Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
ouders voeren jongen niet
Gepost door: marietta ()
Datum: 12 juli 2014 19:00

Ik heb een koppeltje zebravinken bijna 2 jaar.
Ze hebben al vaak etjes gelegd en broeden ze uit maar weten niet wat ze met de jonkies die uitkomen aanmoeten. Ze zitten er wel op maar voederen ze niet. Ook zie ik dat ze eraan pikken. Of ze gooien het levende jong uit het nest. Nu heb ik weer 2 jonge kuikentjes maar weet niet of ze zullen overleven als ze niet gevoerd worden. O wat misschien ook belangrijk is dat mijn koppeltje broer en zus zijn.

Re: ouders voeren jongen niet
Gepost door: vinkie apeldoorn ()
Datum: 27 augustus 2015 14:54

Hoi Marietta,

we zijn sinds kort ook pleegouders van drie jonkies en zijn nu 3 dagen oud.
We voeden ze ook zelf want de ouders snappen er ook niks van!
We hebben ze wel uit de kooi gehaald en geven regelmatig per dag eivoer aangelegd met water.
En ze eten heel goed !
Dit geven we met een spuitje van 1 m is de kleinste en kun je kopen voor 50 cent bij de apotheek.

Het is het proberen waard en we moeten ook afwachten of ze het zo goed blijven doen.


Hoop dat je wat aan mijn bericht hebt.

Groetjes!


Re: ouders voeren jongen niet
Datum: 28 augustus 2015 16:29

Hallo Marietta,

Heel leuk dat je eitjes uitkomen, maar een broer en zus krijgen niet altijd gezonde jongen. Dit zou je eigenlijk niet moeten doen, het is niet goed voor jongen en ouders.

Vaak is het zo dat de ouders bij hun eerste nestje de jongen niet voeren. Uit jouw verhaal blijkt dat ze al meerdere nestjes hebben gehad. Wel ben ik benieuwd hoe oud de ouders zijn. Jonge vogels zijn onhandiger en kunnen hun jongen verstoten. De vogels zijn het best voor de kweek als ze minimaal een jaar oud zijn.

Zelf voeren gaat inderdaad goed, maar dit moet heel vaak, en als je werk of school hebt, is dat geen goed idee. Denk er even over na voordat je ermee begint; zodra je bent begonnen, kun je niet meer terug.


Re: ouders voeren jongen niet
Gepost door: vandamski ()
Datum: 07 januari 2016 19:14

Met Kerstmis kwamen er 4 jongen uit , maar ze hebben ze uit het nest gesmeten en alle 4 dood ; nu 2 weken later weer 5 eitjes .. heb gewoon de kooi uitgekuist, het nestje 1 tralie verhangen ... nu willen ze zelfs het nest niet meer in ... Ze slapen op hun stok ... heb ik een grove fout gemaakt ?? Mvg kevin

Re: ouders voeren jongen niet
Gepost door: Blue_Bird ()
Datum: 07 februari 2016 22:33

hey kevin,

Dit moet er eigenlijk helemaal niks mee te maken hebben. Ouders zien vaak zelf dat ze vogeltjes iets mankeren en verstoten ze daarom. Als bij ons het kuikentje uit het nestje valt leggen wij die altijd terug. Op de bodem van de kooi maakt hij nog minder kans. Hoe oud zijn de ouders? en hebben ze al meer nestjes gehad?

Blue_Bird

Re: ouders voeren jongen niet
Gepost door: Bram van der Leije ()
Datum: 06 december 2016 14:16

Hoi Marietta,

Ik heb ook pas een koppeltje zebravinken om e mee te gaan kweken gekocht.
Als je wilt kweken is het zeer onverstandig dit met zebravinken van 1 familie te doen.
Of het nu broer os zus is of vader en Moeder het maakt niet uit.
Mijn advies is niet doen.
Ik wacht mijn eerste nest af.
Als de kleintjes zelfstandig zijn scheid ik direct alle mannen en poppen.
Ik koop er dan weer een paar bij zodat ik weer verder kan kweken met meerdere paartjes







Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.