Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
broeden of niet
Gepost door: jazz-essa ()
Datum: 03 mei 2013 11:38

Hallo ,

ik heb een enkele maanden gelede van mijn vriend twee zebra vinkjes en twee grasparkieten gekregen , elke keer een mannetje en een pop van de twee soorten ,
deze zitte soort bij soort in een kooitje ,

Sinds 1 mei '13 heeft ons popje (zebravinkje) haar eerste ei gelegd in een
(zelf gemaakt nestkastje : een oud bad dat bekleed is zodat het donker genoeg is om te slapen )
maar vandaag (3mei) het derde ei'tje gevonden , ik ben er niet aangekomen ter duidelijk heid ! maar sinds daarstraks 11uur zit ons popje er niet meer op , ik hoorde onze andere pop ( grasparkiet) krijsen zoals ze wel vaker doet en sins dien zit ons zebrapopje niet meer op haar eitje . (denk tog dat het door het gekrijs kwam)
dus heb ik hun kooitje genomen en bij mij in de woonkamer gezet , maar nog steeds wil ze niet op de eitjes gaan zitten , heb ik dan iets fouts gedaan ?
het mannetje heeft de krant (die ik steeds leg voor ik grondgrot giet bij het opkuisen van de kooi ) versnipperd en de eitjes gaan verstoppen met die brant en pluimpjes , aangezien dat men woonkamer niet zo warm is heb ik een warmte lamp op het nestje gezet en laten schijnen in de hoop ik ze zo wat warmer kan houden ,

iemand tips of een idee wat der in dat nest aan het gebeuren is ???

Re: broeden of niet
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 03 mei 2013 18:51

hallo jazz-essa
het kan zijn dat het het eerste nestje is van de zebra's.
als het popje minimaal 1 jaar oud is en het mannetje minimaal 10 maanden oud is.
kunnen en mogen ze een nestje nemen met jongen.
als het popje te jong is of de man gaat het niet goed komen en als het popje te jong is is het zelfs van levens belang dat ze geen jongen uit broed.
als dat allemaal wel goed is en ze krijgen eivoer, trosgierst, tropenvoer en iedere dag badwater dan worden ze van zelf broeds en leg het popje iedere dag 1 ei.
na het 3e ei gaan ze vast broeden en na dan 14 dagen komen de eitjes uit.
let er nu ff op of het mannetje haar wel toelaat bij dr eitjes en andersom.
stoppen nu met eivoer en om de dag badwater.
anders blijven ze te broeds en willen ze alleen maar paren en eieren leggen. en broeden dan niet.
laat ze maar ff aan tobben hoor voor je de eitjes wegneem.
als ze na de 4e of 5e dag nog niet broeden haal dan voor twee dagen het hele nest weg.
geef dan terug en kunnen ze overnieuw beginnen.
je zei dat het badje als nest bekleed is. waarmee is het bekleed. pas op hoor voor bloedluis dat kruipt overal in en dood de jongen. het mag dus niet schimmelen want zo'n nestje met jongen wordt wel nattig. en je kan het niet meer verschonen tot ze 3 weken oud zijn.
groet Anneke.
ik hoop dat je hier wat aan had.

Datum: 03 mei 2013 19:52

hallo anneke ,

ja heb er veel aan van info ,
ben net gaan kijken en er liggen maar twee eitjes die geel groen kleuren , we zijn vandaag naar tom en co geweest die eiervoeding gaan halen en nest vulling , dit heb k wel int kooitje aan de grond gelegd samen met krantensnippers aangezien t ventje ales neemt en bij de eitjes wilt proppen , zodat ze lekker prive en knus hun nestje kunen maken , heb wat van die eier voeding by hun voeding gemaakt de man van een andere dieren winkel zei meteen dat ik de eitjes moest wegwerpen ... maar dan laat ik ze liever even liggen om zeker te zijn , voor de rest geeft ik ze elke dag vers water en verse voeding ... ik ga morgen kijken of er nog een eitje bij is maar als ik ze niet meer zie in het kooitje eeet ik genoeg heb het zo ook ''ondekt'' dat er al eentje lag , das was een oud badje van mijn voorig vogeltje , die was overleden deze heeft een weeklang ontsmed geweest en geschrobt dan heb ik die elke keer laten drogen boven de kachel en dan de buitenkand bekleed met donker papier en vanbinnen heeft hij kranten snipsels en papier (keukenpapier die naast kooitje stond) afgesnipperd blijkbaar snags erin gaan leggen en hij bedekt steeds de eitjes

Datum: 03 mei 2013 21:54

hallo. jazz-essa
als hij de eitjes bedekt moet je het nestje leeg maken
dat is een teken dat hij weer broeds is en een nieuw nestje wil.
maak het morgen maar leeg en geef ze wat matriaal.
geef ze een beetje eivoer apart in een bakje want als je het alleen door het voer doet heeft hij er misschien te weinig van.
als je merkt dat er een nieuw eitje in het nest ligt stop je met eivoer apart te geven.
en weer omdedag bad water geven.
wel trosgierst geven hoor en grit dat hebben ze echt nodig.
als het 3e eitje er is moeten ze gaan broeden.
die datum schrijf je op in een boekje ofzo en reken er 14 dagen bij.
die uit gerekende dag zet je weer apart een bakje eivoer neer.
van af het moment dat de jongen geboren worden moet je zorgen dat ze twee keer perdag vers eivoer , trosgierst en gewoon voer ter beschikking hebben want dat voeren ze de jongen allemaal. vergeet aub het grit niet te verversen af en toe.
ook dat grit apart in een bakje doen hoor niet door het voer.
sucses hou me maar op de hoogte en stel altijd gerust je vragen he.
groetjes Anneke.

Datum: 07 mei 2013 21:58

Hey Hey Anneke ,

ik had na het laatste berichtje de eitjes uit het nestje gehaald ,(jammer genoeg)
MAAR !!

ik heb een doos van pamperdoekjes van onze zoontjes genomen , (de plasticke opberg doos die niet meer gebruikt werd en daar een nestje in gemaakt voor de twee eitjes ,
net kijk ik met een zaklamp (zoals ik ergens gelezen had ) door het eitje en wat zie ik ???
Het eerste eitje is dood sad smiley het had blijkbaar een "lekkage" en is deels uitgelopen , sad smiley

MAAR , weer die maar smiling smiley
Ik neem dan het tweede eitje en bekijk het goed en kijk twee keer en ik zie het hartje kloppen ! overal zijn adertjes er is een "baby-vogeltje" in het eitje vol met bloed adertjes en een kloppenthartje !

men geluk kon niet op het is gelukt bij minstens een eitje !!
maar nu is het geluk weer weg , en is de angst daar , hoe moet ik het kleine snoetje verzorgen als hij uitkomt ????? ik ga nog eens rond neuzen op internet maar als je info en tips hebt steeds welkom hoor !!!

tot nu toe al heel erg bedankt voor alle tips en ik ben enorm blij dat ik ons kleine mini (want de eitjes zelf zijn al vrij klein) wondertje het tot hier toe overleeft heeft smiling smiley

groetjes essa !

Datum: 07 mei 2013 22:50

oke essa. leuk dat het eitje wel bevrucht is.
luister nu goed.
je hoeft nu niks exstra's te doen.
even geen eivoer geven .
weet je misschien nog waneer het eitje is gelegt???
ongeveer 1/2 mei geloof ik he.?
dan zou het rond de 15/16 mei moeten uitkomen.
1 tip nu niet meer aan het eitje komen hoor.
geef ze vanaf 14 mei maar weer apart een bakje eivoer.
verschoon dat twee keer per dag.
zorg ook dat er vanaf die dag altijd een sliert trosgierst in de kooi ligt.
gewoon hun voer en water. dan komt het allemaal goed.
en blijf dit doen tot het jong van de ouders weg mag als hij 6 weken oud is.
maar GEEN nest matriaal meer bij geven nu hoor.
verder NOOIT de kooi van plaats verwisselen nu ze broeden of jongen hebben.
niet in de zon zetten.
en ze lekker met rust laten verder.
veel sucses.
hou me op de hoogte.

Datum: 07 mei 2013 22:55

het eenigste probleem is het eitje word in leven gehouden in de woonkamer en de vogeltjes staan elders ....

het jong zal k het maar al noemen , is nu genesteld in een oude opberg doos van pampers van men zoontjes , en staat lekker warm op de kachel op een dezelfde voordurende temperatuur ....

dus het jong is helemaal alleen in zijn doosje en nestje nu , heb het andere eitje weg gedaan om bacterie te vermijde ,

heb een vriendin gevonden die hier meer ervaring in heeft ik ga het kleintje laten uitkomen en nadien gaat hij meteen naar haar thuis verhuizen , en gaat zij proberen het op te voeden ....

zie te graag beestjes om die te laten sterven ,

Datum: 14 mei 2013 18:40

dat gaat en is je nu waarschijnlijk niet gelukt om in leven te houden.
raar maar wij mensen willen dat nu eenmaal. zorgen. maar wij zijn geen vogeltjes he en wij hebben niet de benodigde bacterieƩn die ze ook nodig hebben en van de ouders meekrijgen.
om te voorkomen dat ze ziek worden.
ook kunnen wij nioet de zaadjes pellen en vijn maken met eivoer,trosgierst,grit en water in de juiste verhouding ze houden dat even een paar minuten in hun krop om te laten wellen en verteren en geven het daan aan hun jongen.
wij kunnen dat niet hoe graag we ook zouden willen.
Anneke.
mocht het zo zijn dat het je wel gelukt is dan is dat een godswonder geweest.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.