Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
Man alleen op nest !
Gepost door: Vogeltje ()
Datum: 03 mei 2013 23:21

Beste zebravink liefhebbers ,

Ik zit met een probleempje in de volier.
Een man en een pop zebravink hebben samen een nest gebouwd en 6 eitjes gelegd.
Ik heb ze geprobeerd zo veel mogelijk met rust te laten maar helaas is er bij het eten geven het popje op de een of ander manier uit de voliere gegaan en weg was ze.

Nu heb ik gelijk een ander popje gekocht in de hoop dat zei wat gaat doen.
Het mannetje zit wel steeds op de eieren te broeden en gaat er af en toe af om te eten enzo.
Ze waren heel close en het mannetje hielp overal mee.

Nu is mijn vraag : Kan het zo zijn dat het mannetje nu verder alleen het nest gaat uitbroeden en de jongen opvoeden ? of zal het popje zich hier nog mee gaan bemoeien en overnemen? ze slaapt wel in een ander nestkastje de eerste nacht en de man gewoon op de eitjes. Kan ik het er op wagen of kan ik beter de eitjes weggooien en hem opnieuw laten beginnen met het andere popje?

Dit is mijn eerste nest ( de kanaries zijn ook bezig ) en ben nog een beginner dus alle hulp is welkom!

Greetz Vogeltje

Re: Man alleen op nest !
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 04 mei 2013 08:37

hallo Greetz vogeltje.
wat jammer van je weg gevlogen popje.
nee het nieuwe popje zal zich niet met de eitjes van een andere bemoeien.
hoe jammer dat ook is.
en het mannetje alleen gaat waarschijnlijk ook niet lukken als hij 6 eitjes heeft als de jongen er zijn moet hij ze alleen laten om te eten en te baden en dat kan niet want ze kunnen zich nog niet zelf warm houden dat gaat pas als ze een week oud zijn.
, je kan het afwachten maar mijn vraag is.
heb je perongeluk geen Japanse meeuwtjes in je voliere.
zo ja verleg dan de eitjes heel snel maar super voorzichtig in hun nest.
het zijn supere pleeg ouders japjes.
laat het me maar weten of het lukt.
en anders gewoon het nest leeg maken en de nieuwe pop als ze teminste 1 jaar oud is al , en de man hun gang laten gaan.
groet Anneke.

Datum: 04 mei 2013 08:48

Hoi aniko ,

Ik heb helaas alleen maar kanaries en zebravinken.... Dus jij zegt het beste weghalen dan?
Ik vind het zo zonde van de eitjes maar het is beter dat ze niet uitgebroed worden dan doodgaan.
Het mannetjes is er fanatiek mee bezig maar als hij inderdaad van het nest moet is er niemand...
En als ik de eitjes nou onder de kanaries leg kan dat ook? Die hebben zelf ook eitjes...

Bedankt alvast , vogeltjes

Gepost door: aniko229 ()
Datum: 04 mei 2013 09:53

nee die gooien de eitjes er meteen uit en anders wel als ze geboren zijn.
haal de eitjes maar weg. na 1 uur is de man het al weer vergeten ze kunnen niet net als mensen dingen onthouden.
groet Anneke.

Datum: 04 mei 2013 20:56

hey Anneke ,

Bedankt voor je advies ik heb dan ook vandaag de eitjes weggehaald en jahoor na een half uurtje ging hij met het andere vrouwtje aan de haal en slapen nu samen in het nestje waar de eitjes in lagen....
Op naar de volgende ronde , de kanaries zullen over een dag of 7 uitkomen dus maar hopen dat alles dan goed gaat en dan zou ik men eerste nestje hebben gehad.

Bedankt !

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.