Volieres en kooien :  The fastest message board... ever.
Alles over de woning van je zebravink. Hoeveel zebravinken kunnen er in mijn hok? Hoe maak ik een voliere? 
1 man/3 popjes?
Gepost door: eggbert ()
Datum: 26 november 2007 12:47

2 koppels bij elkaar is geen gelukkige combinatie. Maar weet iemand of 1 mannetje met een 'harem' van 3 popjes wel een goede combinatie is? Alvast bedankt!

Re: 1 man/3 popjes?
Gepost door: Lucinda ()
Datum: 26 november 2007 14:52

Toffe combie! Welke man wil geen meerdere vrouwen?

Gepost door: mark ()
Datum: 26 november 2007 15:28

ook niet zo een goed idee want als de poppen broeds worden zullen ze gaan vechten om het mannetje en ook omdat de man mee zorgt draagt voor de jongen gaat dit een enorme belasting zijn voor hem dus niet doen is het advies

grt mark

Gepost door: glenn ()
Datum: 26 november 2007 19:47

de man broedt mee op het nest en als hij dus 3 vrouwen heeft die elk
meerdere nesten per jaar grootbrengen gaat dat niet!!

Gepost door: eggbert ()
Datum: 26 november 2007 20:40

OK, duidelijk. Merci!

Datum: 27 november 2007 15:17

Zebravinkjes vormen blijvende paartjes. Ik heb zelf een mannetje en vijf vrouwtjes. Gaat heel goed. Het mannetje blijft bij zijn vrouwtje.

Gepost door: yvonne ()
Datum: 30 november 2007 11:37

Lucinda, een vraagje aan je...heb je ze dan bij elkaar in de voliere? gezien je schrijft dat ze blijvende koppeltjes vormen.

Ik vermoed dat ik en ik weet mark het dan anders doen...gezien wij ze vaak weer opnieuw koppelen aan andere zebravinken. Maar goed dit is wel om het resultaat kwa kweek zo perfect mogelijk te krijgen.....en dat wij dus bepalen wie met wie gaat en niet hun de keuze laten maken....

Als dat bij jou zo is...is dat zeker wel heel leuk te horen dat ze zo monogaam zijn....Zo belichten we dit nog eens van meerdere kanten....

Datum: 30 november 2007 12:10

In de natuur vormen zebravinken vaste koppels. Pas als een van twee wegvalt, door dood of zo, vormen ze een nieuw paar (dat is dus eigenlijk wat je simuleert als je ze scheidt en in broedkooien zet). Net als bij zwanen dus.
Bij mij zitten ze in een grote kooi, binnen (zo'n standaard binnenvolière op wielen). Eerst had ik drie paartjes, maar de mannen hadden constant heibel. Zelfs het oudste vrouwtje had heibel met die mannen. De kooi is toch wat te klein voor 3 paartjes (i.v.m. territoriumgedrag), denk ik. Ik heb toen de mannen (die waren toen nog heel jong) geruild voor vrouwtjes. Man en pop (die ik het eerst had) zijn het vaste paar, de vier andere vrouwtjes vormen ook weer twee paartjes. Tenminste, ze zitten en slapen altijd twee-aan-twee. Ze hebben allemaal hun vaste nest, maar de andere vier vrouwtjes gaan ook wel 'buurten' bij het paartje. Ze hebben nooit ruzie. Natuurlijk zou de man een slippertje kunnen maken, dus voor gerichte kweek zoals bij jullie is het niet geschikt om het zo te doen (denk ik). Een poos geleden had ik een nest. Leuk, want toen kon je zien hoe het ook in de natuur werkt: ook de anderen helpen mee om de jongen te voeren (als ze uitgevlogen zijn).

Gepost door: yvonne ()
Datum: 30 november 2007 15:50

Leuk om dit ook eens te lezen. Inderdaad voor de gerichte kweek is het niet zo als wij zouden doen maar goed dat is vermoedelijk dan het verschil. Zelf heb ik hier ook nog een binnenvoliere...inbouw in huis...maar ik ken ook die voliere die jij hebt gezien mijn zoon daar eentje van op zijn kamer heeft en waar zijn valk in slaapt als hij savonds vast gezet wordt. In mijn binnenvoliere heb ik wel goulds zitten bij elkaar dus daar ook zo'n zelfde effect...en ook hier gaat het goed...alleen voeren ze elkaars jongen niet....wel is het heel leuk om te zien hoe de heren en dames koppels vormen, nou is het bij goulds zo dat er meer mannen dan poppen moeten zijn gezien de dames het hof moeten worden gemaakt en ook deze kiezen.

De broedkooien die ik hier heb staan gebruik ik inderdaad voor gericht kweken...ook wel een uitdaging op zich.....ook dat wil wel eens niet lukken....maar als het wel lukt is dat ook super om te volgen....

zo beleeft ieder het voorzich...vermoed ik...vogels het blijft boeien vermoed ik...

Gepost door: marjolein ()
Datum: 30 november 2007 22:18

Ik heb hier een man zitten met 2 vaste vrouwtjes. Ze zijn altijd met z'n drieen en om de beurt maakt hij een nest met hen.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.