Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
eieren.
Gepost door: toto en toto ()
Datum: 17 juli 2010 13:56

Hallosmiling smiley

ik had een koppeltje zebravinken en die hadden eieren gelegd en toen aten ze die op.
nu heb ik een ander koppeltje en dat heeft een paar eieren gelegd. moet ik kijken hoeveel eieren ze hebben en mag ik in het nest of zal ik ze gewoon hun gang laten gaan en kijken wat er gebeurt?
want eigenlijk wil ik de hele tijd kijken maar ik bedwing mezelf tongue sticking out smiley
het nestje is trouwens bijna niet in te komen.

groetjes toto

Re: eieren.
Gepost door: Janno ()
Datum: 17 juli 2010 21:36

je kan elkedag wel het nest inspecteren, zelf doe ik dat 1-2 keer per dag,

hoeveel eieren heb ik,
gaat alles nog goed,
hoe oud zijn de jongen en metname hoeverre ontwikkeld de jongen, ivm het ringen van mijn vogels.
ik heb daar geen problemen mee gehad.

deheledag storen lijkt me zeker geen goed plan, sochtend en smiddags is oke.

het nest blijft altijd een uitdaging, steek drie vingers in de opening en sprijddeze net zolang dat je de jongen kan zien. vervolgens kan je ze pakken of bekijken met een lampje, anders schud ik ze er uit als ik er echt niet bijkan om te ringen of inspecteren op afwijkingen.

groet janno

Datum: 29 juli 2010 23:02

Bedankt voor je antwoord grinning smiley

er is iedergeval minstens 1 eitje uitgekomen dat kon ik voelen door heel zachtjes met mijn vinger in het nestje te gaan. maar ik kan dus echt niks zien sad smiley want het nestje is helemaal dicht en er in zit een holling wat moet ik doen?
ik heb de ouders niet zien voeren maar ik zie ook niet de hele dag want ze staan buiten in een kooi.

Groeten Toto

Datum: 30 juli 2010 00:48

En nog wat tongue sticking out smiley

mijn popje knabbeld soms op de veren van het mannetje denk je dat ze dat ook gaat doen op de veren van de jongen?

Groeten Toto

Gepost door: J10 ()
Datum: 30 juli 2010 11:52

Ik denk dat je rustig moet afwachten. Als ze niet voeren, kun je ze toch niet dwingen. Maar de eerste dag voeren ze ook weinig, dat komt pas de volgende dag.

Veren pikkend vrouwtje: het zou kunnen dat ze dat bij de kindjes gaat doen. Goed in de gaten houden en als het gebeurt, het vrouwtje eruit halen en het mannetje de opvoeding laten doen. Dat kunnen ze prima alleen. Bij mij heeft het mannetje keurig vier vogeltjes opgevoed omdat het vrouwtje inderdaad de veertjes van de jongen eraf pikte, zelfs toen ze nog in het nest lagen. Daarna heb ik vrouwtje en mannetje weer herenigd en de jongen in hun eigen kooi gelaten.

doeg
J10

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.