Diversen over zebravinken :  The fastest message board... ever.
Alles wat niet onder de overige fora valt. 
Eerste jong eet nieuwe eieren op.
Gepost door: Toko86 ()
Datum: 13 december 2009 14:00

Hoi,

Ik heb ff een vraag, mijn 2 zebravinken hebben nu hun 2e nest met eieren.
Van hun eerste nest is maar 1 ei uitgekomen en dat jong is nu onderhand 7 weken oud en al helemaal zelfstandig.
Nu had het vrouwtje vrijdag weer een ei gelegd had mijn vriendin mij vertelt, maar toen ik thuis kwam zag ik geen ei.
De volgende dag had het vrouwtje weer een ei gelegd en ik dacht laat ik nu is in de gaten houden wat er gebeurd.
Nu ontdekte ik dat het jong van 7 weken de eieren op wil eten.
Ik heb het Jong nu apart in een andere kooi gedaan, maar vind het zo zielig, want hij is nu erg alleen maar bevind zich wel in dezelfde kamer als zijn ouders.
Ik wil namelijk dat er een nieuw nest komt ( is het 2e nest van dit jaar en laat ook niet meer dan 3 nesten per jaar per koppel komen).
Het jong van 7 weken is mijn allereerste jong ooit en wil hem daarom ook niet weg doen.
Nu vraag ik mij dus af wat ik nu verder moet doen?
moet ik het jong nu tijdelijk apart houden totdat de eieren uitgekomen zijn of vormt hij dan nog een gevaar voor zijn broertjes en zusjes?
En vereenzaamd het jong zo alleen in de kooi of maakt het niks uit omdat hij zich nog steeds in dezelfde kamer als zijn ouders bevind?

Re: Eerste jong eet nieuwe eieren op.
Gepost door: Janno ()
Datum: 13 december 2009 19:47

hallo Toko86

het jong van 7 weken zal zeker nog wel in het oude nest hebben geslapen. gezellig met zijn drietjes, het nieuwe voorwerp in het nest (het ei) zou hij wel niet kennen en gaat daarom er aan pikken en als hij het lekkere eigeel proeft blijft hij dat doen.
ik neem aan dat een binnen volierie/kooi hebt die niet zo groot is zoda je meerdere koppeltjes er in kan houden?
als je kooi groot genoeg is dan kan het jong er bij blijven, maar dat zal het niet het geval zijn.

het jong is nu alleen en wil zowiezo bij zijn ouders blijven en blijft ook in het nest slapen, mocht hij een partner krijgen dan zou het probleem wel eens over kunnen zijn

is het jong al volledig zelfstandig? eet het al zelf? zo ja dan:
het jong kan best wel even alleen in een kooitje in dezelfde kamer staan dat is geen probleem, omdat hij alleen zit gaat hij vereenzamen maar dat gaat niet zo heel snel.

ik denk persoonlijk wel dat je kan wachten tot dat de eitjes uit zijn gekomen en de jongen een dag of 10 oud zijn. dit alles is wel afhankelijk van je grote van je kooi.
plaats anders een extra nest kastje in de kooi, wil ook wel eens helpen.

in het vervolg kan je beter wachten met het nieuwe nest zodat de jongen zelfstandig zijn en verkocht hebt. mocht het popje eitjes gaan leggen dan kan je die weghalen, ook de pop moet een rust periode hebben.

ik zelf zet de jongen apart na een week of 6-10 het ligt er aan welk seizoen we zitten. (buiten voliere) maar ik heb altijd meer dan 1 jong dus dat is wat makkelijker. ook is het verstandig de jongen op geslacht te scheiden in hokken, anders gaan ze veel te vroeg paren.

ik hoop je vragen te hebben beantwoord anders hoor ik het wel
groet janno

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
This forum powered by Phorum.