Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
Eten geven aan jong
Gepost door: Watdoejuh ()
Datum: 14 januari 2013 12:54

Hallo,
Even vooraf: ik heb zebravinkjes te logeren gekregen omdat mijn moeder er momenteel zelf niet meer voor kan zorgen. Dus ik ben een echte leek....

Nu wil het volgende: ze hebben 5 eitjes gelegd waarvan nummer 4 nu aan het doorbreken is. Moeders zit er constant op en doet geen enkele poging om de uit het ei gekomen jongen te voeren. Wacht ze totdat ze allemaal uit zijn gekomen? Zodra ze er heel even af komt gaan de bekjes open maar zonder geluid.
Ik heb er totaal geen verstand van maar wil wel doen wat het beste voor ze is.
Verder heb ik al extra ingrediënten voor ze in de kooi dus daar ontbreekt het niet aan.
Is dit normaal gedrag van moeders? Ook jaagt ze telkens vaders weg en die zit er dan ook maar een beetje te zitten.
De vogels zitten in een normale kooi in huis met een in zo'n half ronde waterbak gemaakt nestje.
Kan ik ze zelf voeren en zo ja wat krijgen ze dan?

Re: Eten geven aan jong
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 14 januari 2013 22:55

hallo , nee niet zelf voeren hoor dat lukt je 99% niet
als je eivoer trosgierst water en tropenvoer heb staan is het prima ze gaat ze wel voeren.
maar 1 belangrijke vraag. hoelang heb jij ze nu. zijn ze met eieren en al verhuisd.???
dan kan het zijn dat ze niet naar dr jongen omkijkt. ,maar hoeft niet perse.
nummer 4 komt nu al uit dan zijn ze toch al twee dagen bezig met uitkomen zeker en leven ze allemaal nog.
dan voeren ze wel hoor maar misschien stiekum als jij niet kijk.
maar niet de kooi verplaatsen nu ik dit zei hoor dat mag nooit.
hou het maar in de gaten maar helaas als ze echt niet voeren is het nest verloren.
maar als je zelf ga voeren rek je het alleen maar je hou ze dan hooguit 3 dagen langer in leven..triest maar zo is de natuur.
groet Anneke, sterkte en laat het me nog ff weten.