Zebravinken en het broeden :  The fastest message board... ever.
Ales over broedende zebravinken, eieren, nestkasten en jonge zebravinken. 
Help, gaat het wel goed??
Gepost door: Ellis ()
Datum: 03 april 2007 08:45

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn vogeltjes.
Sinds een week heb ik 3kleine vogeltjes, hartstikke leuk!!
Ze groeien als kool :-)
Maar al mij 3 vogeltjes hebben een soort ballon/gezwel om hun nek, je ziet het eten daar in zitten of een soort vocht. Het verdwijnt wel elke keer maar komt ook weer terug als ze hebben gegeten is dit wel normaal.

Heel erg bedankt voor je antwoord

Groetjes
Ellis

Re: Help, gaat het wel goed??
Gepost door: yvonne ()
Datum: 03 april 2007 08:56

Ellis,

Ja hoor dat is normaal...het is namelijk de krop van het vogeltje waarin het voedsel wat wordt gegeven door de ouders opgeslagen en verder verwerkt wordt. je kunt als je goed kijkt ook de zaden zien zitten. Het zal wel niet lang duren of de kroppen verdwijnen gezien ze van jou al drie weken zijn......maar normaal is het wel...alleen heel begrijpelijk als je het nog nooit eerder hebt gezien dat je er wat vreemd tegen aan kijkt....

bij net geboren vogeltjes zie je die dingen heel duidelijk zitten, geel van kleur en aan bijde kanten van het koppie zit er eentje......

Gepost door: Ellis ()
Datum: 03 april 2007 10:30

Beste Yvonne,

Nogmaals heel erg bedankt voor je snelle reactie!
Ik begon met echt zorgen te maken. Maar gelukkig hoort dat dus. Klopt ik zie ook dat het geel is (ik zie het eivoer zitten)

Dan heb ik nog een vraagje ik heb 2 vogeltjes met een donkere huid en 1 vogeltje met een 'roze' huid, is dat het verschil tussen een vrouwtje en een mannetje of is dat het verschil in kleur van de vacht (donker of wit).

bedankt
groetjes
Ellis

Gepost door: yvonne ()
Datum: 03 april 2007 18:47

Ellis, ik vermoed dat je dan het verschil al iets kan zien in de kleurstelling die het jong gaat krijgen.....wat een pop wordt en een man kun je vaak zien als ze echt wat veren krijgen. Bij hele zuivere zebravinken zie je dat al heel snel na het verlaten van het nest...en minder zuivere...dus splitten komt dit vaak nog wat later door.....

die donkere...zijn vermoedelijk grijze...maar ik kan dit natuurlijk niet met zekerheid zeggen gezien ik ze niet kan zien hier...en die wittige zou een bruine of ander soortig lichte kleur kunnen worden.....
eventjes afwachten dus......

geniet er lekker van...er is zoveel te zien aan het nest en de jongen...het blijft elke keer weer verbazen hoe ze groeien en doen....en straks met het uitvliegen...helemaal geweldig...ik noem het zelf dan kamikaze piloten...

veel plezier

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.