Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
nest
Gepost door: diana ()
Datum: 11 september 2012 13:24

Hoi,

de jonkies worden al snel groter, en eentje lijkt nu een echt zebravinkje alleen is hij/zij nog donkergrijs. Dit jonkie heb ik nu al enkele dagen op de bodem van de kooi gevonden en elke keer weer in het nest gelegd. Maar de andere drie worden ook rap groter. Nu lijkt het net of het nestje te klein wordt.
Mijn vraag is of ik het nestje ook iets lager mag hangen, zodat als er een jonkie uitvalt niet zo'n eind naar beneden valt. Of verstoor ik dan het nest teveel en kijken daardoor de ouders niet meer naar de jonkies om.

groeten,, Diana

Re: nest
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 11 september 2012 18:09

niet verplaatsen hoor ze verlaten ze heel vaak erdoor.. dat kun je pas doen als je jongen een paar dagen uitgevlogen zijn.
dan kun jet het meteen verschonen en zonder nest matriaal terug hangen alleen een bodumpje matriaal om op te zitten.
groet Anneke.

Datum: 18 september 2012 09:44

Hoi,

het gaat heel goed met de jonkies. Alle vier zijn ze nu enkele dagen uit het nest. was wel een komisch gezicht in het begin. zo op de rand van het nest en je zag ze gewoon twijfelen, zo van ga ik wel of niet...
En alle lof voor de vader, want die heeft toch het meeste werk gedaan!
Het nest heb ik gewoon laten hangen want ze gingen uit zichzelf er wel in en eruit, al ging dat in het begin natuurlijk wel stuntelig hahaha

groeten, Diana

Gepost door: aniko229 ()
Datum: 18 september 2012 09:59

goed hoor van pa zebra.
ja leuk he die kleintjes als ze er net uit zijn gevlogen.
ze zijn nog wankel en durven nog niet alles.
maar na een paar dagen zijn ze net zo stoer als pa en ma.
behalve als ze honger hebben dan gaan ze op de grond of op de stok plat liggen met dr bek open en gillen om het hardst.
prachtig.
hoe is het nu met het kleintje dat veel op de bodum zat is hij weer helemaal bij getrokken met de rest.??
groet Anneke.

Datum: 18 september 2012 11:42

Hoi Anneke,

gaat goed hoor, hij/zij was de eerste die de poging waagde maar nog iets te vroeg was en nog niet weer in het nest kon. Maar ze doen het nu alle vier prima. Ze zijn net zo groot als de ouders.
Het klopt inderdaad wat je zegt als de jongen honger krijgen. Als ze niet snel genoeg eten krijgen dan volgen de jonkies de ouders in de kooi en schreeuwen om eten.
Hoelang duurt het nog voordat ze helemaal zelfstandig eten, want dan kan ik ze in de andere kooi doen, want het is nu soms echt een krappe bedoeling als ze alle zes actief zijn in de kooi.

Groeten, Diana

Gepost door: Gerrit86 ()
Datum: 18 september 2012 13:24

Beste Diana,

Het kan zo rond de 5 en 6 weken maar is ook een beetje afhankelijk van hoe ouders met de jongen omgaan.

Ik heb in het verleden gehad dat vader achter de jongen aan jaagde, ik heb er toen voor gekozen de jongen uit de kooi te halen en ze in een aparte kooi te zetten, ik had toen al wel gezien dat ze zelfstandig aten, al vroegen ze ook nog bij vader en moeder om eten

Het is dus wel verschillend per keer.

Datum: 18 september 2012 13:27

bedankt voor je antwoord. Dan moet ik nog twee weken wachten en dan kunnen ze verhuizen.

groeten, Diana

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.