Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
vraag
Gepost door: diana ()
Datum: 05 september 2012 22:49

hallo,

ik heb sinds vorige week vier jongen. De ouders verzorgen de jonkies goed.
Normaal (voordat de jonkies er waren) en tot gisteravond sliepen de ouders rond dit tijdstip allang in hun nest.
Nu zijn ze wakker en babbelen lekker met z'n tweetjes maar zitten niet in hun nest bij hun jonkies maar op een tak.
Is dit normaal en is het nog niet te vroeg om de jonkies 's nachts niet meer warm te houden?

Groeten, Diana

Re: vraag
Gepost door: aniko229 ()
Datum: 06 september 2012 08:48

als de jongen 7 dagen zijn is hun termostaatje op pijl en kunnen ze zichzelf warm houden.
het is dan normaal dat de ouders wat vaker en langer van het nest gaan.
en de temperatuur is ook nog niet laag buiten dus binnen helemaal niet.
zolang ze ze goed voeren is er niks aan de hand.
met 10 dagen oud gaan de oogjes ook open en worden ze ook wat bewegenlijker.
groet Anneke.

Gepost door: dianne ()
Datum: 07 september 2012 11:42

Ik heb hetzelfde probleem een beetje. De jonkies worden gevoerd door een alleenstaande vader, maar die lijkt nu de hele dag van het nest. Ze zijn inderdaad ongeveer een weekje oud, maar ik hoor ze sinds gisteren ook niet meer kwetteren, terwijl ze dat eerst wel regelmatig deden. Als ik in het nestje kijk liggen ze er maar stilletjes bij. Omdat ik ze voor de rust apart in een kamer heb gezet kan ik ook niet bijhouden of de vader ze wel voert. Er is wel voldoende eten aanwezig in de kooi. Vanmorgen heb ik heel voorzichtig gevoeld met mijn vinger en een vogeltje deed zijn pootje tegen mijn vinger aan, dus ze leven volgens mij nog wel, maar ze kijken niet op of om.

groetjes,
Dianne

Datum: 07 september 2012 13:41

dianne dat klinkt niet best, heb je de kooi verplaatst terwijl er al jonge waren ??
zo ja dan is de kans zeer groot dat je jongen verloren gaan , pa voert ze dan niet meer.
je popje was weg gevlogen toch ??
dus pa doet het alleen.
een vogel van een week oud housd zich stil als je bij ze komt omdat de oogjes nog niet open zijn misschien.
je zal er 1 uit moeten halen om te kijken hoe het met de kropjes is ( keelzak )
die moet vol en geel zijn het lijkt op een gezwel als je niet weet wat je zoekt.
als ze niet vol dus gevoert is zal je het zelf kunnen proberen maar let wel , dat red je niet.
laat het me maar ff weten.

Datum: 07 september 2012 18:37

Ik heb er net eentje uitgehaald, die had geen gele krop. Maar de oogjes waren al wel open en hij had al redelijk wat veren en hij keek me aan. Misschien zijn ze dus toch al wat ouder dan ik dacht. Ik heb ze vandaag weer de hele dag niet gehoord. We wachten maar af.

De kooi heb ik inderdaad verplaatst, maar dat ging erg goed daarna heb ik ze nog drie dagen woest horen piepen. Alleen vandaag en gisteren was het ineens gestopt.

Ik hoop zo dat het goed gaat!

Datum: 09 september 2012 11:29

dat ze zo jong al zo woest piepen was misschien wel omdat ze honger hadden.
zonder volle krop gaan ze het waarschijnlijk niet redden , sorry
Anneke.

Datum: 28 september 2012 18:28

De jongen hebben het gered! Het is een mannetje en een vrouwtje. Ik hoop dat ik ze samen kan houden en dat ze geen ruzie krijgen. Dat wordt dan wel eitjes rapen, maar dat geeft niet, ik hoef niet perse een nieuw nestje. Mocht het toch hommels gaan we voor een van de twee een goed huisje zoeken! Bedankt voor alle tips :-)

Datum: 28 september 2012 22:35

dat gaat wel goed hoor.
ben blij te horen dat ze het gered hebben.
broer en zus gaat wel goed alleen inderdaat iedere dag ff kijken voor eitjes.
groet Anneke.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.