datum: 10 oktober 2004 14:00

Ik heb een stel zebravinken die net jongen heeft gehad. De moeder heeft nu een hele kale buik. Ik weet niet waardoor dit komt. Ik heb laatst weer wat nestmateriaal in de voliere gedaan, maar het wordt alleen maar erger. Het is alleen haar buik. Haar staartveren en buikveren lijken ook continu nat. Weer iemand wat dit kan zijn? De jongen hebben ook kale buiken. Kan het zijn dat ze allemaal ziek zijn, of krijgen ze de buikveren pas later. De jongen zijn nu zo'n 3 weken oud.

Re: kale buik
Gepost door: Bea ()
Datum: 10 oktober 2004 21:43

Klinkt alsof ze ziek zijn.
1) Kale plekken kunnen duiden op parasieten. Hier moet je dus opletten of ze gestressed, zenuwachtig zichzelf vaak plukt en continue bezig is in haar veren pak te krabben of pikken (vooral s'avonds)
2) Het zou ook een vitamine A tekort zijn maar vaak zijn er dan meerdere kalen plekken
3) Ik weet niet hoog groot je kooi is of dat er misschien onenigheid is tussen het vrouwtje en andere vogels
4) Kan ook misschien een gebrek aan andere stoffen zijn waarbij het vrouwtje en in haar verenpak naar zoekt. Jongen krijgen en verzorgen is een stressvol en energie vragende bezigheid er moet dus genoeg eivoer en mineraal verrijkt zand aanwezig zijn.

het klinkt alsof het nr.1 is dit zou rodevogelmijt, veerluis ofzoiets zijn kunnen zijn. als dit zo is moet je de vogels apart zetten en ze behandelen met een middel tegen parasieten, verkrijgbaar bij de dierenarts en bij sommige dierenzaken. Ook moet het gehele hok worden schoon gemaakt. Ik zou de dierenarts vragen om advies

jonge zebravinken horen zo rond 18 dagen al geheel beverderd te zijn



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.