Bodembekker
Gepost door: Nico88 ()
Datum: 04 januari 2008 21:53

Goedendag,

Kun je kattenbak grit( Mergel?) gebruiken als bodembedekker?
Of wat kun je zoal nog meer het beste gebruiken?

Mvg Nico

Re: Bodembekker
Gepost door: mark ()
Datum: 05 januari 2008 12:02

hoi nico88

voor het absoberen zou ik zeggen ja dat is het enige voordeel maar kattenbak vulling is vaak wat scherp de zebravinken kunnen hier hun poten aan open halen als ze dan over de bodem lopen met wondjes kunnen er infecties aan de poten komen met alle gevolgen van dien dus ik zou het afraden

grt mark

Gepost door: yvonne ()
Datum: 07 januari 2008 08:36

Ik weet dat het meer gebruikt wordt ook in showkooitjes gezien het heel goed absorbeerd, alleen ook ik gebruik het niet....om dezelfde reden als mark.

Gepost door: glennn ()
Datum: 13 januari 2008 08:10

kan aarde ook?

Gepost door: yvonne ()
Datum: 19 januari 2008 18:56

Zou kunnen glenn...maar dit kan gemakkelijker luis vast houden...waarom geen beuke snippers etc....een zak is niet zo verschrikkelijk duur en je doet er lang mee...daarnaast kun je gemakkelijker een voliere die binnen staat...en of kooi schoon maken...wat de gezondheid van de vogels ten goede komt...

aarde gebruik je vaak bij buitenvoliere's.

Gepost door: Nico88 ()
Datum: 26 januari 2008 19:26

Op advies van de winkelier gebruik ik van dat gedroogde mais.
Persoonlijk vind ik het niet goed werken omdat het wegwaaid bij het vliegen van de vogels. Vandaar mijn vraag of kattenbakkorrels ook zou werken.
Als de zak op is ga ik ook eens houtsnippers proberen.

Bedankt voor de reactie's

Gepost door: coen ()
Datum: 26 januari 2008 20:03

En gewoon vogelzand/schelpenzand dat witte.....

Werkt dat niet??

Gepost door: burningraven ()
Datum: 28 januari 2008 12:39

ik heb gwoon groffe houtsnippers gebruikt.
werkt perfect, is niet duur en vliegt niet weg bij het landen en opstijgen van de kleine kamikaze piloten tongue sticking out smiley

Gepost door: anne ()
Datum: 02 februari 2008 10:00

heej

moet er perse een bodem bedekker liggen kan je niet gewoon een zeil neer leggen of gras ofzo moet er echt iets op de bodem liggen?

anne

Gepost door: C@rl@ ()
Datum: 08 juni 2008 18:45

Binnenkort krijg ik een kleine voliere. Nu in het vogelhok (80x40 bodemoppervlak) gebruik ik schelpenzand, omdat ik het ook lekker vind ruiken en de vogeltjes zitten steeds stukjes schelp eruit te zoeken. Maar de voliere die komt heeft een oppervlaktemaat van 1.80x80, wel even wat meer dus. Wat kan ik het beste gebruiken? De voliere komt gewoon op de tegels te staan. Zijn houtsnippers goed als bodembedekking, is dit niet te ruw en scherp aan hun pootjes?

Gepost door: Bas1986 ()
Datum: 08 juni 2008 20:05

Houtsnippers zijn niet slecht voor de vogels. Kunnen ze goed tegen. Ik heb zelf ook houtsnippers in de kooi. Je kunt ook gewoon tuinaarde erin doen, dan hoef je het alleen maar af en toe te harken om de kooi te verschonen.

Datum: 08 juni 2008 22:42

Ow, dat is helemaal leuk! Misschien anders tuinaarde met een dun laagje houtsnippers? Dan hebben ze lekker wat te rommelen. Tuinaarde uit zo'n zak? Of misschien kan wit zand ook, van dat speelzand? Tuinaarde uit mijn eigen tuin vind ik nogal een goor idee omdat mijn kat ook in de tuin plast en als die vogeltjes er dan in gaan zitten wroeten......

En ik wil graag wat planten erin, in potten, die dan wat hoger zijn. Ik heb een klein seringenboompje en dan bv een conifeer, zodat ze wat verstop en schaduwplekken hebben als ze dat willen. De voliere komt sowieso niet in de zon te staan, vanaf een uur of 4 s'middags pas en dan staat er ook nog een boom tussen het hok en de zon. Kan dat; een sering en conifeer of zijn die schadelijk?

Gepost door: Bas1986 ()
Datum: 08 juni 2008 23:17

OOh nou ik bedoelde inderdaad gewoon de zwarte aarde uit de tuin. Maar als er kattenpoep in zit lijkt het me niet zo slim idd smiling smiley. Je kunt ook gewoon maaszand ofzo kopen of speelzand. Zeker kwartels (als je die hebt) vinden het lekker om daar in te woelen/badderen. Schelpenzand is natuurlijk beter, maar dat is zo duur. Vandaar dat ik zelf ook opzoek ben gegaan naar alternatieven. En het voordeel van een laagje (5-10cm) zand is dat je met een keer harken klaar bent.

Of het schadelijk is weet ik niet, daar kun je wel dingen over vinden via google, want ik heb wel eens lijstjes gezien met 'goede' planten. Ik heb zelf ooit coniferen in de kooi gehad (dus die zijn in ieder geval goed) maar die gingen dood van de poep. Een vlier ofzoiets, dat schijnt een goede plant voor in de voliere te zijn.

Datum: 08 juni 2008 23:46

Ja ik heb nu een klimopplantje in het hok en die ziet er idd niet al te best uit. Maar misschien kan ik ze regelmatig afspoelen, bv 1 keer per week. Ik zal eens gaan zoeken, want je ziet toch vaak grote volieres waar wel beplanting inzit, dus zou het moeten kunnen.

Ik denk dat ik er dan maar speelzand in doe. Zo'n zak is goedkoop en dan kun je het ook af en toe verversen; ik denk dat ik een stuk of 4, 5 van die zakken nodig heb. Schelpenzand vind ik heerlijk spul, maar dat is idd erg prijzig voor het oppervlak en diepte waar ik het voor nodig heb. Misschien gooi ik er af en toe na het omharken wel wat schelpenzand bovenop. Ik heb geen kwartels en lijkt me ook niet verstandig ivm de kat, dan zou ik al een hogere rand onderaan moeten maken. Zij kunnen natuurlijk niet weg vliegen als die kat gaat lopen klieren en de vinkjes kunnen dat wel. En dan is de ruimte die die kwartels hebben best beperkt. Als het een voliere is van een aantal meters dan hebben ze voldoende vluchtruimte, maar dit grondoppervlak is maar 1.80 bij 80.

Ik vind trouwens van die kleine kwarteltjes wel erg schattig, maar ik zag eens bij iemand anders dat ze soms elkaar echt helemaal tot bloedens toe kaal plukken.

Datum: 09 juni 2008 00:16

Ik heb even wat gegoogled en vond dit [vogels.bossels.com]

Sering mag dus ook. Gek, taxus mag ook, terwijl die voor andere dieren hartstikke giftig is. Maar er kan dus ook conifeer in. Ik moet de planten in potten houden omdat de ruimte gewoon beperkt is, dus kan geen echt grote struiken erin doen.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.