Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
Eten geven aan jong
Gepost door: Watdoejuh ()
Datum: 14 januari 2013 12:54

Hallo,
Even vooraf: ik heb zebravinkjes te logeren gekregen omdat mijn moeder er momenteel zelf niet meer voor kan zorgen. Dus ik ben een echte leek....

Nu wil het volgende: ze hebben 5 eitjes gelegd waarvan nummer 4 nu aan het doorbreken is. Moeders zit er constant op en doet geen enkele poging om de uit het ei gekomen jongen te voeren. Wacht ze totdat ze allemaal uit zijn gekomen? Zodra ze er heel even af komt gaan de bekjes open maar zonder geluid.
Ik heb er totaal geen verstand van maar wil wel doen wat het beste voor ze is.
Verder heb ik al extra ingrediënten voor ze in de kooi dus daar ontbreekt het niet aan.
Is dit normaal gedrag van moeders? Ook jaagt ze telkens vaders weg en die zit er dan ook maar een beetje te zitten.
De vogels zitten in een normale kooi in huis met een in zo'n half ronde waterbak gemaakt nestje.
Kan ik ze zelf voeren en zo ja wat krijgen ze dan?

Re: Eten geven aan jong
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 14 januari 2013 22:55

hallo , nee niet zelf voeren hoor dat lukt je 99% niet
als je eivoer trosgierst water en tropenvoer heb staan is het prima ze gaat ze wel voeren.
maar 1 belangrijke vraag. hoelang heb jij ze nu. zijn ze met eieren en al verhuisd.???
dan kan het zijn dat ze niet naar dr jongen omkijkt. ,maar hoeft niet perse.
nummer 4 komt nu al uit dan zijn ze toch al twee dagen bezig met uitkomen zeker en leven ze allemaal nog.
dan voeren ze wel hoor maar misschien stiekum als jij niet kijk.
maar niet de kooi verplaatsen nu ik dit zei hoor dat mag nooit.
hou het maar in de gaten maar helaas als ze echt niet voeren is het nest verloren.
maar als je zelf ga voeren rek je het alleen maar je hou ze dan hooguit 3 dagen langer in leven..triest maar zo is de natuur.
groet Anneke, sterkte en laat het me nog ff weten.

Datum: 19 januari 2013 18:46

Hallo Anneke, bedankt voor je reactie!
Ik heb ze toch al weer een aantal weekjes te logeren. Bij mij op zolder (waar ik zelf ook slaap). Beneden zijn namelijk de poezen...
Ze hebben kort na de verhuizing eitjes gelegd. Maar dat deden ze bij mijn moeder ook geregeld. Alleen toen zat er nooit niks in.
Inmiddels zijn ze alle 5 geboren en maken ook geluidjes smiling smiley echt schattig.
Waarschijnlijk was het voor mij storm in een glas water want zowel paps als mams brengen de kleintjes eten.
Misschien wel te veel want hun gele crobjes (denk ik dat het zo heet) worden steeds groter bijna eng groot... en volgens mij zitten daar ienie minie pitjes in?!
Ik zie geen extra poepjes van ze... dus hoop dat de spijsvertering nog gaat werken..
De oudste is van 13 januari de jongste van de 15e.
Wat betreft verhuizen van de kooi... om de zolderkamer dagelijks even te luchten breng ik de kooi altijd even naar mijn zoons kamer, even uit de tocht. Moet ik hier mee stoppen of kan dit geen kwaad?
Groet, Mirjam

Datum: 19 januari 2013 22:13

hallo Mirjam ,wat goed zeg dat ze alle 5 uitgekomen zijn.
en als je dat vanaf het begin gedaan heb dat verzetten en de vogels reageren er niet op geeft het niet. maar goed is het niet , maar je tocht is dodelijk dus is de keuze klein.
die kropjes horen zo groot te zijn soms zou je denken dat ze zullen springen hihi maar nee hoor het is een heel goed teken. teken dat ze goed voeren.
en poepjes nou dat merk je nog wel als ze uiteglogen zijn als ze 16/18 dagen zijn.
dan zie je hoe vuil het nest is. en ook pas dan nog 2 dagen wachten met nest verschonen
dan weg halen schoon neerhangen zonder nestmatriaal alleen bodumpje als ze er nog in slapen.
doen ze dat niet haal je beter het nestje weg is beter in verband met de ouders.anders beginnen ze opnieuw.
als ze minimaal 6 weken zijn mogen de jongen bij de ouders weg.
hou me op de hoogte
groet Anneke.

Datum: 02 april 2013 19:13

Inmiddels zijn de jonkies 'gevlogen'. 2 heb ik er weggegeven en de overige 3 heb ik gehouden. Helaas hebben het er 2 niet gered i.v.m. een flinke brand bij de buren en toen moesten ze snel naar de schuur toe vanwege de rook. Dit was ondanks de handdoek te koud voor ze geweest.
Het vreemde is wel dat precies op de dag dat er 2 weg gingen, de moeder alweer een ei legde...?!
In het totaal 12 eieren... Ik heb ze weggenomen en het nestje eruit gehaald.
Ze bleef echter eieren leggen. Gewoon ergens in de kooi her en der. Ik weet niet of het normaal gedrag is?
Toen heb ik de 'douchebak' maar weer leeg gemaakt en toen hebben ze er weer een nest van gemaakt...zucht... er zitten 3 bevruchtte eitjes in. Toen ik ze weghaalde was het vrouwtje helemaal overstuur en haar bekje bleef openstaan. Bijna overspannen was ze.
Toen heb ik ze maar weer teruggelegd voordat ze afkoelde en zij is weer gelukkig.
Is het normaal dat een zebravinkje zo vaak eitjes legt? Dat kan toch niet goed zijn? Ik zie wel wat er uit komt, maar hoe los ik dit in de toekomst op? Het mannetje eruit halen misschien? Groetjes!

Datum: 02 april 2013 20:29

ja ik ken het probleem wel van de popjes die door blijven leggen.
daarom heb ik ze ook apart zitten popjes en mannen.
vraagje als je geen jongen wil nu haal je gewoon de eitjes weg daar komen ze echt wel overheen het zijn immers geen mensen he.
geef ze even geen eivoer en niet elkedag badwater dan worden ze wat minder broeds..
maar waar zit nu dat dat ene jong van januarie in zit die bij de ouders nog ??
is het een popje of een man.
3 zebravinken gaat niet lang goed hoor. je moet ze in koppels houden als je nog jongen wil en anders twee mannen of popjes. mannen is dan gezeliger of het jong toch weg doen maar 3 gaat niet lang goed.
groetjes Anneke.

Datum: 03 april 2013 20:31

Het overgebleven jong (vrouwtje) heb ik na de brand weer terug gezet bij de ouders. Haar alleen laten zitten in de andere kooi vond ik sneu toen die anderen dood waren gegaan.
Inderdaad vliegen ze elkaar nogal eens in de haren. (de ouders tegen de dochter) ik hoop dat zodra de 3 eitjes uitkomen ze na 6 weken bij hen grote zus kunnen blijven.
Of misschien zet ik paps apart zodat moeder en dochter straks samen zitten. Dan komen er in ieder geval geen jonkies meer.
Eivoer dacht ik dat ze dat per sé nodig hadden. Maar dat is dus niet.
Goeie tip over het badwater.
Wordt vervolgd...

Datum: 03 april 2013 22:06

als ze eenmaal broeden, hebben ze ff geen eivoer nodig. pas weer als je denk dat de eitjes uitkomen want de jongen hebben het wel nodig via pa en ma. samen met gewoon voer en trosgierst en grit.
als ze bij mij jongen hebben die nog niet uitgevlogen zijn krijgen ze twee keer per week badwater. niet onder het nest plaatsen.
als de jongen uitgevlogen zijn geef ik ze omde dag een laagje van 1 cm in een laag schaaltje
maar blijf er wel bij tot ze gebadderd hebben ook de jongen. das zoooooo leuk om te zien en goed voor ze. als je de dochter erbij laat terwijl de jongen uitkomen moet je haar wel ff in de gaten houden.en anders toch ff weg halen.probeer het eerst zo maar.
dat ze haar wegjagen is een teken dat ze haar geen aandacht willen geven maar verder willen zonder haar.
ga je later de dochter met ma samen zetten gaat dat wel goed hoor . pa met zoon kan ook.
groetjes Anneke.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.