Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
Pagina's: 12Volgende
Huidige pagina: 1 van 2
eerste keer jongen
Gepost door: nesje ()
Datum: 16 april 2012 13:24

Hallo iedereen,

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Ik heb altijd een kanarie gloster gehad in een kooi in de woonkamer maar die vorig jaar overleden is aan ouderdom. Nu heb ik mij een koppeltje zebravinkjes aangeschaft. Die het ondertussen goed met elkaar kunnen vinden.

Zaterdag morgend deed mijn vrouwtje heel raar, kon haar evenwicht niet houden en zag er heel vermoeid uit. Naar de middag toe kwam ze er door en merkte ik dat er een eitje in het nest aanwezig was. Ik moest nog naar de winkel om zaad en vertelde daar het voordoen van mijn vrouwtje, ze zeiden dat het normaal was omdat het haar eerstje eitje en nest was.

In de avond zag ik wel dat haar vleugel langs de binnenkant rood waren, maar voor de rest is ze ok, dus maak ik me niet direct zorgen. Ze eet, wast zich en vliegt rond.
Dan merkte ik dat er in het badje een stukje schelp hing. Aan het eitje in het nestje merk ik niets maar ik zie ook maar een eitje (ook deze morgen maar eentje zichtbaar).

Deze morgen zag ik dan ook dat het mannetje op het dak van het nestje slaapt en niet meer naast haar. Is dit normaal? En is het normaal dat er geen eitjes meer bijkomen?

Bedankt voor jullie raad, bevinden.

Re: eerste keer jongen
Datum: 16 april 2012 13:26

Ik ben er nog vergeten bijzeggen dat ze bijna niet op het eitje zitten en dat het mannetje er nog het meeste opzit. Is dit allemaal normaal?

Gepost door: aniko ()
Datum: 17 april 2012 15:32

hoi nesje
een eitje leggen is voor een vogeltje heel erg vermoeiend en kost enorm veel energie.
daar kunnen ze de halvedag moe van zijn.
das normaal.
dat ze er niet meteen op broeden is ook normaal.
normaal is meestal rond het 3e eitje dat ze vast gaan broeden.
maar ja als er niet meer bij komen en niet broeden ?
het kan zijn en dat heb mijn koppetje ook gehad is dat het onervarenheid is en ze niet goed weten wat ze ermee aan moeten.
meestal gooi ik dan zo'n eitje weg als ze er niet naar kijken en het echt steen koud is.
ze gaan dan wel weer over met een nieuw nest en leggen er misschien nu wel meer.
die rood heid onder de vleugels dat weet ik niet misschien reageert iemand daar nog op en anders ff google opzoeken. een dierenarts vind het vast ook niet erg als je ze per telefoon raadpleeg.
groetjes Anneke

Gepost door: robbert ()
Datum: 17 april 2012 15:51

ik ben er helemaal met aniko eens

uwe koppeltje kan nog onervaren zijn dus dat is niet zo gek

maar 1 ei in bij mij nooit zo geweest

ei leggen kan ook per koppel verschillen de ene koppel legt 1 ei per dag en de andre koppel legt weer om de 2 aan 3 dagen 1 ei

wat ik zou doen is idd het ei weg halen het nest martiaal weg halen en op nieuwe beginnen
wat meestal ook wel werk als uwe koppeltje niet broeds zijn om eikracht voer te gebruiken of premium eggfood u kunt het ook tegelijk gebruiken maar dat weet u het best hoe uwe koppels er op regeren

als dan het ei is gelegt haal dan het eikracht voer weer weg en het premium eggfood anders berngt het onder het broeden onrust mee en dat willen we niet

vriendelijke groet Robbert Kanis

Gepost door: Janno ()
Datum: 17 april 2012 17:40

roodheid kan de huid van de vink zijn, of bedoel je bloed?? dat je de huid aan de binnenkant vd vleugel ziet is normaal

groet janno

Datum: 17 april 2012 21:33

Ik weet hier echt niet meer wat doen. Ik heb de indruk dat ze nu iets meer op het eitje (is nu 3 dagen dat het er ligt) zitten maar ik bespeur nog altijd maar een eitje. Ik moet wel toegeven dat mijn mannetje het nestje alsmaar verbouwd met nieuw materiaal ofwel haalt hij het oud er een beetje uit en begint opnieuw. Ik vraag me nu ook af of der niet meerdere eitjes zouden verstoken zijn onder het nestmateriaal.
Ik zal nog een dag of 2 afwachten en dan misschien zoals Robbert zegt alles weghalen als der geen eitjes meer zijn bijgekomen. Zal wel met pijn in het hart zijn.

Ik ga me wel ander nestmateriaal aanschaffen, dit dat ik nu heb is wit en ik zie niet alles goed.

Het eivoer raken ze met geen vinger aan. Wel het pikstokje met eivoer eraan gekleefd.

Wel, die roodheid, kan het niet anders vergelijken alsof ik de aders zie lopen. Maar dan heel heel goed. Ze heeft er wel geen last van.

Bedankt voor de reacties

Datum: 18 april 2012 10:52

T'ja met spijt in het hart zal ik straks het nestje maar leeg halen. Ik ben vandaag thuis en ze gaan niet eens in hun nest en het mannetje heeft op het eitje een nestje gebouwd. Ga straks wel eerst ander nestmateriaal halen. Wit met witte eitjes erop zie je bijna niets van.

Gepost door: robbert ()
Datum: 18 april 2012 10:58

hallo nesje

als u ander nest matriaal gaat kopen koop dan cocovezel dat werk echt goed dat gebruik ik en kweker die ik ken gebruiken dat ook dus let wel op met verschillende netsmatriaalen

beste nesje u kunt ook is mijn zebravinken site is zien dat is www.tropenvogel.blogruimte.nl

Vriendelijke Groet Robbert Kanis

Datum: 18 april 2012 12:30

Halo robbert,

bedankt voor je raad, ik zal kijken of ik die cocovezel vind straks in die winkel. Ik had nu van dat wit fijn garen. Zou het kwaad kunnen te veranderen?

Ik ga zeker eens op je site kijken. Ik ga dat nu nog proberen zie en daarna moet ik even weg en dan naar de dierenwinkel.

Groetjes

Datum: 20 april 2012 08:36

bruin en wit kokosvezel is wat ik altijd gebruik, zonder problemen.
verandering van nestmateriaal kan geen kwaad.
in de broedkooien gebruik in dus kokos en in de voliere hebben ze afgeknipte bamboe stokjes gekregen en kokos (wel de hele dunne stokjes smiling smiley ) ze maken daar prachtige nesten van, een mooi bolletje geheel dicht geweven, wordt straks wel een klus op ze eruit te halen om te ringen.

groet janno

Gepost door: J10 ()
Datum: 20 april 2012 11:42

Ik vind zelf cocosvezel veiliger. Ik heb ook wel eens van dat katoen aan de vogeltjes gegeven. Maar bij een vogeltje (toevallig een gould amadine) is het wel eens om de pootjes geknoopt geraakt terwijl ze uit haar nestkastje kwam. En toen hing ze aan haar pootje te bungelen en te fladderen. Gelukkig was ik thuis en kon ik haar bevrijden maar sinds die tijd gebruik ik cocosvezel, dat knoopt bijna niet.

groetjes
J10

Datum: 21 april 2012 14:46

Ik heb nu ook cocsvezel en het lukt, vind het wel minder zacht en buigbaar.

Datum: 22 april 2012 13:14

komt goed, zij zijn er heel handig mee

Datum: 22 april 2012 20:52

Wat je me zegt janno, ik had een enorme prop op de bodem gelegd en die hebben ze volledig in het nestje bijgestoken, ik versta het gewoon niet. Ik dacht dat dit nooit ging lukken.

Datum: 23 april 2012 07:52

leuk he ! ze maken de mooiste nesten met alle materialen. smiling smiley

Datum: 23 april 2012 14:27

En zelf zitten ze helemaal in de zachte veertjes. Dus hun kussentjes hebben ze zelf al bij zich. Dus dat het niet zo zacht is, is niet zo erg.

doeg
J10

Datum: 09 mei 2012 16:32

Er ligt na 7 dagen eindelijk een tweede eitje bij m'n eerste eitje. Is het normaal dat er zoveel dagen overgaan? Ofwel zou het er al een dag vroeger moeten liggen hebben zodat ik het niet gezien heb.

Datum: 09 mei 2012 17:33

Dat heeft inderdaad wel een beetje lang geduurd. meestal zit er max 2 dagen tussen eitjes.

Maar misschien gaan ze nu wel door. Ik weet niet precies hoe lang eitjes "goed" blijven maar volgens mij kan dit eitje nog wel uitkomen als ze erop gaan broeden.

groetjes
J10

Datum: 09 mei 2012 19:13

Wel vandaag heb ik zo de indruk dat het mannetje niet teveel uit het nestje komt. Hij is al eens een bad komen nemen (ik denk dat hij er zo een half uur is uitgeweest) en komen eten. En af en toe zo eens op een stokje gaan zitten. Ook heb ik vandaag de pop voor de eerste keer horen zingen-piepen sinds ze bij mij is.

Ik heb ook eens goed in het nestje gekeken om er zeker van te zijn dat er niet meerdere eieren inlagen. Ik heb daarvoor de ingang wat omlaag moeten duwen en het mannentje kwam direct kijken wat ik aan het doen was, ook niet van zijn gewoonte om zo dicht tegen mijn hand te komen.

Als het nu goed komt weet ik waar mijn fout in het begin zat. Ik denk dat ik te weinig nestmateriaal aangeboden heb en dat ze daardoor niet zijn beginnen broeden. Kan dat? Ik had er dus een rieten nestje ingehangen en nu hebben ze dat volledig bekleed, ook bovenaan en hebben ze de opening kleiner gemaakt. Dit was niet het geval bij hun eerste nestjes waar ze maar een eitje inlegden en niets meer deden of het nestmateriaal eruit halen en terug op de eitjes een nest beginnen bouwen.

Nu is het mannetje uit zijn nestje, heeft wat achter het popje gezeten (voortplanting) en zit nu te eten, zich weer wat droog te wassen en te zingen en ondertussen terug het nest in.

Hopelijk heb ik nu eens geluk. Want ik zie het eigenlijk niet zitten om met jongen te zitten als ik op reis vertrek eind juli. Ik zou de eventuele jongen dan al graag verkocht hebben. Ik laat ze niet graag achter bij iemand die der nog minder van kent of ik en zich niet informeert. Ik ken der zelf al niet veel van. Ik ben dan bang dat ze de mannen niet appart zullen zetten enzo. Wat doen jullie als jullie op verlof vertrekken?

'T ja we zien wel.

Datum: 10 mei 2012 20:23

Vandaag weer een eitje bij. En ik denk dus echt wel dat het mannetje aan het broeden is. Het vrouwtje houd haar wat rustig appart op de stok of bodem, doet ze altijd na een ei.

Pagina's: 12Volgende
Huidige pagina: 1 van 2

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.