Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
Man plukt Pop
Gepost door: Arii ()
Datum: 21 december 2012 22:16

Wij hebben sinds een paar maand zebravinkjes, begonnen met een mannetje en er de dag erna een vrouwtje bijgeplaatst.
Dit ging een week goed en op en dag toen we thuis kwamen lag het popje dood op de grond volledig kaalgeplukt.

We wisten niet goed wat er gebeurd was dus zijn paar dagen later een nieuw pope gaan halen. Nu zijn we een paar weken verder zonder problemen. Maar vandaag weer van hetzelfde, vrouwtje zat op de bodem rond te springen, heel haar achterste was al kaal en hier en daar ook wat pluimen weg. We hebben ze nu apart gezet.

Wat kan het probleem zijn??? We zouden graag 2 zebra's samen

Aaricia

Re: Man plukt Pop
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 22 december 2012 14:29

de man is TE broeds en wil een nestje hebben.
hoe oud is de pop
waarschijnlijk nog geen jaar .
ruil de man om voor een andere want dat wordt nooit beter hij blijft dat doen.
groet Anneke.

Datum: 23 december 2012 12:36

als je geen jongen wilt kun je beter twee mannen of twee popjes nemen.
dat gaat altijd prima .
en die kroelen ook samen en slapen in 1 nestje.
Anneke.

Datum: 23 december 2012 14:58

De man ga ik niet wegdoen, heb hem tijdje geleden gekocht omdat hij zo zielig helemaal kaal tussen een heleboel popjes zat. Ben er ondertussen wel aan gehecht,
dus hier kan ik nog een mannetje bijzetten zonder probleem? Dan zet ik het popje wel apart tot het wat ouder is samen met een ander popje.

Grtz Davy

Gepost door: pieter ()
Datum: 23 december 2012 18:18

deze man moet je wel weg doen mijn ervaring is dat het niet meer goed komt als je de man bij andere zebravinken zet het plukken van de veren zit in deze man en gaat niet meer weg.
dus als je een ander mannetje er bij zet gebeurt het gewoon weer.

Datum: 25 december 2012 15:59

Gaat deze man dan andere mannen ook plukken? Want alleen zitten vind hij ook maar niets.

Grtz Davy

Datum: 25 december 2012 21:08

deze man gaat zeker de veren van een een andere man pukken dit zit gewoon in deze zebravink.

mijn ervaring is dat deze zebravink het overgenomen heeft van 1 van de ouders die dit ook heeft gedaan het is namelijk erfelijk ook zitten ze vaak in een te kleine kooi waar door veren pikken vaker voor komt.

ik heb een buiten voliere van b2xd1xh2 meter met een nachthok in de schuur van b2.5xd1xh3 meter hier zitten 10 zebravinken 5 mannen en 5 poppen en in het broedtijd met jongen soms wel 25 stuks nooit geen last van veren plukkers omdat er genoeg ruimte is om te vluchten.
maar ik heb ook broedkooien van 1.54x40x40 als ik hier 1 koppel in heb zitten broeden is er geen probleem .
maar als ik er meer dan 5 zebravinken er in zet poppen en mannen gescheiden begint het gejaag en het veren pikken al gewoon te weinig ruimte maar ik selecteer hier op alle veren pikkers doe ik weg ook de jongen die dit doen gaan weg hier door hou ik alleen de beste vogels en bewaar ik de meeste rust bij de vogels

ik kweek met 5 koppels witborst grijs en 5 koppels witborst bruin hou alleen de beste vogels. de vogels die niet voldoen gaan meteen weg heb er alleen maar last van

mijn advies doe de vogel weg en koop er een ander er voor terug dan heb jer er veel meer plezier van het gaat echt niet beter worden behalve dat je hem in een grote voliere zet

Datum: 25 december 2012 23:29

klopt helemaal.
en een zebravink alleen gaat dood van verdriet dus geef of verkoop hem aan iemand met een voliere. en zet een andere man bij je popje.
Anneke.

Gepost door: Marcel59 ()
Datum: 26 december 2012 15:39

Pieter mijn vraag is dan: Als je de plukkers verkoopt dan heefdt een ander toch ook een probleem als hij dat vogeltje koopt.???
Ben een nieuweling met zebravinken, maar vindt dit een beetje raar omdat je dan een ander met het probleem opzadelt.?

Datum: 26 december 2012 22:47

als je hem met andere in een grote voliere zet is de kans op plukken veel kleiner.
omdat hij dan ook wel tegen reaktie krijg.
maar het blijft wel een probleem.
Anneke.

Datum: 28 december 2012 13:00

Ik ga pas binnen een jaar een grote voliere hebben en wil toch tot dan een oplossing zoeken. Als je de kooi nu onderverdeelt in 2 compartimenten dan zien en horen ze elkaar. Of voelen ze zich dan nog altijd alleen.

Kan ik er geen andere soort vogel bijzetten of gaat hij die ook plukken.
Voorlopig zit hij nog altijd alleen maar vliegt rond eet goed en kwettert nog evenveel als ervoor.

Datum: 28 december 2012 20:17

Beste Marcel, een zeer goede opmerking voor een nieuwe zebravinken houder gelukkig door het uit selecteren van deze vogels heb ik hier de laatste paar jaar geen last meer van dus geef ik alleen goede vogels gratis weg in het verleden gingen deze vogels aleen weg naar mensen met een grote voliere zodat het verenplukken/pikken niet voor komt ik vraag altijd in wat voor een huisvesting de vogels komen zodat ik een eerlijk en goed advies kan geven zeker voor de beginende zebravinkhouder zodat de start gewoon goed gaat en het plezier er in blijft ook ik ben door schade en schans wijzer geworden als je goede vogels zoekt mag je zo gratis een koppeltje bij me ophalen.

enkele tips huisvesting
begin met 1 koppel zebravinken en probeer daar eerst mee te kweken in 1 kooi binnenhuis dan als je ze daar gaat houden

probeer een zo groot mogelijke kooi te kopen en laat je niet verleiden daar meer dan 1 koppel zebravinken in te doen.

als de achterkant open is maak die dicht met karton zo dat de vogels zich veilig voelt.

aanschaf

koop alleen vogels die er goed uitzien en geringt zijn en niet ouder zijn dan 2 jaar
zielige vogels die weinig veren hebben stil zitten in de kooi onder de mest zitten die moet je echt niet kopen als je bij de vogels staat moet de vogel niet zielig op een stok zitten maar energiek in de kooi zitten maar niet schuw door de kooi vliegen

hoop je zo toch weer wat verder te helpen

Gepost door: Marcel59 ()
Datum: 28 december 2012 23:07

Beste Pieter,
Bedankt voor je eerlijke antwoord. Mu ben ik niet van plan om met deze vogeltjes te kweken hoor. We hebben ze gekocht voor de gezelligheid, en zitten in een groote kooi die van de valkparkieten is geweest, en staan gewoon in de huiskamer. Maar gezien ze na 2 weken al een paar keer een eitje liet vallen hebben we een nestje gekocht en er in gehangen. En ja hoor Bingo 2 vogeltjes waarvan er 1 dan helaas is doodgegegaan. De overgebleven jong doet het ontzettend goed, en heeft nu ook zijn oogjes open. De ouders zijn ontzettend druk met voeren. Wij genieten echt elke dag van die beestjes,
Groetjes Marcel

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.