Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
2 a 3x broeden p.j ?
Gepost door: Anke ()
Datum: 26 april 2013 12:18

Hallo,

Ik wil 3 koppels zebravinken in onze voliere gaan zetten en ben daarom me op internet aan het inlezen. Nu lees ik op diverse sites dat zebravinken 2 a 3x per jaar mogen broeden, maar hoe zorg je ervoor dat ze na 2x broeden stoppen?

Ik wilde dan van de jongen er graag toch wel een paar houden zelf, maar kan dit kwaad als er dan onderling weer gebroed gaat worden? Het is niet mijn bedoeling om echt te gaan kweken of om naar shows te gaan, ik wil ze gewoon voor de gezelligheid houden.

En als ik nu toch bezig ben. Ik had ook gelezen dat ze in nestkastjes slapen? Zijn dit andere nestkastjes dan die ze gebruiken om te broeden? Dus met andere woorden, moet ik nestkastjes ophangen waarin ze kunnen broeden en ook nog eens een zelfde aantal slaapkastjes?

Onze voliere is trouwens ongeveer 200x150x180 (lxbxh) en er zit nog een hok aanvast waarin ik het voer bewaar en waarin ook een nachthok gemaakt is van ongeveer 100x30x40 (lxdxh). Op het moment is onze voliere bewoond door slechts een kanarie...deze wil ik wel graag houden.

Re: 2 a 3x broeden p.j ?
Gepost door: !sem! ()
Datum: 26 april 2013 20:58

Hoi Anke
Als je wil dat ze stoppen met broeden moet je ze geen nestmateriaal geven ,
ze slapen dan alleen in het nestkastje en je kunt gewoon het nestkastje van het broeden ophangen. En dan zullen de jongen dus ook niet gaan broeden
En ik denk dat je je zebravinkjes gewoon bij de kanarie kan zetten

Groetjes Sem

Datum: 28 april 2013 17:29

Bedankt voor de reactie...

Maar toch blijf ik nog met een paar vragen zitten nu.
Als ze aan het broeden zijn slapen man en pop Dan samen op het nestje? En als ik Dan geen nestmateriaal meer verstrek Dan stoppen ze dus met broeden, vanzelfsprekend Baal ik Dan ook het "oude" nestje weg...ze gaan Dan dus slapen in een naam, meet nestkastje?
Ik snap ook dat als ik geen nestmateriaal meer verstrek dat Dan vanzelfsprekend de jongen ook niet gaan broeden, maar hoe zit dat Dan Volgend jaar? En wat als per ongeluk een broer en zus of een Vader en dochter een nestje krijgen, kan dit kwaad?

Gepost door: aniko229 ()
Datum: 28 april 2013 20:15

hallo Anke.
als je 3 koppels heb en ze hebben (als ze teminste 1 jaar oud zijn ) een nestje gehad kun je na 5/6 weken de jongen weg halen . laat je ze erbij kunnen ze zelfs dr jongen gaan pikken omdat die terug blijven gaan naar de ouders en die willen ze niet meer.
als ze twee nestjes gehad hebben haal je de nestkastjes weg. want ook zonder nest matriaal gaan ze nesten maken met veertjes die ze bij elkaar en je kanarie uit gaan trekken en gaan ze broeden.
dus tip geen jongen geen nestkastjes. ze slapen net zo makkelijk op dr stok. sommige doen niet anders die gaan niet eens i een nest om te slapen.
groet Anneke.
ps heb je nog vragen stel ze gerust.

Datum: 28 april 2013 20:18

Anke ik vergeet je te vertellen dat als je de jongen allemaal bij de ouders laat in je volierekooi je inteelt ga krijgen.
vogels kijken niet zo nou.
pa met dochter.
ma met zoon
broer en zus. alles krijg je dan.
en dat kun je niet toelaten want je vogels worden dan heel zwak en vatbaar voor aan geboren afwijkingen.
Anneke.

Datum: 28 april 2013 21:58

Okee, bedankt voor de info...dat had ik nergens gelezen dat je dan de jongen weg MOET halen...vind ik eigenlijk wel jammer, want hoe kom ik dan uiteindelijk aan meer vinkjes in mijn voliere? Alleen maar door te kopen?
Dat ze ook gewoon op een stok slapen dat is ook nieuw voor mij...op internet heb ik alleen nog maar gelezen over dat het nestslapers zijn, en dat ze niet op een.stok slapen. Ik heb in de voliere ook een nachthok, kan het zijn dat ze die ook als zodanig gaan gebruiken? Mijn kanaries deden dat nl nooit, die sliepen gewoon in de voliere op de takken.

Ik Wilde nu eerst beginnen met wat mannetjes er in te zetten en dan wat later evenveel vrouwtjes erbij...en dan zo wie zo de eerste tijd nog geen nestmateriaal in de voliere en dan dus ook maar geen nestkastjes. Zal eens afkijken of ze dan op een.stok gaan slapen of gewoon in het nachthok. Ik wacht het maar af.

Datum: 28 april 2013 22:50

hoi Anke.
ik heb in mijn voliere alleen mannetjes zitten 10 stuks
ze slapen allemaal in een nestkastje van die open tralie nestkastjes 10 hangen er, ze slapen met zn twee in 1 kastje. zonder nestmatriaal. beetje houtsnippers meer niet.
mijn popjes zitten met dr 6e in een aparte voliere. en ook die delen de nest kastjes.
dus ik heb geen last van inteelt.
maar een paar van mn popjes en van mn mannen slapen regelmatig in de boom op een tak. inplaats van een kastje net waar ze zin in hebben.
natuurlijk hoef je niet AL je jongen weg te doen maar je moet echt niet mannen en poppen van de nestjes die je krijg erbij houden om te kweken dan kan echt niet.
het is niet zo heel eenvoudig als de meeste mensen denken.
ik heb er ook moeite mee om mn jongen weg te doen maar daarom heb ik mn mannen en poppen apart zodat ik bepaal wie wel en niet bij elkaar mogen voor een nestje jongen.
ik hoop dat je het zo een beetje snap. wat ik bedoel.
stel gerust je vragen hoor anke.
groetjes Anneke.

Datum: 29 april 2013 23:29

Ik had al voor mezelf bedacht dat ik ze zonder nestkastjes in de voliere doe en dan om beurten een koppeltje apart voor een nestje. Dan van ieder nestje 1 (of geen) jongen houden en die dan evt het jaar erop weer inzetten voor jongen. Zo kan er Volgens mij niets mis gaan... Hoop alleen dat ze het me niet kwalijk gaan nemen dat ze geen nestjes hebben om in te slapen.
Eerste mannetje er vandaag in gezet. Wil her en Der vogeltjes vandaan halen zodat ik zeker weet dat ik geen bloedverwanten Erin heb zitten. Volgens jaar langzaam eens starten met jongen, of ik moet nog een koppeltje bij elkaar krijgen die beide van vorig jaar zijn.

Hoop dat ik op Deze manier een leuk vogelbestand krijg

Datum: 03 mei 2013 21:28

Inmiddels ook een pop erbij gezet, ze zitten al gelijk met zijn tweeen bij elkaar. Ze lijken het me niet kwalijk te nemen dat ze geen nestkastje hebben om in te slapen, ze zitten heel gezellig dicht tegen elkaar aan op een tak te slapen. Beide vogeltjes zijn van dit jaar, dus deze gaan pas volgend jaar een kans krijgen om te nestelen. Ik heb inmiddels nog wat vogeltjes meer "besproken" waaronder ook een paar van vorig jaar. Wie weet kan ik met die vogels dit jaar al wel een nestje kweken.

Ik heb nu nog wel een vraag, al past die eigenlijk niet onder dit kopje op het forum...Ik wil zoals ik al eerder schreef her en der vogels vandaan halen zodat ze niet verwant zijn aan elkaar. Nu heb ik een koppel erin zitten en morgen kan ik weer ergens een mannetje halen. Kan ik dit mannetje gewoon in de voliere erbij zetten, of moet ik wachten tot ik ook weer een pop erbij heb? Of is het zelfs verstandiger om te wachten tot ik ook een derde koppel bij elkaar heb, las namelijk ergens op internet dat twee koppels samen niet gaat, of geldt dat alleen als ze ook kunnen broeden?

Dus, kan 3 vogels (2 mannen en 1 pop) samen in de voliere?
Kunnen 2 koppels samen in de voliere of best wachten met ze bij elkaar zetten tot ik een derde koppel heb?

Wie helpt mij weer vooruit?

Datum: 03 mei 2013 22:07

hoi Anke
nee je moet niet twee man en 2 pop in je voliere doen dat wordt vechten das zeker.
hou dat het ene mannetje ff apart tot je er nog een popje bij heb.
twee koppel is inderdaat heel vaak geen optie maar zeer zelden komt het voor dat het gewoon wel gaat dat zul je moeten proberen.
met 3 koppels heb je gewoon minder ruzie in de tent.hihi.
leuk he als ze bij elkaar zitten te kroelen.
heb je ook ruimte om iets in je voliere te hangen.
een touw boog zo.n halve maan en dan ophangen dan gebruiken ze dat graag om heerlijk tegen elkaar aan te hangen allemaal.
oke ik hoor je wel weer.
groetjes Anneke.

Datum: 04 mei 2013 09:22

Hoi anneke, bedankt voor je reactie weer...fijn om hier gericht advies te krijgen van mensen die weten hoe het zit. Ik zal het mannetje nog even apart houden. En als ik dan een pop voor hem gevonden heb laat ik hen samen wel tijdelijk in een kooi zitten tot ik nog een derde Koppel gevonden heb. Misschien dan ook beter meteen doorzoeken naar een vierde Koppel, aangezien ik voor het broeden telkens een Koppel apart wil zetten spray er telkens ook 3 koppels in de copiers achter blijven...we willen tenslotte geen ruzie in de tent.

Nee ik heb geen touw in de voliere hangen, maar wel een heleboel wilgen takken van allerlei diktes.

Groetjes Anke

Datum: 04 mei 2013 09:56

dat is de beste maniet anke met takken enzo. en ook wat betreft de koppels.
ik zet ook altijd mn koppels apart in een broedkooi.
ik heb nu net een nest met Japanse meeuwen met kuif 5 stuks heel erg leuk ook.
en een nest met 2 jongen zebravink zwartwang bleekrug grijs.
groetjes Anneke

Datum: 04 mei 2013 21:55

Heb vanmiddag weer een mannetje erbij gehaald, een zwartwang. Hij zit nu voorlopig in zijn eentje in het nachthok die ik nu voor het moment afgesloten heb van de voliere. Wel erg leuk dat ie meteen reageerde op de geluidjes van de twee jonge zebras in de voliere.

Ik hoop nu gauw nog een vrouwtje erbij te kunnen vinden die kan dan samen met dit mannetje met een beetje geluk gaan broeden.

Ik hoop alleen dat het nachthok niet te donker is. Die hangt in het voormalige kippenhok welke geen ramen heeft...slechts een klepraam (die dicht getimmerd is)die maar een stuk open kan. Ik kan eventueel de deur open laten, maar ben dan weer bang dat er allerlei beesten het kippenhok inkomen aangezien ik die nu gebruik als opslag voor voer en hooi ed.

Maar goed, daar zal vast ook wel een oplossing voor gevonden kunnen worden.

Grtz Anke

Datum: 04 mei 2013 22:02

zet hem liever niet donker.
dat is slecht voor ze.
zet hem dan liever met een kooi binnen in huis ofzo maar niet alleen in een donker hok.
ze raken dan helemaal van slag en weten niet meer of het dag of nacht is en gaan zeker de rui in.
das niet goed. groet Anneke.

Datum: 06 mei 2013 19:50

Hoi Anneke,

Ik had al wel gedacht dat het niet goed was om hem de hele dag donker te laten zitten dus heb al allerlei voorzorgsmaatregelen getroffen zodat ie toch licht zit. Heb de deur nu open staan overdag en dan een gaas ervoor zodat er geen dieren het kippenhok inkunnen. Heb alleen helaas nog geen vriendinnetje voor hem. Ik kon er eigenlijk een ophalen, maar diegene reageert niet meer :-( Dus nu ben ik naarstig opzoek naar een vrouwtje van een jaar oud zodat Zon (zo heeft onze dochter hem genoemd...de andere twee heten Zet en Zetje) niet meer alleen is.

Ben marktplaats al af aan het schuimen, heb hier al gekeken en ook op vogelmarktplaats...maar tot nu toe nog geen resultaat helaas.
Zal hier dadelijk ook eens een oproep zetten, wie weet heeft er iemand in de omgeving van Son en Breugel (Eindhoven) wel een leuk vrouwtje zitten voor onze Zon :-)

Groetjes Anke

Datum: 06 mei 2013 22:30

ja dat is het beste hoor.een maatje erbij.
als ze te lang alleen zijn sterven ze van verdriet en eenzaamheid.
hoop dat het snel gaat lukken.
groet Anneke

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.