Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
kleur van ei
Gepost door: nesje ()
Datum: 13 december 2012 19:59

Mijn zebravinkjes hebben deze zomer hun eerste nestje gehad met 1 jong.

Sindsdien heb ik het nestje weggenomen omdat ik eigenlijk geen jongen meer wil. Ik raap nu de eitjes die op de grond terecht komen altijd weg. Normaal zijn die eitjes altijd witachtig. Nu deze avond vond ik een groen eitje op de grond.

Ik belde naar een plaatselijk mens hier die dit als hobby doet voor een eerst gedacht. Hij zei me dat het kan zijn dat het popje uitgeput raakt omdat ze eens niet kan broeden en rade me aan om ze toch eens een nestje te laten maken en ze 1 eitje te laten uitbroeden. Zo zou het popje eens rusten.

Nu moet ik wel toegeven dat het popje der sinds enkele dagen wel moe uitziet.

Wat denken jullie? En hoeveel keer per jaar zou een nestje nodig zijn om je vogels gezond te houden?

Groetjes

Re: kleur van ei
Gepost door: J10 ()
Datum: 14 december 2012 11:58

Hoi nesje

Daar geloof ik niet zoveel van. Ze zeggen dat broeden juist veel vermoeiender is dan eitjes leggen. Vooral omdat ze zichzelf dan heel weinig tijd gunnen om te eten.
Ik haal ook meestal de eitjes weg van mijn zebraatjes. Er zijn er waarvan ik al zeker 3 jaar de eitjes weghaal en het gaat heel goed met ze. Ik zorg wel dat ze voldoende kalk (sepia) krijgen en toch regelmatig een beetje eivoer, niet te veel anders worden ze juist weer broeds.
Ze krijgen ook niet echt nestmateriaal, op z'n hoogst eens een draadje om wat mee te spelen.
Ze blijven wel regelmatig leggen maar het is wel minder geworden in de loop van de tijd.

Ik heb af en toe trouwens ook wel eens een wat groenig eitje. Volgens mij zegt dat niets. Zodra er windeitjes (eitjes zonder schil) gelegd worden moet je je zorgen maken, dan krijgen ze te weinig kalk.

groetjes
J10

Gepost door: aniko229 ()
Datum: 14 december 2012 13:12

het kan inderdaat geen kwaad hoor dat ze eitjes legt.
het broeden kost haar veel energie maar dat doet het leggen van de eitjes ook.
maar je kan het niet tegen houden.
maar als ze binnen zitten en je heb nog maar 1 nestje gehad met ze dan mag dat wel weer hoor als je dat leuk vind teminste
mijn popjes leggen 1/2 eitjes per week en soms weken geen 1.
maar ik heb ze dan ook apart zitten van de mannen dat scheelt ook.
mocht je echt zeggen ik wil geen nestjes meer ruil je popje dan om voor een man das net zo gezellig en die slapen meestal ook samen in 1 nestje.
of twee popjes kan natuurlijk ook
eitjes van de zebra zijn ook nooit spierwit. je ziet het zo niet goed maar als ik ze naast een ei van mn japjes hou zie je dat er een hele licht groene gloed overheen ligt bij de zebra's.
groet Anneke.

Gepost door: nesje ()
Datum: 14 december 2012 20:02

Bedankt voor de reacties. Ja, ik wil zo eens 1 jong per jaar omdat ik daar wel weg mee kan maar niet met meer jongen.
En als je dan eitjes uit het nest haalt om jongen te beperken. Haal je dan de eerste weg of de laatste?

Ik had ook al gedacht om mijn popje om te wisselen maar dan komt mijn menselijke gedacht weer boven. Een koppeltje scheiden, ocharme. Dus eigenlijk wil ik ze houden.

Ik ga der nog eens goed over nadenken.

Gepost door: aniko229 ()
Datum: 15 december 2012 22:04

je moet geen eieren wegnemen en 1 ei laten liggen das zonde.
de eitjes die nog niet uit zijn dienen als steuntje voor de gene die net geboren is
ze rusten daar met hun koppie op..
waarom zou je haar omruilen?? ze voldoet toch prima.
de jongen kun je op marktplaats aanbieden.
groet Anneke.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.