Diversen over zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles wat niet onder de overige fora valt. 
wit kleinthe kaalgeplukt en verstoten.. wat nu?
Gepost door: jaxx ()
Datum: 29 juli 2010 22:23

Ik heb een buiten voliere met een aantal zebravinken.
Nu hebben een nieuw setje(bont) 2 jonkies gemaakt 1 bonte en 1 witte.
die bonte doet het heel goed, maar die witte niet.. hij is uit get nest gegooid en heeft geen staart en op zijn rug is ie kaal..
Ik merk ook dat de andere hem een negeren.. ik vind dit zo enorm zielig.. hij zit of op de grond of in een hoekje...
Nu zag ik vandaag dat hij steeds kaler werd.. en ik denk dat hij geplukt word...
Wat moet ik nou doen?? het gaat me echt aan me hart want ik was zo blij met die witte...
iemand zei dat ik ze moest scheiden.. dus een hokje in de voliere zetten met daarin de 2 jonkies.. met wat trosgierst en zaad en water.. is dat goed????
want ik heb dat net gedaan, maar die bonte vliegt ssteeds tegen de tralies aan want die wil naar boven , naar zijn ouders...
Ik weet me geen raad en heb geen flauw idee of ik hier nu goed aan doe..
Ik wil gewoon dat die witte al zijn veertjes terug krijgt..
wie heeft goede raad?
groetjes
Jacqueline

Re: wit kleinthe kaalgeplukt en verstoten.. wat nu?
Gepost door: J10 ()
Datum: 30 juli 2010 11:41

Hoi

Ik kan me voorstellen dat je dat heel erg vindt.
Ik heb wel eens gelezen dat helemaal witte zebravinkjes slecht herkend worden door hun (gekleurde) soortgenoten. Pas als ze er aan gewend zijn. In de natuur zijn de witte beestjes ook nooit echt succesvol geweest. Dat heeft te maken dat ze elkaar vooral herkennen als soortgenoot aan de tekening, en dan vooral de traanstreepjes onder de oogjes. Daarbij is wit een "gevaarlijke" kleur voor prooidiertjes: je valt heel erg op in je omgeving.

Dat wit is ontstaan doordat mensen ermee verder zijn gaan kweken.
Allemaal gelezen in een boek over zebraatjes, dus ik weet natuurlijk niet hoe deskundig de schrijver was. Maar ik vond het zelf wel logisch.

Het lijkt mij het beste dat je voor je witte vinkje een wit maatje erbij haalt of in ieder geval een zebraatje dat gewend is geweest aan witte vinkjes. En voor je bonte een gekleurd (maakt niet uit wat voor kleur) erbij.

Maar misschien heeft iemand anders een suggestie.

groetjes
J10

Datum: 01 augustus 2010 11:04

Hai J10,
Thanx voor je snelle antwoord.. jammer dat ik verder geen suggesties krijg..
Ik heb de witte kaalgeplukte samen met het andere jonkie in een kooitje gedaan en zie dat langzamerhand de veertjes terug komen.. dus ik denk dat ik er wel goed aan heb gedaan.... Ik weet alleen niet wat ze zijn vrouwtjes of mannetjes..
Ik heb zelf al een wit mannetje, dus dacht eigenlijk dat alle andere wel gewend waren aan de kleur wit in de kooi.. misschien dulden ze geen andere witte????
Maar moet wel zeggen dat ze zich erg snel vermeerderen hoor... had er 4 en nu 14..
:-)
groetjes jacqueline.

Gepost door: J10 ()
Datum: 02 augustus 2010 10:15

Ja kijk uit, het is net onkruid...

Mooi dat de veertjes weer terugkomen.
Soms snap je toch niet waarom ze ruzie maken. Ik heb een stelletje dat al heel lang heel harmonieus bij elkaar leeft maar sinds kort doet het mannetje vervelend als het gaat schemeren. Als het licht is is er niks aan de hand en als het donker is slapen ze (ze zitten voor het raam en hebben dus daglicht).
Maar als het schemert jaagt het mannetje het vrouwtje af en toe op met wat gegrom en snavelgevecht.

succes
J10

Gepost door: Janno ()
Datum: 04 augustus 2010 19:51

je moet eigenlijk observeren wie van de ouders het jong pikt, het zijn er nooit de beide ouders die dat doen, de man of pop verwijderen die het jong pikt en de andere ouder de opvoeding voortzetten. dat gaat altijd wel goed.

als het jong nog niet zelfstandig eet, niet afzonderen.

waarom die witte juist:

dat is een lastige vraag, ik heb witte en donkere vogels en nooit dat pikgedrag waargenomen dmv kleur verschil. wel eens achterblijvers, maar dat heb je vaker.
vaak zijn het de poppen die weer een nest willen bouwen en de achterblijvers pikken zodat ze het nest uitgaan.

vermeerderen ze tesnel haal dan eieren weg, wanneer ze 4-6 eieren hebben gelegd haal er dan 2-4 weg zodat er 2 uitkomen of 1 dan gaat het minder snel en raak je ze sneller kwijt

groet janno

Datum: 04 augustus 2010 20:12

hallo allemaal..
Ben heel druk geweest met dat kleine witje...
Had een mooie kooi voor hem/haar geregeld en hem samen met zijn broer/zusje geplaatst.. eten drinken badje..alles.
Het ging heel goed.. zijn veertjes groeiden weer aan en ze hadden het wel naar hun zin dacht ik zo... en ineens vanmorgen.. had om half 10 nog gekeken... niks aan het handje.. en om half 11 lag hij/ zij dood in het kooitje..
Wij (en de kids) waren erg van slag want het ging zo goed....het wittje had ons hart gestolen..
begrijp ook niet helemaal hoe het kan...
zou het dan toch een mongooltje zijn geweest? toch ziek? ik weet het niet.
heb inmiddels al 8 andere zebra vinken weg gegeven en heb nu nog 2 mannetjes en 3 vrouwtjes.. maar het witte volwassen mannetje ( wij noemen hem de adolf fucker) die fokt een eind aan want die heeft nu alweer 4 eitjes in het nest.. en al die andere jonkies zijn ook al van hem...
dus wie weet krijgen we wel weer een witje erbij.
In ieder geval hartelijk dank voor jullie antwoorden en steun.
groetjes
Jacqueline

Gepost door: Janno ()
Datum: 05 augustus 2010 09:39

te jong en te zwak voor herstel.
een "mongooltje" is het niet, mocht er in het ei iets niet goed zijn dan zal deze nooit uitkomen,

groet janno

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.