Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
zebravinken eten ei op
Gepost door: Sjon ()
Datum: 15 juli 2014 21:08

Hallo,

Ik heb een koppel zebravinkjes die pas 4 jongen groot hebben gebracht.
Nu wil ik eigenlijk dat ze nog een nestje gaan maken en jongen krijgen. Het popje heeft al
meerdere malen een ei gelegd, maar als ik later weer kijk zijn ze ook weer verdwenen.
Ze eten de eieren op.
Wat kan ik hier aan doen om dit gedrag te voorkomen?
Is het nog mogelijk dat ze nog weer een nestje groot kunnen brengen of zullen ze de eieren
blijven opeten?
Ze krijgen als voer tropenvoer en eivoer. Ook krijgen ze grit wat ik apart in een bakje
voor ze heb zitten
Of moet ik hun nest er tijdelijk even uithalen?

Re: zebravinken eten ei op
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 21 juli 2014 21:57

hoi Sjon.
jammer dat ze dat nu gaan doen.
het kan kalk gebrek zijn , kook een kippenei 10 min kei hard.
pel de schil en leg de schil in de magnetron 2 min op volvermogen.
de schil met een vijzel of iets verpulveren en in een bakje in de kooi zetten.
het popje heeft het nodig.
helpt het niet dan gewoon afwachten.
soms blijven ze het doen en helpt er niets.
groet Anneke.

Re: zebravinken eten ei op
Gepost door: Sjon ()
Datum: 04 november 2015 17:23

Ik heb nog steeds hetzelfde koppeltje. Heb vorig jaar toch nog 1 nestje met jongen bij ze gehad. Dit jaar hebben ze 1x de eieren laten liggen om te broeden. Helaas waren alle eitjes onbevrucht. Na die tijd geregeld een ei zien liggen die later weer was verdwenen. Ze eten de eitjes nog steeds op. Heb vanalles geprobeerd. Gewone ei inwisselen voor een kunstei, hardgekookt eierschalen fijn gemalen enz. Helaas zonder succes.Ik zit er aan te denken om nu een nieuw koppeltje te kopen en mijn huidige koppel dan proberen te kruizen met het nieuwe koppel. Heeft iemand hier ervaring mee? Zal dit goed gaan en is er dan kans dat ze de eitjes dan laten liggen?

Re: zebravinken eten ei op
Gepost door: Matchmaker ()
Datum: 02 januari 2016 19:35

Dat kruisen kan, maar zebravinken zijn monogaam. Ze paren dus maar met 1 andere vink. Je kunt het koppel alleen losmaken als je zorgt dat ze elkaar niet zien en niet horen. Probeer de kooien aan de andere kant van de kamer te zetten of het liefst in een hele andere kamer.

Het zou een goede oplossing kunnen zijn.
Het zou ook kunnen zijn dat de pop inderdaad een zwaar kalkgebrek heeft en dan moet je consistent meer grit geven. Heel veel meer. Dit eieren opeten gebeurt alleen als het echt een groot gebrek is.

Re: zebravinken eten ei op
Gepost door: birdy445 ()
Datum: 04 juni 2018 13:46

Hoi Hoi,

ik ben nieuw hier op het forum en zit een beetje met hetzelfde.
Ik heb een koppel zebravinken die in eerste instantie als zorgzame vogeltjes hun nest aan het verzorgen waren.
het vrouwtje heeft inmiddels 3 eitjes gelegd, maar vanmorgen zag ik 2 kapotte eitjes op de bodem van de broedkooi liggen en 1 was nog heel. Die heb ik maar terug gelegd in het broedblok. Nu later keek ik weer even en heeft ze er gewoon weer een ei bij gelegd.
ik heb cana grit gekocht. zal ik dat wat op de boden uitstrooien?
Ik weet eigenlijk ook niet wat nu te doen. zal ik haar de kweekronde gewoon af laten maken?



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.