Volieres en kooien :  The fastest message board... ever.
Alles over de woning van je zebravink. Hoeveel zebravinken kunnen er in mijn hok? Hoe maak ik een voliere? 
kooi groot genoeg?
Gepost door: emmyg ()
Datum: 06 april 2015 19:55

Mijn vader is dement geworden dus kan niet meer voor zijn vogels zorgen dus neem ik de drie overgebleven zebravinkjes over.

De kooi is klein en oud en ergggg vies dus die kunnen we niet meer gebruiken.

Op internet had ik al gevonden dat ze veel vliegruimte nodig hebben. Maar twijfel over de kooi. Moet het ook hoog zijn of alleen breed.

heb op zooplus de Vogelkooi Hagen "Vision II Model L" gevonden. die is er in 55 cm hoog en 93 cm hoog. welke is beter?

[www.zooplus.nl]

de vraag is ook wat moet ik allemaal rekening mee houdenen wat hebben ze echt nodig?

Alvast bedankt voor de hulp


Re: kooi groot genoeg?
Datum: 08 augustus 2015 16:29

Zebravinken zijn hyperactieve vogeltjes: voor twee vogels heb je een kooi van minimaal 69 cm breed nodig. Hoog hoeft niet perse, het zijn geen klimmers. Voor drie vogels moet je kijken of je een kooi van 70/80 cm breed en minimaal 40 cm hoog kunt vinden.

Zebravinken zijn groepsvogels, maar vooral in paartjes te vinden. Drie vogels kan dus mis gaan, maar bij mij lukt het ook al een aantal maanden (en dan zelfs nog 2 mannetjes en een vrouwtje!). Het zou dus eventueel kunnen, als ze elkaar al kennen. Naar aanleiding van jouw verhaal is dat zo, dus zou je niet veel last moeten krijgen.

Wat ze echt nodig hebben is tropisch voer, in elke dierenwinkel te koop. Bij veel kant-en-klare doosjes tropisch voer zit al er eivoer doorheen, maar soms niet. Let hier dus goed op op het doosje. Als er geen eivoer doorheen zit, moet je dit apart kopen. Let hier ook goed op dat je geen Rood Eivoer koopt, want dat is speciaal voor vogels met een roodfactor, om ze mooier rood te laten worden.
Dan heb je ook grit nodig. Bijna overal kan je dit kopen in een voorverpakt doosje, waar ook maagkiezel en mineralen inzitten. Als dit niet zo is, moet je dat ook apart kopen.
Water is natuurlijk een vereiste, en niet alleen om te drinken. Één tot twee keer per week moeten je vogels een badje, maar dit kan ook met een plantenspuit. Er wordt ook gezegd dat het drie keer per week moet, maar mijn ervaring is dat ze dan erg broeds worden. Vraag het voor de zekerheid aan de verkopers, wat zij hebben gedaan.
Ook hebben ze trosgierst nodig, maar zeker niet te vaak. Een stengel per week voldoet al. Dit is namelijk snoep, maar wel belangrijk voor ze.

In de kooi hebben ze niet veel meer nodig dan een paar zitstokjes. Zorg wel dat ze niet te dichtbij elkaar zitten, zodat ze alleen maar hoppen. Zoals ik al zei, zijn het actieve vogels die graag willen vliegen.

Als je merkt dat je vogels erg veel op de grond zitten, niet veel lawaai maken of niet actief zijn, kun je constateren dat er iets is. Niet gelijk beginnen met medicijnen, maar probeer de oorzaak te achterhalen. Veelvoorkomende ziektes kun je overal op internet vinden.

Succes,


Re: kooi groot genoeg?
Datum: 08 augustus 2015 16:30

En bij de link die je gaf, zou ik model LO1 kiezen. Dat is de juiste grootte voor drie zebravinken.




Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.