Volieres en kooien :  The fastest message board... ever.
Alles over de woning van je zebravink. Hoeveel zebravinken kunnen er in mijn hok? Hoe maak ik een voliere? 
Kaal kontje en ruzie
Gepost door: JassB ()
Datum: 15 februari 2022 17:15

Hallo allemaal,

Ik heb sinds driekwart jaar een koppeltje zebravinken, een mannetje en een helft kleiner popje. Het zijn geen tamme vogeltjes, gekregen als verjaardagskado, dus was verrassing, maar hoe dan ook heel erg gewenst en ben ondertussen helemaal ingelezen in de hoe en wat van deze mooie vogeltjes.

Aangezien het eerste vrouwtje van mijn mannetje na een maand overleden was, waarschijnlijk aan Megabacterie, heb ik een nieuw vogeltje gekocht bij een man die als hobby zebravinken kweekte. Waren erbarmelijke omstandigheden voor die vogeltjes, het vrouwtje was klein, bang en had een kaal kontje. Gelukkig heeft ze bij mij een comfortabele kooi en een mannetje om 's avonds tegenaan te kruipen. Haar verenkleed begon mooi en voller te worden. De binnenkooi is ruim genoeg om te vliegen, tropenzaad, eivoer en vers drinkwater aanwezig. Af en toe wat verse groente en 2x per week een badje voor ze.

Het probleem is het volgende, het vrouwtje lijkt weer kaler te worden rondom haar kontje. Ook vliegt haar mannetje veel achter haar aan en is het meerdere keren op een dag ruzie met pikken. Ik wil niet dat ze nestjes krijgen, want zit niet te wachten op nog meer marktplaatsvogeltjes de wereld in te brengen. Daarnaast lijkt dit tengere vrouwtje er ook niet op te zitten wachten, want heb ze niet zien paren, terwijl dat bij haar voorganger wel het geval was (zelfs tot het bittere eind).

Nu is mijn gok dat ze haar veren verliest vanwege de ruzies, al zie ik haar niet actief veren verliezen, er liggen geen veren in de kooi. Hebben jullie tips wat ik kan doen om haar verenpakket weer op te bouwen en de ruzie te verminderen?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2022 17:17 door JassB.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.