Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
Twee poppen, eitjes weghalen?
Gepost door: Thelma & Louise ()
Datum: 19 juni 2015 17:12

Hallo,

Ik heb bijna drie weken geleden voor een tientje twee leuke popjes in een kooi gekocht. Ze hadden een beetje een kale kooi maar waren verder wel mooi en gezond en volgens mij op zich goed verzorgd. Volgens de verkoper sliep het kleintje op de grond en de grote op de stok.

Ik gaf ze extra zitstokjes, plantjes, een nestje en een badje erbij. Na een paar dagen snapten ze het en gingen ze samen in het nestje slapen.
En zondag hadden ze ook twee eitjes in het nestje liggen.... En maandag vier, dinsdag zes, woensdag acht en donderdag tien!! Bij die tien lijkt het te blijven, want het is nu vrijdag en het zijn er nog steeds tien.
Nu het leggen klaar is (klaar lijkt te zijn?) zit het kleine popje (Thelma) de hele tijd op de eieren. Maar die komen natuurlijk nooit uit.
De grote (Louise) mag er 's nachts wel bij in het nestje om te slapen, maar overdag wil kleine Thelma alleen op de eieren zitten. Soms jaagt ze haar grote vriendin zelfs de halve kooi door. Wat moet ik doen. Het nest leeghalen? Ik ben bang dat ze dan een nieuwe ronde gaan leggen, dat moet ze dan toch uitputten op den duur...

Ik ben trots op m'n leuke vogeltjes, kijk maar naar dit leuke filmpje van ze op youtube:
[youtu.be]

Groet

Re: Twee poppen, eitjes weghalen?
Gepost door: Lisan ()
Datum: 22 juni 2015 19:07

Ik heb het filmpje bekeken en het is echt heel leuk. Ik heb het een paar keer bekeken.
De kunsttak vond ik ook leuk en die heb ik ook aangeschaft. Staat mooi bij de kooi.

Wat je het beste met de eitjes kan doen weet ik niet.

Datum: 08 augustus 2015 14:20

Dit zijn kalkeitjes, ze kunnen niet bevrucht zijn. Kalkeitjes moet je zo snel mogelijk weghalen, omdat ze anders al hun energie verbruiken aan het broeden en ze die energie dus eigenlijk weggooien. Als ze weer zo'n leg hebben, moet je kijken waardoor ze zo broeds zijn. Minder eivoer geven scheelt al een hoop.
Een enkel kalkeitje zo nu en dan kan geen kwaad, maar ook dan moet je het weggooien.
Wat ook handig is, is om de kalkeitjes te bewaren (als ze stevig zijn). Als er een keer 1 bevrucht eitje is en er komen niet meer, kun je er 1 of 2 kalkeitjes bijleggen. Ze broeden pas na hun tweede eitje en zo kun je dus zelfs met 1 ei een jong krijgen.

Gepost door: Thelma & Louise ()
Datum: 09 augustus 2015 16:59

Bedankt voor alle reacties.

Ik haal nu steeds de eitjes weg. Ze leggen er regelmatig een paar.

Groet Renske

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.