Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
Dilema tussen 2 koppels
Gepost door: Bindo ()
Datum: 02 augustus 2012 21:41

Hallo,

Ik heb een vraag over 2 zebravinken koppels. Ik heb thuis een voliere in de huiskamer en een gewone kooi van 40x40x60.

Ik heb heel mooi vrouwtje pop en die wil ik met een ander mannetje gaan kruisen. Het probleem is, dat ik de 2 koppels uit elkaar moet halen. De kooi en de voliere staan in de huiskamer, en zij kunnen elkaar zien en horen.
Nu zie ik dat het mannetje constant in het hok aan het bewegen is en naar het vrouwtje aan het roepen is. Dit zelfde geld voor het vrouwtje in de voliere.

Ze zitten nu al 2 uur naar elkaar te roepen. Ik begin het een beetje zielig te vinden. Is het in dit geval beter de koppels terug te zetten?

Re: Dilema tussen 2 koppels
Gepost door: Bindo ()
Datum: 02 augustus 2012 21:50

Ik heb het maar op gegeven en ze weer bij elkaar terug geplaats. Het gepiep en het heen en weer gevlieg in het hok is ook gestopt.

Het is wel jammer...want ik heb een heel mooi vrouwtje.

Re: Dilema tussen 2 koppels
Gepost door: Janno ()
Datum: 03 augustus 2012 07:38

haha,
je kan koppels uit elkaar halen, ik doe niet anders. maar......... zorg wel dat ze elkaar dan niet zien.
ze hebben al voor elkaar gekozen en dat zullen ze niet loslaten als ze elkaar nog zien.
wanneer je ze uit elkaar haalt zullen ze idd even roepen naar elkaar, maar als je dat doet terwijl ze elkaar niet zien, komt dat wel goed.

tip:

haal beide mannen uit de kooi en plaats deze in je tweede kooi uit het zicht, voor een paar daagjes.

koppel vervolgens degene die je wilt koppelen, vaak gaat het dan wel goed, mits je ze niet in elkaar zicht zet.

groet janno

Re: Dilema tussen 2 koppels
Gepost door: aniko ()
Datum: 03 augustus 2012 10:39

heb je die mooie pop als 3e pop of is het er een van je twee koppels?
je zou als het je 3e pop is toch een man er bij kunnen kopen ze zijn niet zo duur.
is het een pop van je twee koppels zet ze dan met haar partner.
of wil je echt op kleur gaan kweken.
groet Anneke.

Re: Dilema tussen 2 koppels
Gepost door: Bindo ()
Datum: 03 augustus 2012 11:29

Ik heb 2 koppels gekregen omdat de vorige eigenaar graag een andere vogel wilde. Ze zitten in een kooi van 80x60x170.

De man van de bruine pop is wit en ik wil haar kruizen met een grijze zebravink man. Je kan het mannetje op het plaatje zien.

Ik heb hier 2 plaatjes bij gedaan en ze staan op imageshack. Kan iemand mij vertellen wat zij van dit vrouwtje vinden. Persoonlijk vind ik dit bruine pop...HEEL mooi.

[imageshack.us]
[img715.imageshack.us]

Re: Dilema tussen 2 koppels
Gepost door: Bindo ()
Datum: 03 augustus 2012 11:32

Janno...ik heb het op nieuw geprobeerd. En het andere vrouwtje staat uit zicht. Ik hoop dat hij naar een paar dagen ophoudt met piepen.
Ik merk wel dat hij af en toe het bruine popje aan het versieren is. Maar zij wilt op dit moment nog niks van hem weten.

Re: Dilema tussen 2 koppels
Gepost door: Bindo ()
Datum: 03 augustus 2012 11:40

Voliere is 80x60x170 en de kooi is 40x40x60

Re: Dilema tussen 2 koppels
Gepost door: Bindo ()
Datum: 03 augustus 2012 12:28

Janno... het werkt. Het mannetje piept nog wel maar ik zie dat hij en het bruine popje naar elkaar toe komen. Ik zie zelfs dat het popje het mannetje aan het ontluizen is met de snavelsmiling smiley

Re: Dilema tussen 2 koppels
Gepost door: Janno ()
Datum: 04 augustus 2012 08:47

kijk dat is een goed teken, het schoonmaken van elkaar duid op liefde smiling smiley
groet janno

Re: Dilema tussen 2 koppels
Gepost door: Janno ()
Datum: 04 augustus 2012 08:52

zeker een mooie bruine pop:
model en houding vind ik mooi de oogstreep mag strakker en voller, de kop is mooi rond.
voor een bruine pop is het rugdek wat te licht, deze moet echt warm bruin van kleur zijn. zonlicht bleekt bruin op, dus kwekers van bruin houden bruinen nooit in zonlicht.
zover ik kan zien is de staart tekening mooi strak.
leuke vogel

groet janno

Re: Dilema tussen 2 koppels
Datum: 28 december 2014 16:35

Ik las dit en ik had even een snel vraagje: kunnen twee koppels gewoon broeden als je ze apart zet, maar dat ze elkaar wel kunnen zien en horen?



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.