Re: 1 man/3 popjes?
Datum: 30 november 2007 12:10
In de natuur vormen zebravinken vaste koppels. Pas als een van twee wegvalt, door dood of zo, vormen ze een nieuw paar (dat is dus eigenlijk wat je simuleert als je ze scheidt en in broedkooien zet). Net als bij zwanen dus.
Bij mij zitten ze in een grote kooi, binnen (zo'n standaard binnenvolière op wielen). Eerst had ik drie paartjes, maar de mannen hadden constant heibel. Zelfs het oudste vrouwtje had heibel met die mannen. De kooi is toch wat te klein voor 3 paartjes (i.v.m. territoriumgedrag), denk ik. Ik heb toen de mannen (die waren toen nog heel jong) geruild voor vrouwtjes. Man en pop (die ik het eerst had) zijn het vaste paar, de vier andere vrouwtjes vormen ook weer twee paartjes. Tenminste, ze zitten en slapen altijd twee-aan-twee. Ze hebben allemaal hun vaste nest, maar de andere vier vrouwtjes gaan ook wel 'buurten' bij het paartje. Ze hebben nooit ruzie. Natuurlijk zou de man een slippertje kunnen maken, dus voor gerichte kweek zoals bij jullie is het niet geschikt om het zo te doen (denk ik). Een poos geleden had ik een nest. Leuk, want toen kon je zien hoe het ook in de natuur werkt: ook de anderen helpen mee om de jongen te voeren (als ze uitgevlogen zijn).