Zieke zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles over het voorkomen van ziektes bij zebravinken. Over slaphangende poten, bolstaande veren en wegstromende uitwerpselen. 
schimmel op snavel???
Gepost door: Petra ()
Datum: 16 september 2004 17:44

Hai,
wij hebben een voillaire met acht zebravinken erin, en nu heb ik iets geks ontdekt. Een van d emannen heeft een soort gelige schimmel aan de bovenkant van zijn snaveltje. Ik zag ook dat zijn nek kaal is. Wie weet wat dit kan zijn en of het besmettelijk is en wat ik ertegen kan doen, want dan zet ik hem even apart van de rest. Verder zitten er ook een paartje japanse meeuwen en een paartje gouldamadines bij. De zebravinken zijn bezig met nesten te bouwen, maar die met de gekke snavel heeftniet echt een vast vrouwtje (hij is met een andere man in conflict om één vrouw).
Alvast bedankt!
Petra


Re: schimmel op snavel???
Gepost door: geerten ()
Datum: 16 september 2004 17:59

Sorry maar ik weet het echt niet. In ieder geval even appart zetten. Later op deze dag zullen andere personen zeker te weten een goed antwoord geven.

Re: schimmel op snavel???
Gepost door: Mario ()
Datum: 16 september 2004 19:42

Lijkt verdacht veel op schurftmijt of snavelmijt.

Dit kan je behandelen door er elke dag wat vaseline op te smeren tot de snavel hersteld is.(opletten dat de 2 neusgaatjes vrij blijven)

Dat hij kaal is in de nek kan door vechten komen met die andere man of door andere mijten of luizen.

Dus ik zou hem zeker apart zetten en naast de behandeling met vaseline ook eens behandelen met een spray tegen luizen.

Re: schimmel op snavel???
Gepost door: Petra ()
Datum: 18 september 2004 10:07

Hai,
allemaal bedankt voor jullie advies. Ga m apart zetten. Weten jullie ook of het besmettelijk is, want dan moet ik mijn andere vogels misschien ook behandelen.

Re: schimmel op snavel???
Gepost door: Mario ()
Datum: 18 september 2004 12:25

Shurft of snavelmijt is besmettelijk maar niet in die mate dat alle vogels op korte termijn dit zullen krijgen.
Je kan wel best alle zitstokken uit de voliere eens goed reinigen en afschuren want daar bevinden de mijten zich doordat de vogels steeds met hun snavel over de zitstokken wrijven.

Re: schimmel op snavel???
Gepost door: Joop Klaassen ()
Datum: 23 oktober 2004 16:19

Hallo,

Mogelijk dat de vogel besmet is met een soort mijt.
Ik heb dit enkele jaren geleden ook gehad, en het volgende heb ik gedaan.
Op 5 kilo zaad geef ik 1 lepel levertraan. Let wel op dit doe ik alleen in de maanden september t/m april. Na een maand of twee zie je dat er verbetering komt.
Ook al hebben mijn vogels geen mijt meer op de snavel, toch geef ik ze nog steeds levertraan. Het probleem is bij mijn vogels niet meer teruggekomen.



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.