Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
verstoren van nestje
Gepost door: romeo&julia ()
Datum: 22 februari 2015 13:37

Hallo zebraliefhebbers,
Ik heb sinds een week of twee een koppeltje zebravinken in een ruime kooi in de huiskamer staan. Ze hebben een tralienestkastje waarin ze een prachtig nestje hebben gebouwd en (tot nu toe) 4 eitjes hebben gelegd. Nou lees ik op dit forum regelmatig dat de kooi niet verplaatst mag worden tijdens het broeden en dat zelfs schoonmaken van de kooi kan zorgen dat ze het nestje opgeven. Maar hoe zit het dan met het schouwen (of tellen) van de eitjes. Dan moet je toch met je handen in het nestje zitten en het zelfs loshaken om erbij te kunnen. Zouden ze dan ook niet kunnen besluiten het broedsel op te geven?
Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoord(en)!
Groetjes,
Claudia en Romeo&Julia

Re: verstoren van nestje
Gepost door: bryan3267 ()
Datum: 16 maart 2015 20:34

Hallo,
waarschijnlijk ben ik al te laat maar wie weet helpt het voor een volgende keer.
Ikzelf kijk nooit naar het aantal eitjes. Ik zie de meerwaarde hier niet van want je ziet vanzelf hoeveel jonkies je hebt als ze uit zijn.
Maar het kan inderdaad zo zijn dat het zo erg verstoord is dat ze ermee stoppen.
Ik probeer altijd gewoon met een schoon hok te beginnen en dan pas schoon te maken als ze helemaal uitgevlogen zijn.
Ik hou er gewoon niet van dat mijn vogels veel stress hebben. Maar het kan zijn dat andere mensen daar anders over denken.
Groetjes

Re: verstoren van nestje
Datum: 15 mei 2015 09:54

Ik denk dat het ook maar net is waar je ze aan laat wennen! Ik verschoon ook liever niet mijn kooi in broedperiode! Maar stofzuigen moet zo nu en dan toch gebeuren en daar hebben ze weinig van, soms vliegt pa of ma er even af en gaan vervolgens weer terug op nest en soms blijven ze gewoon op nest zitten! Ook was er laatst een glasvezel monteur een uur lang aan het boren in huis in de buurt van de kooi, ze bleven gewoon braaf broeden verroerde zich niet!
Nu heb ik weer een nest en dacht ik even de lamellen te sluiten om te voorkomen dat er geen volle zon op mijn kooit staat! Dit verstoorde pa en ma wel! Zijn druk aan en tetteren en springen! Hoop dat ze snel weer gaan broeden!

Mijn vriend heeft ook een koppeltje deze zijn heel veel gewend! Pa valt je zelf aan als je je handen te dicht in de buurt hebt!
Zoals ieder mens zijn karakter heeft, heeft een zebravink die ook dus de een raakt sneller verstoord met broeden dan de ander denk!!



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.