Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
(niet) broeden
Gepost door: Math ()
Datum: 07 juli 2013 22:28

Mijn "Romeo" weet kennelijk niet meer hoe hij een fatsoenlijk nestje moet maken !
Hij heeft "Julia"wel het hof gemaakt, ze heeft eerst 2 eitjes gelegd,maar gaat niet op 't nest broeden ! De man sloopt steeds het nestje en begint dan weer opnieuw "luchtig" te bouwen !
Het nestje heb ik een beetje veranderd (plastic nestbakje , 10 cm verhoogd met een stukje kippengaas, half afgeschermd met zwarte plastic). In ditzelfde nestje is eerder wel
" sneeuwwitje" geboren !!!! Kan iemand mij advies geven ???? ( Pé-es, ben een leek !)

Re: (niet) broeden
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 07 juli 2013 22:47

ik denk dat de man TE broeds is.
geef ze minder badwater 2 x per week is zat en even geen eivoer.
als ze 3 eitjes hebben gaan ze normaal gesproken vast broeden 14 dagen lang.
1 keer per week wat eivoer en zorgen dat er ook geen nestmatriaal meer ligt als ze eitjes heeft.
eivoer wel iederedag geven vers als de jongen er zijn hoor en trosgierst en natuurlijk tropenvoer,grit en water. leg als het kan een sepia schelp in de kooi dat heeft het popje nodig voor dr kalk gehalte.
groet Anneke.

Datum: 07 juli 2013 23:12

Bedankt voor de snelle reactie !
Wat moet ik nu met 't nestje doen ? Mijn kooi staat op een standaard, hoe moet ik dan de
kooi schoon maken ???

Datum: 09 juli 2013 16:45

als ze niets met de eitjes doen maak je het nestje schoon en hang het terug met nieuw matriaal.
hoe oud zijn je zebravinkjes ??
het popje moet minimaal 10/11 maanden oud zijn liefst 1 jaar en de man minimaal 9 / 10 maand..
als dit hun eerste nestje was is het geen abnormaal gedrag hoor ze moeten ook ervaring op doen.
maar onthou als ze eitjes hebben stoppen met eivoer elkedag. 1/2 keer per week een beetje is dan genoeg en zelfde met badwater.
anders worden ze weer TE broeds.
succes. Anneke.

Datum: 13 juli 2013 19:21

Hoj Anneke.
De vinkjes heb ik +/- 1-1/2 jaar en hebben al 3 jongen groot gebracht !
Nu is Julia op 't nestje. Ik heb het badje weggedaan en geen ei-voer meer !
Wat raar dat het daaraan ligt !!!!?? gelukkig gaat 't nu weer "normaal"!
Nogmaals bedankt ! Grtjs.

Datum: 13 juli 2013 20:42

nee dat is niet raar ik zal het proberen uit te leggen.
zebravinken komen uit australie.
daar heb je echte zomers en winters.
in het voorjaar als de temp. stijgt en het water warmer word badderen ze daar in en door de regen in het voorjaar groet het groen op de grond volop en hebben ze dus voldoende eten en drinken dan worden ze broeds want ze denken dan hé eten en drinken en badwater voldoende dus nu tijd om jongen te kweken. en dat doen ze dan ook.
als wij ze nu elkedag badwater geven en de temp. is behagenlijk denken ze hé voorjaar broeden dus. het eivoer speelt ook een rol in het plaatje want dat eivoer is iets dat de jongen eten en als ze dat ook te eten krijgen terwijl er eieren zijn blijven ze doorgaan met broeds zijn en willen steeds paren en weer eieren leggen.
snap je het een beetje ik hoop dat mn uitleg een beetje over komt anders kun je het wel na lezen op google.
groet Anneke.

Datum: 25 juli 2013 22:13

Hoera !!!!!!! "Romeo & Julia" hebben 4 "kindjes" gekregen !!! (23 Juli) en worden heel goed
verzorgd !!!

Gepost door: J10 ()
Datum: 26 juli 2013 14:33

Gefeliciteerd ! Goed opletten, ze groeien gruwelijk snel. Over een paar weken zijn ze net zo groot als Romeo en Julia. Dat is nu nog niet te geloven.

Doeg
J10

Datum: 01 augustus 2013 12:23

Dat ze "razendsnel"groeien is zeker !!! Dankjewel J10 !!
maar...als 'n jong uit het (te kleine) nest valt, moet ik het dan weer terug zetten, of
voeren de ouders het jong ook op de grond van de kooi ??? Ik heb dat nog niet gezien !!

Datum: 01 augustus 2013 14:04

als ze rond de 17 dagen zijn komen ze vanzelf het nest uit daarvoor als ze er echt uitvallen moet je ze terug zetten.
Anneke.

Datum: 07 augustus 2013 12:29

Mijn vinkjes, binnen en buiten, zitten soms met hun snaveltje open ! Zijn ze ziek of komt dit door het warme weer ?? Waar moet ik speciaal op letten ??

Datum: 08 augustus 2013 09:52

dat doen ze als ze gestrest zijn maar ook als ze het warm hebben.
waarschijnlijk gaat het nu al wat beter omdat de temp al wat gezakt is.
zorg bij warm weer altijd voor twee keer per dag vers drinkwater en vers badwater omdat het water snel bacterien bevat omdat ze er ook wel in poepen en piesen.
als ze hijgen en naar adem happen zijn ze wel ziek ze zitten dan ook bol en zijn lusteloos.
dan haal je antiluchtpijp mijt van bogena bij de dieren winkel en geef ze allemaal 1 druppel in de nek op de blote huidje je maak je vinger nat met water en strijk de veertjes wat weg en zo druppel je in de nek.
groet Anneke.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.