Diversen over zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles wat niet onder de overige fora valt. 
"Tamme" zebravinken
Gepost door: Monique ()
Datum: 08 mei 2005 19:28

Hallo,

Wij hebben en mannetje en een vrouwtje zebravink. We hebben ze nu een jaar en zijn wel al minder schuw als eerst. Maar kun je ze ook "tam" maken? Zodat ze op je hand komen zitten of zo?

Groetjes Monique

Re: "Tamme" zebravinken
Gepost door: - ()
Datum: 14 mei 2005 14:08

nee waarschijnlijk niet en al helemaal niet als je ze met een koppel houdt

Gepost door: Hugo ()
Datum: 19 mei 2005 23:57

Dag Monique,

Zebravinkjes zijn helemaal geen schuwe vogeltjes.
Als ik in mijn volière sta (maar den wel onbeweeglijk stil blijf staan) met een
halm trosgierst in mijn hand, dan komt er al wel eens eentje zo uit mijn hand eten.
Maar door het feit dat dit zo'n beweeglijke vogeltjes zijn (ze zitten geen second stil) zijn ze ook snel weer weg (zeker als je even beweegt).

Ze zijn dus niet mensenschuw, maar echt "handtam" kan je dit zeker niet noemen.

Groetjes,
Hugo

Gepost door: kerwin ()
Datum: 27 mei 2005 23:19

hoi monique

dat kan volgensmij alleen bij pakietjes maar daar verdiep ik me niet veel in

groetjes kerwin

Gepost door: kerwin ()
Datum: 31 mei 2005 22:01

hoi iedereen

zou het ook niet kunnen met hele jonge zebravinkjes?.....

alvast bedankt groeten kerwin

Gepost door: Hugo ()
Datum: 01 juni 2005 22:27

Kerwin,

Een zebravink kan je wel een ietsje tam maken .... als je er maar ééntje hebt en er dan nog regelmatig en dagelijks mee in de weer bent.

Het blijft natuurlijk een kwiek en vinnig vogeltje dat niet lang stil zal zitten.
(dat is het verschil met een parkiet of papegaai die rustig op je schouder blijft zitten).

Als je meerdere zebravinken hebt worden ze wel zo tam dat ze dicht in de buurt rondom je heen durven te komen (het zijn nieuwsgierige vogeltjes) of onmiddellijk naar de voederbak komen terwijl je ze nog aan het voederen bent, maar bij de minste verdachte beweging zijn ze weer weg.

Dat vind ik nu juist zo leuk in een volière met zebravinkjes : er is altijd beweging en er valt altijd wel iets te beleven. De ene eet wat, de andere drinkt wat, weer een andere sleurt met grassprieten om een nest te maken, twee andere zitten mekaar wat op te jagen, verder nog ééntje dat zit te "kwetteren" ........

In mijn volière met parkieten (rosella's) is het dan weer veel rustiger
(buiten dan af en toe eens een felle schreeuw). Deze vogels vliegen veel minder (ze wandelen eerder van de ene tak naar de andere, of zitten ergens rustig "de kat uit de boom te kijken") - maar dat is een spreekwoord dat bij vogels misschien een andere betekenis heeft !

Groeten,
Hugo

Gepost door: tigrotto ()
Datum: 07 juli 2007 13:56

ik heb zelf twee zebravinkjes, n koppeltje, maar ze zijn bijde hand tam, het vrouwtje kan ik zelfs over haar buikje aaien en er kusjes op geven, het is dus mogelijk, ze moeten weten dat ze op je hand veilig zijn. het mannetje sprinkt ook uit zichzelf op mn vinger maar iets iets schuwer.

Gepost door: Gilles ()
Datum: 23 augustus 2007 09:13

Ik heb ook een vrouw witte zebravink die ik van jongs af aan tam heb gemaakt. Nu kan ik haar op mijn vinger of schouder roepen en haar gewoon pakken.

Veel plezier

Gilles

Gepost door: yvonne ()
Datum: 23 augustus 2007 11:22

Ik weet dat het kan...maar inderdaad wat is tam en wat is mak en niet mensen schuw. Een tijd terug was ik bij iemand die zijn voliere na een inbraak volledig was vernield...wat die inbrekers bezield hebben...joost mag het weten maar goed....dat is niet het verhaal. In de voliere zat een koppel zebravinken op broed...en die waren dus na de vernieling ontsnapt en dus weg gevlogen. De man in kwestie had gelukkig de tijd en de kennis en heeft het jong verder met de hand groot gebracht.....

Als iemand nu de hand of vinger door de tralies heen stak kwam hij ommiddelijk er op af en ging op die vinger zitten. Ook als hij zijn voliere schoonmaakte (die hij weer had opgebouwd) kwam de zebravink inmiddels groot geworden...altijd op zijn schouder zitten.....ook kon hij hem aaien...ja dan spreek je van tam.

Ook mij gebeurd het vaak dat er een vogel van mij op mijn schouder land als ik in de voliere bezig ben...maar nee...deze zijn niet tam...maar kennen me en weten dat ze niets van me te vrezen hebben en dat ik voer meebreng...doet een ander het nu in mijn voliere...dan kun jehet vergeten...ik zeg dus tussen tam en niet mensen schuw...of verzorger schuw zit nog wel een heel ruim verschil....

Onze valk daarin tegen is tam...deze vliegt direkt naar me toe als ik boven kom (daar leeft hij) en gaat ook rustig bij mij zitten als ik daar stofzuig of andere klusjes doe...hij heeft vaak de smoor in als ik hem terug zet...om weer naar beneden te gaan...waar hij dus niet mag komen...i.v.m de deuren die hier veel open staan.....ook bij mijn kinderen zit hij regelmatig op de schouders of hoofd....als ze daar zitten te spelen...alleen vreemden moet hij weinig van hebben en zal hij dus niet gauw bij gaan zitten.....wel fluiten tegen ze...en vooral de gek aansteken....hierbij kan ik zeggen....hij is heel erg tam...

Gepost door: Adil ()
Datum: 23 augustus 2007 12:47

Gepost door: Gilles ()
Datum: 24 augustus 2007 09:29

Ik moet zeggen dat mijn tamme zebravinkje alleen naar mij luistert en niet naar de rest van m'n gezin!

Gepost door: DavidCarnivore ()
Datum: 04 juli 2014 19:45

Sinds twee weken ben ik behoorlijk intensief met zebravinkjes bezig, ook kreeg ik veelvuldig te horen dat zebravinken tam krijgen bijna onmogelijk is. Toch heb ik een super tam stelletje weten te bemachtigen waarvan het popje helaas snel overleden is (het was een lange rijs van Den Haag naar Groningen, de stress heeft haar waarschijnlijk ziek gemaakt). Toch was ze de 6 dagen dat ik van haar gezelschap heb mogen genieten absoluut niet bang en juist tammer dan het mannetje. Het mannetje was iets schichtiger maar doordat het popje altijd op me kwam zitten volgde hij ook. Nu het popje overleden is, hangt het een beetje per dag af of hij zin heeft om op je te komen zitten, ook als je geen gierst hebt doet hij dat alsnog regelmatig. De ene dag is hij erg tam en de andere heeft hij er weinig zin in.

Ze mochten/hij mag veel los in mijn (studenten)kamer en lijkt het er erg naar zijn zin te hebben.

Het liefste zou ik weer een tam popje hebben, maar of dit realistisch is weet ik niet.

Details kan ik later vermelden, ik ben benieuwd of er iemand tips heeft voor het aanschaffen voor een nieuw popje, en bij vragen over mijn (kennelijk behoorlijk zeldzame) situatie zal ik een uitgebreid antwoord geven.

Groet, David

Gepost door: aniko229 ()
Datum: 06 juli 2014 19:35

beste David.
natuurlijk is een tamme vogel leuk.
maar echter een tamme zebravink is wat anders.
ze horen niet tam te zijn en op je hand te zitten.
hun instinkt hoort juist alarm te slaan als jij dicht bij kom.
dat hoort zo.das de natuur.
als ik het goed begrijp had je een koppel en nu alleen de man.
het popje zal niet door de reis gestorven zijn hoor maar zal wat gemankeerd hebben
want zo tam als jij haar beschrijf , lijkt het er meer op dat ze ziek was.
laat het mannetje niet te lang alleen zitten hoor hij mist een maatje.,
een pop of man erbij maakt hem niets uit als hij maar niet alleen is.
los vliegen zou ik erg mee uit kijken hoor het zijn geen parkietjes.
groet Anneke.

Datum: 07 juli 2014 00:29

Hoi Anneke,

Bedankt voor je reactie!
Ik was inderdaad al erg benieuwd of het (voor zebravinkjes uitermate) lieve gedrag gepaard ging met dat het vogeltje zich gewoon niet goed voelde. Op de dag waarop ze stierf wilde ze zelfs niet graag van mijn hand af! Ze probeerde er op te slapen.
Doordat ik nauwelijks iets wist van het gedrag van de zebravink wist ik toen niet dat dit een ziek vogeltje betrof; ik wist ook niet dat een zieke zebravink met zijn kop in de nek slaapt, zoals ze deed.

Met het mannetje lijkt het erg goed te gaan (ik let ontzetten op ziekteverschijnselen sinds het popje overleed). Hij is bijna altijd te lokken met gierst, komt dan dus altijd op mijn hand zitten en als ik zijn kooi open en een buiging voor hem maak sprint hij vaak direct op mijn hoofd, waarna hij rond gaat vliegen en zich vermaakt op de kartonnen huisjes die op verschillende plekken in mijn kamer hangen.

Natuurlijk zit het niet in de natuur van een vogel om naar je toe te komen, evenmin zit het in hun natuur om in een kooitje, volière of kamer te leven, of überhaupt in Nederland voor een tropenvogel
Kennelijk kan het dus wel, net zoals beschreven is in sommige reacties. Een vogel houden in mijn kamer die bang voor me is, daar zie ik de lol niet echt van in.

Een interessante kwestie vind ik het. Hoe kan het dat de een ontkent dat het kan/hoort en zegt de ander dat hij het voor elkaar gekregen heeft? Betreft het alle filmpjes op het internet van handtamme zebravinken een zeldzaam exemplaar waarbij het toevallig wel kan? Ik ontmoette een man die al 30 jaar in dierenwinkels werkt en nog nooit had gehoord van het bestaan van een tamme zebravink!

Ik zal in ieder geval dankbaar zijn dat ik een tamme zebravink heb en zorg dat ik spoedig een maatje voor hem vind!

Groet,

David

Datum: 07 juli 2014 22:38

hoi David.
een zebravink die rustig blijft zitten en veel slaapt is ziek dat zijn de tekenen.
maar ook het krabben en plukken aan zich zelf. dat zijn simtonen waar je op letten kan.
ook de ontlasting hoort mooi vast te zijn en niet dun.
een badderbad is een must voor ze.
zet lekker een schaal neer met 2 cm water en hij duikt er geheid opaf.
ik geniet ervan als ze dat doen.
geef niet elkedag trosgierst hoor. ze worden snel vet.(de vogels )
geef hem af en toe 1xperweek stukje natgemaakt met water bruin brood.
en knijp het tussen e handen wat uit. druppel er een beetje honing op, zijn ze gek op.
en wat denk je van een stukje komkommer die je in de lengte open snij zodat de zaad lijst
lekker te zien is.vinden ze super. maar ook weer 1x per week.
nou veel plezier met je tamme zebra. geniet er maar van.
groet Anneke.

Datum: 08 juli 2014 02:23

Haha dankjewel Anneke!

Datum: 08 juli 2014 16:36

Hoi Anneke, (of wie reageert)

Hij zit de laatste tijd toch regelmatig even bol en dan is hij druk met zijn veertjes/vleugels en staart bezig. Ik betrapte hem vanmorgen ook even slapend met zijn kop in zijn veren. (verder slaapt hij wel normaal en ook niet te veel)

Dit afgewisseld met veel energie, kwetteren, zijn riedeltje zingen, goed eten, prima ontlasting, veel vliegen; een fitte verschijning.
Wat moet ik hier van denken?

Groetjes, David

PS. Hij heeft een badje aan zijn kooi maar ik heb hem het nooit zien gebruiken, twee keer zaten er wel spetters die wijzen op gebruik toen ik thuis kwam, maar de laatste dagen baddert hij niet.

Datum: 10 juli 2014 22:49

hoi David.
als hij bol gaat zitten is geen goed teken.
haal een flesje antieluchtpijpmijt in de winkel
en geef hem daarvan 1 druppel in zn nek op de kale huid.
maak met 2 vingers zn nekveertjes beetje nat met water
en strijk de veertjes opzij zodat je de druppel in zn nek kan doen.
na een dag of 2 / 3 moet hij op geknapt zijn.
een zebravink dut wel eens maar dan met de kop beetje ingetrokken.
als hij vast slaapt doet hij zn kop op zn rug.
groet Anneke.

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.