Hye ik zit vanaf vandaag op deze site , en heb al een vraagje . Ik heb een pop en een manneke . Vanaf vandaag hebben ze hun eerste eitje gelegd . Ik heb nog nooit met zebravinken gekweekt dus ik ken er niks van . Moet ik de ouders nu iets speciaal bijgeven ?? Groetjes
hallo zebra-lover.
leuk dat je ook met zebra'tjes begonnen bent.
als ze tropenvoer , trosgierst , en eivoer hebben en natuurlijk mag de grit (maagkiezel )
niet ontbreken. en badwater. elkedag hebben dan is het prima.
na het 3e eitje gaan ze meestal broeden en dan kun je rekenen dat er na 14 dagen na 3e ei kleintjes komen. dan stoppen met elkedag badwater maar de rest blijven geven
groet Anneke
Ik ben ook al enkele jaren aan het fokken met zebravinken en het bevalt heel goed.
De keuze voor de zebravink wanneer je wilt beginnen met fokken is een hele goede.
Zebravinken zijn relatief gemakkelijke vogeltjes om mee te fokken, toch zijn er bepaalde regels en dingen waar je aan moet voldoen wil je een koppel met succes laten broeden.
De meeste boeken over vogels of specifiek over zebravinken vormen een goede basis.
Als je deze leest heb je de basis om te beginnen maar natuurlijk zijn er altijd zaken die net iets anders gaan dan beschreven, forums als deze zijn dan een goede uitkomst.
Dus ik zou zeggen lees boeken of internetsites die gaan over het broeden en fokken van en met zebravinken, dan kom je er wel.
En mocht je vragen hebben dan kun je je vragen altijd op dit forum zetten, zoals je ook al hebt gedaan.
Succes en houd ons op de hoogte ik vind het leuk te lezen dat er zo veel fanatieke en enthousiaste zebravink fokkers zijn.
Ik heb ook een vraagje.
Ik heb afgelopen 2 maanden 2 nestjes gehad met 8 jonkies.
Nu liggen er weer 3 nestjes.
Deze laat ik nog uitkomen, maar daarna wil ik effe stoppen.
Als ik alle nestjkastjes weghaal, stoppen ze dan met eitjes leggen??
Nee, ze stoppen niet, ze zullen ze op de grond laten vallen maar niet op broeden. Je moet ze dan gewoon weghalen. Hier legt ze af en toe nog een ei maar niet veel meer en ik heb ook het nestje weggedaan omdat ik niet meer wil kweken.
Hey anneke, geeft dat het vrouwtje niet de neiging om eitjes te blijven leggen dan? Heb jij nog veel eitjes dan? Ik heb hier na hun nest in juni nog maar 2 eitjes gevonden maar ze hebben wel geen nest. Hoewel ik ze graag in dat nest zag slapen. Ze hadden de opening zo klein gemaakt dat ik er met moeite met een vinger in kon.
Ik zou ze der wel graag opnieuw in laten slapen maar ben een beetje bang voor m'n popje.
Spijtig dat er geen pil bestaat voor vogels. lacht.