Volieres en kooien :  The fastest message board... ever.
Alles over de woning van je zebravink. Hoeveel zebravinken kunnen er in mijn hok? Hoe maak ik een voliere? 
de kooi word te klein
Gepost door: wilma ()
Datum: 26 februari 2007 16:31

we hebben nu sinds t weekend 3 kleintjes erij, echt super lief/leuk.
maar nu word de kooi te klein als ze strax wat groter zijn en ze het nestje uit gaan. wat voor kooi kan ik dan het beste nemen voor 5 zebravinkjes?
de vogeltjes doen t tot nu toe erg goed ze worden gevoegd en warm gehouden, ik denk dat k de vogeltjes wel wil houden, dus wie kan mij helpen.

groetjes wilma

Re: de kooi word te klein
Gepost door: yvonne ()
Datum: 01 maart 2007 10:49

Bij zebravinken mogen de tralies vertikaal staan...en verder kun je eigenlijk te kust en te keur met kooien...ook kamervoliere's zijn heel geschikt...het enige wat ik zelf altijd afraad zijn ronde kooien gezien daar een nest kast in ophangen problemen kan geven en daarbij de vogels geen rust gedeelte hebben....een vierkante kun je namelijk nog tegen een wand aanzetten zodat de vogels beschutting hebben.....

kijk ook eens bij... Goedkoperkanniet....via google hierbij staan ook leuke kooien voor weinig geld...en ook natuurlijk op marktplaats...gezien vele kooien na eventjes gebruik weer te koop aanworden geboden..en echt het scheeld met nieuwe....alleen de kooi is dan gelijk....

succes...mocht je nog vragen hebben gewoon vragen hoor...

P.s. denk wel om dat je geen parkieten kooi neemt gezien de tralies vaak verder uit elkaar staan en vooral de jongen door die tralies kunnen ontsnappen de cm...die hier voorstaan zijn 1 cm.....van elkaar geplaatste trailies...en denk erom dat de kooi goed schoon te krijgen is....dat is in belang voor ziektes.

Datum: 01 maart 2007 13:42

hallo

bedankt voor de informatie ik denk dat ik hier een heel eind mee ga komen,

de kleintjes doen t na bijna een week nog steeds erg goed, dus ik denk dat k ook wel stappen moet gaan ondernemen voor een nieuw huisje voor ze. bij hoeveel weken gaan de kleintjes eigenlijk t nestje uit?

gr wilma

Datum: 03 maart 2007 10:09

Na twee weken in het nest te hebben gezetten vliegen de kleintjes uit...dan nog twee weken worden ze bijgevoerd op de grond en zullen ze langzaam maar zeker leren zelfstandig te eten.....

Als ze eenmaal zelfstandig eten, zouden ze uitgevangen kunnen worden en verplaatst kunnen worden naar een andere kooi of anders. Denk er wel om dat je niet alles behoudt om zo ook de lijn van versbloed te waarborgen...

Heel veel plezier met je nestje...

Datum: 03 maart 2007 18:45

hoe bedoel je met..... dat je niet alles behoud om zo ook de lijn van versbloed te waarborgen??

gr wilma

Gepost door: Miriam ()
Datum: 04 maart 2007 09:01

Hoi Wilma,

Als je de jongen bij elkaar laat en die gaan ook koppeltjes vormen krijg je inteelt. In een grote kooi is het moeilijk om koppeltjes bij elkaar te laten (mede daarom zitten ze bij ons nu in 3 broedkooien in plaats van een grote kooi, de pop kroop bij het verkeerde man in het nest)

Nu was het bij ons meer dat we dat niet wilde omdat het qua kleur niet goed was (isabel pop bij bruine man), maar in dit kun je ook uitleggen met geslacht (broer bij zus).

Wat Yvonne bedoeld met "versbloed" is dat je regelmatig een nieuw popje of mannetje er bij zet (ruilen met anderen die dat ook moeten bijvoorbeeld) om zo te voorkomen dat er te veel inteelt komt. (Ik dacht begrepen te hebben dat een keertje niet erg is, maar bij te veel wordt het een probleem)

Ik hoop dat ik het zo een beetje ged en duidelijk heb uitgelegd, anders tikt Yvonne me wel op de vingers, of een ander met meer ervaring/kennins van kweken smiling smiley

Groeten
Rudmer

ps. ik zie nu pas dat ik ingelogd ben onder mijn vrouws naam.... vergeef me smiling smiley

Gepost door: Rudmer ()
Datum: 05 maart 2007 12:35

pps:

Ik las van het weekend in een oude "onze vogels" dat neef-nicht inteelt een sterke stam op zou leveren.

Je zou met 2 koppels door kunnen kweken zonder "versbloed" toe te voegen.
Ik wil / ga dit nog eens verder uitzoeken!

Groeten
Rudmer

Datum: 07 maart 2007 18:31

bedankt voor de informatie. zo leer je weer is wat, ik vind het altijd erg intressant om meer te weten te komen over deze vogeltjes

we hebben nog genoeg tijd om te bekijken wat we precies met de vogeltjes gaan doen.

we gaan eerst maar eens kijken voor een ander kooitje!

groeten wilma

Datum: 08 maart 2007 12:41

Ik heb het ook gelezen...rudmer....en gisteravond in de vergadering van de vereniging nog gevraagd...wel wordt er dan geroepen denk er wel om met welke vogels je dit doet......als je wat meer hiervan weet hoor ik het graag Rudmer.......ik heb hier ook nog wat nichten en neven zitten vandaar.......

Met kwartels kan het weet ik uit ervaring...maar geen broertjes en zussen....ook wordt daarbij wel eens een vader met een kind gekruisd of een moeder met kind....dus het wordt vaker gedaan.....

Maar hoe en wat....en waar je dan vooral op moet letten geen idee....misschien dat mark hier iets van weet of dit ongestraft kan.....?????

Gepost door: mark ()
Datum: 08 maart 2007 18:01

beste luitjes

Zebravinken zijn inderdaad niet zo gevoelig voor inteelt, maar je moet het ook niet overdrijven natuurlijk.
Verder wordt er door kwekers veel gebruik gemaakt van lijnteelt dit is anders dan inteelt lijnteelt wil zeggen dat je vader of moeder aan hun jongen koppelt en daar weer de jongen aan de grootmoeder of grootvader enz. zo kun je net als rumber zegt met twee koppels een goede stam opbouwen.
Verder raad ik aan om broertjes aan zusjes te koppelen ALLEEN aan elkaar te koppelen om te kijken of de vogel ergens split voor is , ik zal dit proberen met een voorbeeld te verduidelijken

paring F1 grijze man aan witte pop geeft allemaal grijze jongendie split zijn voor wit als ik een broertje koppel aan een zusje beide uiterlijk grijs krijg je 25% kans op witte vogels 25% kans op grijze en 50% kans op grijze split wit zo kun je dus een beetje achterhalen wat de grootouders vooreen kleur zijn.

ik hoop dat het duidelijk is zo niet hoor ik het graag

grt mark

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.