Mannetje gooit eitje eruit! Boehoe!
Gepost door: chippa ()
Datum: 27 maart 2013 09:38

Sinds gisteren hebben we een eitje! Vanmorgen de tweede gespot. Maar nu net gooide hte mannetje een van de eieren eruit! Hoorde plots een splash en het eerste wat door me heen schoot was dat er een eitje gevallen was. Het vrouwtje zat onder op een stok en het mannetje zat op het stokje naast het broedhok. Beiden keken 'verbaasd'naar beneden en gingen er alltwee op af. De geluiden waren duidelijk te horen dat ze het eitje aan het opeten waren> Ik durfde niet te kijken, later wel en zag ik wat spetters eigeel tegen het hok aan.

Nu nog gewoon het eivoer laten hangen tot een evt,derde ei of nu maar al weghalen en het badderen al beperken tot om de dag en/of 2 keer in de week?!

Ik en de kids zaten al fijn in spanning!

Of het mannetje weghalen tot het vrouwtje een volledig nestje heeft en dan hem terugzetten?!

Re: Mannetje gooit eitje eruit! Boehoe!
Datum: 27 maart 2013 11:58

Ik heb het mannetje in een aparte kooi gezet, en maakt me toch een herri:is dus echt 'boos'!
Maar nog belangrijker(denk ik), heeft het vrouwtje het nest materiaal weer van het eitje afgehaald en zit erop>

Dit deed het mannetje ook nl weer nest materiaal wat hij eruit haalde weer erin zetten en over de toen twee eitjes*frons*.

Ik hoop dat ik het goed aanpak< later zal ik hem weer bij het vrouwtje laten...

Datum: 27 maart 2013 12:06

En nog een vraag: gisteren eerste ei, vandaag tweede ei(maar uit nest gegooid), morgen zou/zal ong. dan 'de derde ei' komen. Moet ik alsnog morgen tellen als derde??

Datum: 27 maart 2013 13:47

Nou mannetje een ong. 20 min. terug bij vrouwtje gedaan, bleef maar 'boos'en vrouwtje na rust ff later ook roepen. Ben benieuwd of ik morgen weer een eitje mag verwachten, toen ze weer samen waren gingen ze gelijk weer paren(op hun favourite lampekap id huiskamer).

Niemand op dit forum ofzo??!!

Gepost door: aniko229 ()
Datum: 27 maart 2013 16:08

sorry maar we zijn er niet de heledag natuurlijk.
u zegt dat ze aan het paren waren op de lampenkap. oke dus ze vliegen los of was het een grapje.
namenlijk als ze rond vliegen in de kamer zal u geen jongen hebben omdat ze te veel dingen kunnen doen en onderzoeken het is trouwens helemaal niet normaal om zebravinken los te laten.
dus hoop ik dat ik het verkeerd bereep. het is geen parkietje namenlijk.
het nestje. ik zou nu zeker de man niet weg halen en ben nu toch al bang dat ze niet verder zullen gaan. omdat u de man wegnam.
laat het eerste eitje maar liggen.
als ze morgen toch weer een eitje leggen moet u dat als 3e rekenen en dan na 14 dagen komt het eerste uit. hou er wel rekening mee dat de tweede een dag oversla dan he.
het gebeurt vaak dat de man TE boeds is. en dat is uw man dus ook. verwijder het eivoer en badwater en geef badwater om de dag eivoer niet geven tot 1 dag van de uitgerekende dag dan kunnen ze er weer aan wennen.
maar niet meer de man verwijderen hoor ook niet als er jongen zijn en ze nog geen 10 dagen oud zijn. anders red de pop het niet alleen daarna zou ze het wel kunnen mits het nest jongen niet te groot is.
groetjes Anneke.

Datum: 28 maart 2013 08:58

Hey Anniko229!

Bedankt voor je antwoorden. En nee tuurlijk zijn jullie er niet de hele en elke dag>het was meer dat ik erg enthousiast was en de kids ook vandaar. Neem me niet kwalijk.
En het en is geen grapje ze paren op de rand van de lampekap, waaarom zou ik dat als grapje bedoelen? Het is zoals het is.

Zoals ook ze het tweede eitje gisteren ongemerkt hebben opgegeten het was verdwenen. De buurman kwam op bezoek en ff kijken naar het eitje(die van Maandag dat had ik hem verteld) Hij wist nog niet vh tweede eitje. We kijken en weg was ook het tweede eitje!

Vanmorgen hadden ze er weer 1 gelegd niet gezien maar wel aan het eigeel wat nog ih nestje lag. Dit lag er gisteren niet namelijk.

Het eivoer had ik gisteren al meteen verwijderd na al lang rond gespeurd te hebben op diverse fora. Ook het badwater krijgen ze om de dag.

Nee het mannetje verwijder ik niet meer. Ik wilde zo graag het nog overgebleven eitje beschermen. Maar je hebt gelijk de natuur is de natuur en laten gaan!

Bedankt voor je informatie. Het zijn idd geen parkieten, zal goed wennen worden voor ze als ze de kooi niet meer mogen verlaten...ik dacht dat geen kwaad kon ze zijn het dagelijks gewend om uit te vliegen door de huiskamer.

Ik dacht als ze in een voillere zitten dan kunnen ze ook gewoon id huiskamer vliegen.

Datum: 28 maart 2013 11:55

beste chippa.
het is voor zebravinken heel onnatuurlijk door een woonkamer te vliegen.
ze eten van planten (gif) ze klimmen overalop en kunnen zich bezeren (pootjes breken ) (achter dingen blijven haken ) en tegen ramen knallen kortom niet goed.
zebravinken zijn van nature schichtig en zeer alert. maak men ze tam dan is dat stukje uit hun intuitie verdreven. mocht dan een jong van hun ergens tercht komen door dat u ze noet kan houden en teveel krijgt beschermen ze zich niet meer door te schrikken zoals nodig is snapt u het was geen komentaar hoor maar meer een waarschuwing voor de beestjes.
als de vogels nog nooit een nestje hadden zal wel allemaal onervarenheid zijn.
haal het nestje maar ff weg en maak het schoon al is het niet vuil.
geef nieuw nest matriaal zodat ze helemaal overnieuw kunnen beginnen.
weet u wel zeker dat het popje minimaal 10 maanden oud is. ?
anders is ze te jong hoor. dan kan het haar leven kosten ik zeg dit puur uit bezorgdheid hoor.
ik heb al jaren nestjes met zebra's.
groetjes Anneke.
ps als ze een ringetje dragen kunt u aan de kleur zien hoe oud ze zijn weet u dat niet vraagt u het me maar.

Datum: 28 maart 2013 13:22

Hallo aniko, het popje is van 2010, het mannetje draagt geen ring. In mijn huiskamer staan geen planten. ik snap je bezorgdheid. nest kastje heb ik al weggehaald en nieuw nestmateriaal aangeboden. dit zou hun eerste nestje zijn, dus ja onervarenheid misschien wel ja...

groetjes van chippa en ons

Datum: 28 maart 2013 13:26

(ik heb al jaren ervaring met kinderen en toch luisterde er een ervaren en jaren huisartszijnde niet naar mij...baby overleden vorig jaar...niks hiermee te maken maar toch moet ik het kwijt!)

Datum: 01 april 2013 09:57

ik begrijp je chippa. wat erg dit gun je niemand.
maar juist omdat ik al jaren ervaring heb met vogels vertelde ik je waarom ze beter niet los kunnen vliegen.
het is ook echt geen kretiek maar meer een tip.
het komt namenlijk erg vaak voor dat ze bij iemand los mogen erg leuk maar als het vogeltje ineens een gebroken pootje heeft omdat het in de gordijnen hangt op zn kop omdat zn teennagel er in haakt kijken ze vreemd op , ze zijn zooooo teer. op diemanier.
veel sucses verder met de vogeltjes.
groet Anneke.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.